England-Sverige

H

helenecort

Har precis hittat detta forum och det ar valdigt intressant att se skillnaderna mellan hur man håller häst i Sverige jämfört med England.
Jag är svensk men bor i UK sedan 4,5 år. Har 2 hästar här men har aldrig haft häst i Sverige. Det färska snövadret här har fått mig att fundera på hur ni rider på vintrarna i Sverige då jag idag blev informerad att det var "farligt" att rida i snö för att snön fastnade under hovarna? Vad säger ni om detta?
Också intressant att se hur ni fodrar hästarna med havre, lucern osv. Här kör alla med färdigblandade sk "mix" eller pellets som finns i otaliga varianter....
Också glad att höra att dom svenska hästarna är ute lika mycket som mina på vintrarna. Dom flesta vid mitt stall har bara ute ca 6 h per dag och verkar tycka jag är lite grym som har dom ute från 06.00 till ca 7-8 tiden på kvällarna. Min Connemara bebis (3,5 år) har dessutom inget täcke på. Hon är så lurvig så hon håller sig varm ändå. Hur gör ni?:)

Sv: England-Sverige

Jag skulle vilja påstå att Sveriges hästar lever ganska olika liv- från tävlingshästem inlindad i bomull och fyra täcken till hästar som går på lösdrift året runt... Men jag kan redogöra för min egen häst:

Hur mycket min häst är ute beror lite på i vilket stall hon står och de rutiner som finns där (Jag går KY-utbildning och vi flyttar runt lite när jag är på praktik) men just nu är det ca 11 timmar/dag. (Jag rider dock inte på henne nu eftersom hon är utdömd och jag bara väntar på papper från försäkringsbolaget... :cry: Men det är en annan historia.) När vi är i skolan (har då hästarna med oss) är de ute ca 8 timmar om vi inte rider (det sker under den tiden de skulle ha varit ute, så då blir det mindre.) Oftast har det funnits analys på grovfodret i de stall vi har stått, och jag försöker ge ganska mycket grovfoder, och sedan havre, lusern, mineraler och ev matolja... Men det finns även gott om "fullfoder" av olika fabrikat i Sverige...

Vad gäller snö under hovarna, har vi något som kallas snösula. Det ser ut som en platt hästsko i gummiliknande material, och den fästs under skon. Snösulan har en kant som sticker ut inåt i hoven, och på så vis slipper man "styltor"... Nackdelen är att de ökar risken för tappskor... Om du bläddrar neråt på http://medlem.spray.se/traditionellaskor/traditionell.htm finns det en bild.

Du får gärna skriva och berätta hur ni gör i UK.. Det är alltid spännande :bump:

Självklart är det farligt att rida ut i snön, om man inte har "rätt" utrustning under hästens hovar! Från min tid i UK minns jag att ridning mm ställdes in om det kommit det minsta snö och även om marken var fusen, så att den var hård... Men det var ju inte ofta! Två dagar, under tiden jag var där.

Folk var förundrade över att man överhuvudtaget kunde ha hästar i kalla, snöiga Sverige, än mindre kunde de förstå att man kunde rida på dem under vintern. Jag förökte förklara att vi har broddar och snösulor att tillgå, men möttes med stor skepsis :).

I de ridanläggningar/ stall jag besökte hade man oftast hästarna i "uteboxar" och påpekade att "indoor stableing" ansågs väldigt ovanligt. Ridhus fanns på många ställen, men inte alla (De som inte hade ridhus var de som ställde in verksamheten vid snö/kyla.)

Redan för tio-tolv år sedan var det övervägande "mixes" eller "nuts" som gällde inom utfodringen, samt hösilage.

Jag noterade också att det var en större andel vuxna som red ponny, än här i Sverige. Men, allt det här kanske beror på vilken sorts hästmänniskor jag kom i kontakt med. Det finns säkert olika sorter, där som här! (Fast visst är det kul att jämföra!)

Mina hästar står i ute-boxar och det är som sagt det som verkar vanligast här.
Anledningen til att jag undrar över att rida i snön är att mina inte är skodda och undrar om snön i så fall inte fastnar lika lätt?
Med tanke på det övervägande milda klimatet här så förundras jag över att man använder så mycket täcken. Hur gör ni?
Hur gör ni med klippning vinter-tid?

Nä jag har inte varit med om styltor direkt på oskodda hästar.

Jag helklipper inte utan klipper hals, sida och mage ganska tidigt. Behöver inget täcke då :)

Så det borde alltså vara ok att rida is snön utan skor?
Har här blivit tillsagd att hästen MÅSTE ha täcke vid allra minsta klippning, men du har alltså din ute i vinter-sverige med den klippning du nämner helt utan? Hur många timmar är hästen ute per dag?

beror ju på vilken snö det är. Pudersnö = inga problem, men kramsnö som fastnar och bygger "platåskor" är lite svårare att rida med. Om man inte har snöskor kan man ju pensla i hoven med någon hovolja ellar liknanden som gör att snön inte fastnar.

Visst använder de jag vet om mest havre, korn, lucern m.m men det finns även många som har sådana mixar du pratar om speciellt med musli i.

Senast ändrad av en moderator:

Jag klipper också min häst på hela halsen, bogen och en del av magen och han går ute 12-14 timmar per dag även om det är många minus :D Om han inte är blöt så, såklart!

Det där med att rida i snö utan skor.....det kanske inte fastnar snö på samma sätt som i skor utan sula, men det är ändå farligt när det är is :eek:
Min unghäst går utan skor än och på honom fastnar inte mycket snö, men han har stora problem där det är is.

Men är det så mycket is i UK?
på bilderna jag såg verkade det mest vara typ snöslask...hur är det hos dig?

Tja, snön lossnar ju lättare från en oskodd hov... och jag tror att en oskodd häst klarar sig bättre i vinterföre än en "sommarskodd" häst, dvs med skor utan broddar. Jag har ingen större erfarenhet av oskodda hästar på vintern, men det kanske finns någon annan här som har det?

Jag klipper inte mina hästar, men de har täcke på sig på vintern. Inte flera lager, för mig räcker det med ett täcke. Jag har täcket för att skydda dem mot kyla, när det är kallt, men också för att skydda mot väta även vid mildare temperaturer. Om de blir våta kan de lätt börja frysa. Det är kanske därför som man i UK täckar sina hästar så mycket... Jag menar, det är ju ett ganska fuktigt klimat. Men ibland kanske det kan gå till lätt överdrift, i mina ögon, när hästarna står med tre täcken vid plusgrader...

Men, som en bekant till mig sa: "I det här landet månar de verkligen om sina djur! De har mer kläder på hundarna än på barnen!" (När det var minusgrader ute och vi såg små barn i skoluniform, med kortbyxor, ute på gatorna och hundar med tjocka ylletäcken på promenad.)

Däremot fascinerades jag av hovslagaren, som anlände med individuellt smidda skor till hästarna! Men det kanske inte du kan svara på, om det är vanligt, menar jag, eftersom dina är oskodda...

Men är det så mycket is i UK?
på bilderna jag såg verkade det mest vara typ snöslask...hur är det hos dig?
Just nu har vi massor med sno, men det hor till ovanligheterna. Alla har lagt ridningen pa hyllan for tillfallet, vilket jag tycker ar synd. Det ar sa vackert ute!

Tja, snön lossnar ju lättare från en oskodd hov... och jag tror att en oskodd häst klarar sig bättre i vinterföre än en "sommarskodd" häst, dvs med skor utan broddar. Jag har ingen större erfarenhet av oskodda hästar på vintern, men det kanske finns någon annan här som har det?

Jag klipper inte mina hästar, men de har täcke på sig på vintern. Inte flera lager, för mig räcker det med ett täcke. Jag har täcket för att skydda dem mot kyla, när det är kallt, men också för att skydda mot väta även vid mildare temperaturer. Om de blir våta kan de lätt börja frysa. Det är kanske därför som man i UK täckar sina hästar så mycket... Jag menar, det är ju ett ganska fuktigt klimat. Men ibland kanske det kan gå till lätt överdrift, i mina ögon, när hästarna står med tre täcken vid plusgrader...

Men, som en bekant till mig sa: "I det här landet månar de verkligen om sina djur! De har mer kläder på hundarna än på barnen!" (När det var minusgrader ute och vi såg små barn i skoluniform, med kortbyxor, ute på gatorna och hundar med tjocka ylletäcken på promenad.)

Däremot fascinerades jag av hovslagaren, som anlände med individuellt smidda skor till hästarna! Men det kanske inte du kan svara på, om det är vanligt, menar jag, eftersom dina är oskodda...

Ha ha! Precis sa ar det! Ungarna kommer med shorts till skolan i det hemskaste vader men djuren klar man minsann pa. Det ar ju inte ofta vi har minus grader och i sa fall framst pa natterna men tacken har alla hastar - nastan. Olika tjocklek for olika temperaturer. Fleece eller vadderat nar dom ar i boxen pa natten. Fast det ar ju i och for sig uteboxar...

Jag har en hovslagare som kommer med jamna mellanrum for att raspa. Han har aven skott bada mina tidigare. Den lille for att hon ar lite sne i frambenen och han forsokte rata ut med en sko som var nagot uppbyggd i ytterkanten. Han smidde dessa speciellt till henne och inget extra kostade det.

min står ute många timmar just nu utan täcke. rider inte han nu då jag inte har brodd på bak skorna men har jag det så rider jag han så ofta jag hinner. han käkar havrekross och betfor och biotin. och vill ha han på Vetekli också.

min står ute många timmar just nu utan täcke. rider inte han nu då jag inte har brodd på bak skorna men har jag det så rider jag han så ofta jag hinner. han käkar havrekross och betfor och biotin. och vill ha han på Vetekli också.

Och hur kallt ar det hos dig?

just nu ligger det på -10 - plus 2. pendlar väldigt mycket men som kallast har vi haft -26i år. och han skall flyttas till ett lösdrift stall där han kommer stå ute hela nätterna och utan täcke.

Hej!
Förr tog man ofta AV skorna på vintern eftersom hästarna klarar både snö och halka bättre utan skor. De blir känsligare och går försiktigare på is och snön lossnar ur hoven när det inte finns någon sko som håller klumparna kvar. Så självklart kan du rida;-)
Hästar utan täcke ute behöver ha hö/halm att äta, det är så de reglerar temperaturen. Det blir nog ALDRIG så kallt i england att det är farligt för hästen att gå ute;-)
Gör engelsmännen förskräckta du och rid i det vackra vintervädret;-)

ja så ni som kan ta av skorna och rida dom så passa på nu när det kommer en massa snö. jag kan tyvärr inte rida min utan skor. då han är öm fotad. och det va ju väldigt fint väder idag när man ska flytta hästen :( inte alls. snöar som fan och jag har tre rundbalar kvar att flytta bort.

Jag tycker nog att den allmänna inställningen är lite kluven här där jag bor iaf. Man värnar om att kunna låta hästen vara ute mkt (detta gäller både fritidsryttare och tävlingsryttare) men samtidigt lägger många sina mänskliga värderingar i det hela ändå, och det hela blir lite som det blir. Utevistelse är viktigt, men inte hur som helst. Många verkar gå efter ljuset. Hästarna kommer ut när det ljusnar och går in innan det blivit mörkt. Detta för att underlätta för sig själv i regel vilket gör att jag ställer mig frågan: Hur viktigt var det nu med utevistelse i dessa människors ögon?

Själv driver jag en lösdrift och kommer aldrig frivilligt att stalla upp en häst igen. Hellre avstår jag nog från hästägande. :o Det blir mer och mer vanligt med lösdrift tycker jag, vilket är toppen.

Hästarna går i flock, 4-8 st är ett ganska optimalt antal tkr jag. Just nu är de dock bara 3 i hagen, ska förhoppningsvis bli 6-7 till månadsskiftet.

Hästarna hos oss går ute dygnet runt i delvis kuperade hagar med skog och naturbete. De har halmad ligghall och fri tillgång på analyserat grovfoder.

Kraftfoder får nog inga av våra hästar för tillfället, endast mineraler. När min häst väl får kraftfoder så är det i regel havre samt ev selen eller annat tillskott som man behöver komplitera med. Skulle aldrig falla mig in att ge helfoder. :o Och jag undviker också att använda mig av flera olika sorters fodersorter för att skona hästens mage.

Hästens foderstat baseras alltid på grovfodret och det är den huvudsakliga födan. Hästen ska ha fri tillgång på grovoder av ngt slag för att kunna hålla igång tarmfunktionen och magen under hela dygnet. Så resonerar jag kring foder.

Alla våra hästar har 4 broddar i alla skor, dygnet runt, även i hagen, när det är halt (ca nov/dec-mars/april beroende på vädret). När det är snöväder skor vi med snösulor för att förhindra styltor - vilket fungerar ypperligt. Dock är det inte att rekomendera att ha snösulor under långa perioder av lera och blötmark. Därför brukar man bara behöva ha dem under dec, jan och feb, max. I år har jag inte haft några sulor alls än, men hästen i fråga rids inte heller så väldigt aktivt ute i snön just nu så det fungerar ändå. Kommer ev att sätta på sulor vid nästa skoning om det bedöms nödvändigt.

Oskodda hästar går utan problem obroddade i snön, men såklart får man ju känna efter lite om man rider om det verkar som att hästen tappar greppet på vissa ställen. Men det är många som har barfota hästar numera och de rider inte mindre vintertid än oss andra. Så det är främst de med skor man behöver oroa sig för och se till att ha broddade.

Min häst går otäckad. :o Men i regel har vi i lösdriften täcke på hästarna som rids regelbundet då det tar lång tid att torka blöt eller svettig vinterpäls. Dock får ju olika hästar olika mkt päls så en del kan ju tränas hårt och ändå gå otäckad på lösdrift. Men i regel täckar vi som rider aktivt med fleece/ull samt regn på det. Ev thermo istället för fleece/ull om det är riktigt kallt eller om ngn vill ha det så. Hästarna klarar sig dock i regel utan täcke alls sålänge de har fri tillgång på grovfoder. Vi har haft otäckade pre-hästar som klarat sig fint trots att de kommer så "varmt ifrån" som spanien. Ingen av våra är klippta men de som är det har såklart täcke, dock är det inte alla som har det vid spårklippning o liknande. Själv har jag svårt att avgöra det. Jag hade haft ett fleece på till en början iaf.

Bor mellan Sthlm och Uppsala så här varierar temperaturen väldigt mkt just nu. Från några få plusgrader till -12. Har haft ca -20 som kallast i år vad jag har sett.

Mina hästar går ute från 06.00 på morgonen till 21.30 på kvällen.
Just nu är det ganska milt väder här, 5+grader, så idag har ponnyn och valacken bara haft regntäcken på sig.
Stoet och unghästen går helt utan och har gjort hela vintern.

Det är inga problem att rida i snö!!! Har man bara snösulor och broddar är det de roligaste finns:banana:
Och hästarna blir ganska uppspelta av snön. Vid riktigt fint väder brukar vi ta fram selen och tolka efter våra hästar. Skitskoj:bump::bump:

Mina hästar får nästan inget kraftfoder alls, utan får en massa hösilage istället.

Senast ändrad av en moderator:

Jatte skoj att hora hur ni gor i vinter-Sverige! Fortsatt att beratta!
Nu har vi mildare vader har sa problemet kommer nu bli att hindra dom fran att bli for tjocka. Vi har oandliga hagar har med massor av gras...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar