Engelskryttarna har upptäckt Pleasure..

Sidekick

Trådstartare
..På gnäggforumet i tråden 'Förklara detta för mig..'

Och därför skulle jag vilja ha en liten diskussion med er andra pleasure ryttare (Och övriga westernfolk) vad ni anser är bra pleasure? Bra pleasure skritt, jog, galopp osv.

Jag har fått lära mig klart och tydligt hur en pleasure häst ska gå, men vad anser ni?
Och alla engelskryttare tror att alla pleasure hästar går på bogarna, vad säger ni?
(Nu vet jag att det inte är så, men kul att se vad icke-pleasure respektive pleasurefolk tror och tycker)

Sidekick:bump:

Senast ändrad:
Sv: Engelskryttarna har upptäckt Pleasure..

Detta verkar intressant. Hoppas att fler skriver i denna tråden.

Jag vet inte så jättemycket om pleasure, mer än att man ska visa domaren att ens häst är bekväm att rida på, och att det är ett rent nöje att sitta på dess rygg. Domaren ska ju få intrycket att hästen är så bekväm att rida rida, så mycket att han nästan skulle vilja hoppa upp på den själv. ;)

Eftersom cirkus 80% av bedömningen ligger på hästen i denna diciplin, resterande på ryttarens sits, hållning och förmåga att kommunicera med sin häst så ska man ju försöka att få hästen att gå i en form där halsen är nära nog rak och med huvudet framför lodplanet, med en lätt eller ingen kontakt med hästens mun. Mjuka fina, Balanserade flytande rörelser och mjuka övergångar.

Detta är vad jag vet om pleasure.

En liten fråga om det är okej: Vill domaren att hästen ska gå så långsamt som möjligt, ger han den hästen mer poäng om man säger så? Och ger han mer poäng till ett utsmyckat ekipage?

Läste precis tråden på gnägg.. och jag stängde ner alltihopa. För jag blir så trött när folk skriver massa saker som dom egentligen inte vet något om, som tex...

Såg ju ut som om de skulle tippa omkull eller ramla ihop av utmattning

Hästarna ser ju ut att vara alldeles hjärndöda..

.. stackare.. dom är ju så magra oxå..

Ser mer ut som om hela bunten hade fått stelkramp..

Jag såg detta oxå, skrattade för i ridhäst världen är de sååå mkt skit snack. dom är världsbäst på allt.:crazy: :smirk:

Saken är den att nästan alla hästmänniskor tycker att de har rätt, därför blir det alltid fördomar, tjafs, bråk och gud vet vad. All ridning har ju samma mål, att få en frisk, glad häst som är harmonisk och bekväm att rida, jobbar rätt i form och musklar sig rätt. En häst som man kan kommunicera med, ha som bästa vän och uppleva saker tillsammans med. Vägen dit är ju olika beroende på vilken ridstil man har.

Själv tycker jag att man borde hålla sina fördomar inom sig, om det inte är så att man ska skämta till det med sånna som går med på det.

Ja stackare dom äär SÅÅ MAGRA. Men om dom är så magra är det konstigt att dom sätter muskler. Nja .. jag orkade inte heller läsa klart allt. En del pratar sååå korkat. Man blir så trött på allt men då vet ni hur det är för galopp och travtränare. Men sen finns de ju oseriösa överallt oxå. De är därför man funderar på att slakta ett fullblod i stället för att sälja den till nån okunnig ridmänniska. De var lite från ämnet men var tvungen att nämna detta.
Go Wester Go western.!!!!!:banana: :bump:

Hihi...har diskuterat en hel del i den tråden...lite kul faktiskt ;)

Det är synd att många är trångsynta....men en del är ju också nyfikna och vill ha logiska svar....så som TS själv.

Angående pleasure så är det en gren som jag tycker är väldigt rolig och kommer satsa på med min unghäst..dock ej qh.

Det vore intressant att sätta en tex dressyrryttare på en utbildad westernhäst, och en westernryttare på en utbildad dressyrhäst och sen fråga de båda ryttarna vad de tyckte. :)

Jag hoppas att vi kommer ses mer på pleasurebanorna i framtiden lakrits :) , även om det inte är den roligaste grenen jag vet, men det är väldigt nyttigt för min lilla pålle att tex kunna trava lungt med andra hästar framför och bakom, och att koncentrera sig på mig och inte alla otäcka männsikor i publiken osv.

Detta med pleasure är riktigt intressant... tävlar själv inte i detta, men tycker det är en rolig gren...
Det jag har uppfattat från många ickewesternmänniskor, är att de tror att så fort hästen har en låg placering med huvud och hals så går de på bogarna, just för att de tycker att det se ut som så. Men i själva verket tittar de inte på hur hästens överlinje är, hur väl de jobbar bakifrån och hur lösgjorde de är i bogarna. Eftersom dressyrhästarna ska ha nacken som högsta punkt så är det svårare att se för ett ovant öga om hästen går på bogarna eller inte.
Sen beror de ju alltid på vilken nivå på tävling men tittar på (både western och dressyr) för de är inte många dressyrhästar på låg nivå som jobbar korrekt, likadant gällar även på våra e- och d-tävlingar...

Ja, jag håller med dej. Många av "dem" tittar mest på nackens böjning och huvudets placering. Måste dock försvara "dem" lite med att jag vet westertränare som är precis likadana och bara bryr sig om hur hästen håler huvudet.

Vi måste nog alla vara lite öppnare och se kritiskt både på oss själva, vår ridgren och andra. "Vi och dem"-tänkande är nästintill omöjligt att bli av med, men det innebär inte att man ska ge upp :bump:

Visst är det så, men som alltid annars sakt, det finns rötägg i alla ridstilar och ridgrenar, de kommer vi aldrig att komma ifrån tyvärr...:mad:

Tycker att man ska öppna upp ögonen mer (både westernryttare och engelska ryttare) och se in till varanda lite och hämta lite råd hos varandra... :idea: bara vi vågar ;)

kan väldigt lite om pleasure, lite för lågt tempo för min del:angel:

Men vet att man strävar efter en lättriden häst som bär sig i xtremt långsamt tempo..

Jämför man rakt av hur tex en dressyr häst går är det lätt att tro att en pleasure häst stapplar fram på bogarna, hoppas ingen tar illa upp..
Det är en sån otrolig skillnad på form, tempo och gångarter, vilket gör att ett otränat öga luras, man vet helt enkelt inte hur det ska se ut! och jämför man då med det man är vad vid att se, så är det inte så konstigt att folk reagerar..:o
Jag försvarar verkligen inte det negativa som sägs om pleasure, men lika svårt som jag har att se skönheten/bärigheten i tex islandshästens form och gångarter, har antagligen en inbiten dressyr lr hopp människa det att se det rätta i pleasure...
Allt handlar om vad man är van vid..

men som någon annan skrev att det hade vart toppen om man kunde öppna upp ögonen lite och se det bra inom varje diciplin..:D

*långt och snurrigt, hoppas ni hängde med;) *

Det var inte ett dugg snurrigt... Håller med och skriver under på vart enda ord...

*delvis kl*

Det som jag också vill påpeka som MÅNGA glömmer, är att det är bättre att rida på hästen i "arbetstempo" och hästen JOBBAR än att försöka få ner hästen i så längsam gångart som möjligt utan hörighet hos hästen... Tyvärr så är det många som tittar på en större tävling när hästarna går väldigt långsamt, tror att det är precis så lätt som det ser ut att vara, åker hem till sin egen häst, sätter sig upp på den och bromsar ner den och "håller" den i en långsam gångart... då blir även resultatet därefter = FEL FEL FEL FEL!!!
I pleasuer är det som i alla andra ridgrenar att man måste DRIVA in hästen i formen och DRIVA in hästen i en långsam gångart!

I pleasuer är det som i alla andra ridgrenar att man måste DRIVA in hästen i formen och DRIVA in hästen i en långsam gångart!
:bow: Bra sagt, det är precis vad det handlar om! Annars får man en häst som går på bogarna istället för att trampa under sig, och bära sig i en låg, lätt välvd form.

:)

*kl*

Har tråden på Gnägg tagits bort?
Hittar den inte nu...skrev där för ett par timmar sedan.

Jag har precis börjat tävla och gör detta på E och D nivå med mitt travsto.
Har deltagit i pleasure klasser, walk ´n trot bara, men med mycket bra resultat men hoppas att jag ska kunna avancera mycket mera på unghästen sedan.
Jag är dressyrmänniska från början och det sitter väl i lite fortfarander och det är väl därför jag är mer för ridgrenarna.

Men..jag har upptäckt pleasure och gillar det skarpt så jag hoppas kunna rida det mera sedan men då även också i open klasser förstås.

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 599
Senast: Pratsch
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar