Englands hundlag , och eran syn på lagen?

PitbullHeart

Trådstartare
Som ni säkert vet har England en lag som diskriminerar vissa hundraser , denna lag nyttjas nu även av ett par nordiska länder , vad är just din syn på lagen ? Det som jag tycker är att dom vänder hundarna i ryggen med dessa lagar och beskyller hunden , det är min syn , men som sagt vad tycker du om dessa lagar?

Sv: Englands hundlag , och eran syn på lagen?

Ärligt talat spelar det ingen roll för mig, och inte för hundarna heller. De kunde nog inte bry sig mindre.

Ärligt talat spelar det ingen roll för mig, och inte för hundarna heller. De kunde nog inte bry sig mindre.

Så du bryr dig inte att hundar diskrimineras , att ägare åt hundar som inte gjort något blir diskriminerade ?

Nej, och hundarna bryr sig inte heller.

Men det borde vara körkort på alla hundar, oavsett ras. Fast den frågan har stötts och blötts här flera gånger.

Nej, och hundarna bryr sig inte heller.

Men det borde vara körkort på alla hundar, oavsett ras. Fast den frågan har stötts och blötts här flera gånger.

Nej men ägarna åt dessa hundar som ej gjort något bryr sig .

Delar din syn , istället för att diskriminera hundar vore det klokare .

Senast ändrad:

Jag tror inte det löser några problem att förbjuda raser. Folk hittar nya raser eller gör blandraser och ljuger. Hundar som ska se tuffa ut/agera tufft för ingen mening i vissa kretsar kommer alltid finnas. Oavsett om det är mastiffer, staff-raser eller schäfrar.

Dålig avel och dåliga hundägare finns överallt. Det är inget man löser med ett förbjud. Men synd om hundarna är det givetvis inte.

[/QUOTE] Men synd om hundarna är det givetvis inte.[/QUOTE]

Varför inte?

För att jag har mycket svårt att tro att ett djur kan känna sig kränkt, eller alls förstå innebörden av att diskrimineras.

För att jag har mycket svårt att tro att ett djur kan känna sig kränkt, eller alls förstå innebörden av att diskrimineras.

Nja , men du har säkert möjligheten att förstå hur en ägare känner sig då dess hund som inte gjort något förutom att vara en trogen vän diskrimineras för något som inte är dens fel , men någons övriga hund med en slarvig ägare .

Senast ändrad:

Så är det väl för det mesta, med det mesta. Känner du dig kränkt?

Nja , men du har säkert möjligheten att förstå hur en ägare känner sig då dess hund som inte gjort något förutom att vara en trogen vän diskrimineras för något som inte är dens fel , men någons övriga hund med en slarvig ägare .

Om man skaffar sig en ras som man vet är förbjuden i ett land är det ju lite korkat att sen börja gapa om att man känner sig kränkt.

Det finns garantanterat en annan tillåten ras med flera likvärdiga egenskaper istället som man då kan skaffa sig. Att trotsa ett rasförbud uppmuntrar bara okontrollerad buskavel och ju fler olagliga valpar som föds, ju fler hundar att avliva.

Hade det funnits rasförbud i Sverige hade jag följt det även om det gällde min ras.

Som ni säkert vet har England en lag som diskriminerar vissa hundraser , denna lag nyttjas nu även av ett par nordiska länder , vad är just din syn på lagen ? Det som jag tycker är att dom vänder hundarna i ryggen med dessa lagar och beskyller hunden , det är min syn , men som sagt vad tycker du om dessa lagar?

Myndigheter, dvs våra folkvalda har beslutat att....
Passar inte det,ja då får man skylla sig själv.

Vapenlagen förbjuder vissa vapen, trots att all kunskap säger att dessa verkligen skulle kunna passa för vissa ändamål.
Jag skulle liksom andra eftersöksjägare runtom i europa vilja använda en grovkalibrig pistol vid eftersök för att snabbt och säkert kunna avsluta ett djrs lidande. Logiskt och praktiskt bevisat. Men för att vapnen i fel händer ställer till jävelskap är det förbjudet.
Samma sak med vissa hundraser, bara för att det finns puckon så drabbar det alla. så fungerar det här i livet.

Sverige har också en likande lag, den som förbjuder vargkorsningar över en viss procent. Vill du ha fritt fram för dessa också, eller är de så mycket vilda djur att det är OK (inte diskriminerande) med ett förbud?

Jag tycker nog att det varit tillräckligt många händelser i väldigt många länder för att se ett samhällsproblem med vissa typer av hundar som hamnar i fel händer. Hur man sedan väljer att tackla problemet kan förstås diskuteras, men det är rätt tydligt att det inte fungerar helt bra utan restriktioner. Om det sedan främst beror på att det avlas på olämpliga indivuder eller om hundarna säljs till fel ägare eller är en kombination är jag inte nog insatt för att avgöra. Jag tycker i alla fall att det är helt acceptabelt med denna typ av diskriminering så länge det finns rimlig rättssäkerhet etc.

Sedan är det väl så att det inte fungerar helt problemfritt där det finns restriktioner heller, men det är en helt annan diskussion.

Kl

Jag skulle vilja se att man måste ha tillstånd för att hålla en del hundraser. T ex de stora herdehundarna. Ingen kan påstå att det är ok att hålla en sån hund för sällskap i en lägenhet / liten trädgård. Perfekta hundar om du har några hektar mark med tamdjur som behöver skyddas från rovdjur. Annars, nä. Två syften med att kräva tillstånd för så speciella hundar. Dels att det händer olyckor med den typen av hundar i fel händer och dels rent djurskyddsmässigt vad en sådan hund kräver för miljö.

Jag tror inte att det är konstruktivt med den här typen av lagar eftersom det inte går att komma åt korsningar eller liknande. Men det går inte heller att komma åt såna som du som inte begriper vad som är en potentiellt farlig ras.
PL

Förstår du hur en annan hundägare, eller förälder, eller hästägare, eller vad som helst känner sig när denna eller dennes hund, barn, häst etc blivit biten och allvarligt skadad bara för att någon skaffar en hundras personen inte behärskar eller har förstånd att hantera?
Jag tycker inte det handlar om diskriminering mot vissa hundraser eller ägare. Det är ingen rättighet att ha hund. Däremot menar jag att man som djurägare är skyldig att se till att varken sitt eget djur, eller någon i omgivningen drabbas på grund av "olyckor".

Jag anser att vissa hundar är för skarpa för vissa individer, och då det bevisligen inte går att styra utan det konstant blir incidenter med dessa djur anser jag att ett förbud, alternativt ett obligatoriskt "körkort", eller licens vore minimum.

Djuren i sig tror jag inte skulle lida av det, inte i längden. Snarare tvärtom. Hur kul tror du det är för en hund att bli belagd med krav på munkorg? Bara för att ägaren inte tagit sitt ansvar.

Och för att ha det sagt: JA, det kan hända olyckor hur duktig man är, och en chihuahua kan bita halsen av en bebis eller katt eller kanin, MEN risken för allvarliga skador ÄR större med en större hund. Det kan väl ingen rimligen förneka?

// nothalfbad

*KL*

Jag har en "sådan" hund, "kamphund", "bullhund", vad sjutton nu folk vill kalla det. & jag tycker ärligt talat att ett rasförbud är fullt förståeligt med tanke på alla idioter som köper dessa hundar. Jag är döless. Det skulle snarare gynna hundarna att slippa utsättas för de människorna.
I förorterna & i större städer som Malmö är det gräsligt. Nej, jag säger inte att alla utom jag är dåliga hundägare, men jag ser inte heller någon idé med att förneka att allt för många unga människor skiter fullständigt i vad deras hund gör.
Bara den här månaden har min "bulle" blivit attackerad FYRA gånger av två amstaffblandningar. Jag är inte rädd för att säga ifrån på skarpen till både ägare & hund & det är inte min hund heller, men det är bara en tidsfråga tills någon med en mindre hund som kanske är mer rädd för att säga ifrån blir drabbad.
Jag älskar dessa hundar, det gör jag, men jag är faktiskt sjukt less på att vilken idiot som helst kan gå & köpa en bullhund & göra vad f*n som helst med.
Det drabbar mina hundar. Det drabbar alla hundar. Det drabbar hundarna av den rasen. DÄRFÖR tycker jag rasförbud inte vore så sabla illa.
& aveln är ju på väg åt helvete också med alla oseriösa...

*KL*

Jag har en "sådan" hund, "kamphund", "bullhund", vad sjutton nu folk vill kalla det. & jag tycker ärligt talat att ett rasförbud är fullt förståeligt med tanke på alla idioter som köper dessa hundar. Jag är döless. Det skulle snarare gynna hundarna att slippa utsättas för de människorna.
I förorterna & i större städer som Malmö är det gräsligt. Nej, jag säger inte att alla utom jag är dåliga hundägare, men jag ser inte heller någon idé med att förneka att allt för många unga människor skiter fullständigt i vad deras hund gör.
Bara den här månaden har min "bulle" blivit attackerad FYRA gånger av två amstaffblandningar. Jag är inte rädd för att säga ifrån på skarpen till både ägare & hund & det är inte min hund heller, men det är bara en tidsfråga tills någon med en mindre hund som kanske är mer rädd för att säga ifrån blir drabbad.
Jag älskar dessa hundar, det gör jag, men jag är faktiskt sjukt less på att vilken idiot som helst kan gå & köpa en bullhund & göra vad f*n som helst med.
Det drabbar mina hundar. Det drabbar alla hundar. Det drabbar hundarna av den rasen. DÄRFÖR tycker jag rasförbud inte vore så sabla illa.
& aveln är ju på väg åt helvete också med alla oseriösa...

Hatten av för dig som inte blundar för problemen vissa typer av hund drar med sig....i detta fallet "din" ras. :bow:
Önskar att alla som älskade sin ras var lika objektiva som du :)

Ja precis. Jag är mest rädd för att samma idioter hittar Malinois.:crazy:

*kl*

Jag skulle föredra att inga raser är förbjudna, men alla hundar kräver "körkort". Olika grader för olika rasgrupper (för en sällskapsras kan det vara en kurs i grundläggande hundlära, för t.ex. en herdehund eller tuffare brukshund ett prov med krav på lämplighet). Blandraser kategoriseras en grupp "upp" i nivå eftersom det är svårare att förutsäga utfallet. Hundar är potentiellt farliga, och bör behandlas som det. Betydligt farligare än t.ex. min majsorm sm jag måste ha tillstånd för att ha, trots att han bor i ett låst terrarium och aldrig möter allmänheten.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat