Engelskryttarna har upptäckt Pleasure..

Sv: Engelskryttarna har upptäckt Pleasure..

:bow: Bra sagt, det är precis vad det handlar om! Annars får man en häst som går på bogarna istället för att trampa under sig, och bära sig i en låg, lätt välvd form.

:)
Bra pleausre är vackert, det tycker jag absolut. Men det är sällan man ser något som är riktigt njutbart. Fortfarande vinner inte de hästarna som går i en lite högre form och som visar lite mer gång.

Bra pleausre är vackert, det tycker jag absolut. Men det är sällan man ser något som är riktigt njutbart. Fortfarande vinner inte de hästarna som går i en lite högre form och som visar lite mer gång.

Det är inte alltid så minsann ;)
Sista tävlingen jag var med på så placerade domarna "Pleasure-essen" sist och jag själv vart placerad trea, trots att jag red en 3 åring som inte hittat formen än. Jag fick senare reda på att detta var på grund av att de "riktiga" pleasurehästarna som annars alltid vinner, inte placerade sig pga att dom inte hade någon takt eller forward motion och att dom hellre placerade mig och några andra bättre, trots formen, bara för att våra hästar rörde sig i takt och framåt.

det är just detta som de pratar om i filmerna som jag länkade till i mitt förra inlägg... att hästen framförallt först MÅSTE ha forward motion och en bra taktmässig rörelse. sedan är det bland dessa hästar som har detta som "formen" spelar roll...

Finns det inga filmer från de klasserna? Man pratar ju tydligen om att bedömningen skall vara annorlunda men jag har själv inte sett det på tävling i Tyskland.

Det gäller ju för westerndomarna också att hålla koll på vilka hästar som faktiskt går på bogarna och inte placera dessa högst bara för att de har mest glitter på sig och joggar långsammast... För det händer faktiskt också i westernvärlden, tro det eller ej ;)

Det gäller ju för westerndomarna också att hålla koll på vilka hästar som faktiskt går på bogarna och inte placera dessa högst bara för att de har mest glitter på sig och joggar långsammast... För det händer faktiskt också i westernvärlden, tro det eller ej ;)

Ja, och jag har inte heller sagt något annat.

värst vad du tog åt dig, det var inte specifikt menat till just dig...

Menar också att man inte bara ska ha taggarna utåt när någon som inte kan så mycket börjar döma. Då får man förklara och sedan kanske ta en extra titt på hur det egentligen ser ut!

Bara för att man inte är w-ryttare betyder det inte att man inte kan nåt om hästar och kan se om en häst går på bogarna eller inte.

Om folk som är nya på western ser det dom säger dom ser så förstår jag att dom inte vill ens prova på western.
Sedan är det ju deras förlust om dom dömer alla efter att ha sett ett ekipage, det tycker jag säger mer om dom som person än om westernridning!

Bara lite allmäntänkande sådär....

värst vad du tog åt dig, det var inte specifikt menat till just dig...

Menar också att man inte bara ska ha taggarna utåt när någon som inte kan så mycket börjar döma. Då får man förklara och sedan kanske ta en extra titt på hur det egentligen ser ut!

Bara för att man inte är w-ryttare betyder det inte att man inte kan nåt om hästar och kan se om en häst går på bogarna eller inte.

Om folk som är nya på western ser det dom säger dom ser så förstår jag att dom inte vill ens prova på western.
Sedan är det ju deras förlust om dom dömer alla efter att ha sett ett ekipage, det tycker jag säger mer om dom som person än om westernridning!

Bara lite allmäntänkande sådär....

Klart dom kan se om en häst är på bogarna eller ej, men nu sa alla icke w ryttare på gnägg att alla hästar vi visade var på bogarna. Det var dom inte, för vi kan också se om en häst är på bogarna eller ej.
Det är svårare som icke w ryttare att se om en w häst är på bogarna eller ej, för det är inte som i engelskt. Det är helt annorlunda.
Om du pratar om tråden på gnägg så var det flera, inklusive mig, som förklarade åtskilliga gånger, men folk VILLE inte förstå eller lyssna.

Jag citerar en:

"Jag förstår inte hur du kan säga att hästen inte går på bogarna, klart den går på bogarna när den går i den där formen som den gör"

Så skrev dom flesta, och dom som inte gjorde det sa att hästarna var halvdöda.

En kul ny tråd:) Discuterade med en ryttare (dressyr så klart)för några dagar sedan. Dottern och jag står uppstallad i ett stall med enbart dress/hopp ryttarem men den här var enbart där på kort visit. Hon kommer fram och frågar mig om vi har stora frambensskador på westernhästar då de alltid rids på bogarna . Tog ett djupt andetag :angel: och gav mig in i discutionen, frågade henne om hon fixar galppombyten på sin 6 åriga HBL, nej fick jag till svar, fixar du halvhalter o tempoväxlingar med sätet?, nej fick jag till svar, fixar du att rida din häst på rakspår böjt spår med liten kontakt i munnen m med bärighet?, svarade mig, nej hennes häst orkar inte det ännu. Dottern kommer under tiden in med sin Quarter och människan sägjer, den ponnyn har jag sett i ridhuset ett par ggr hon verkar vara mkt utbildad hur gammal är hon ,10 år?
När jag berättar att hon är 4 år och inte är en ponny utan en ren westernhäst och Quarter blir hon mer nyfiken och frågar vem hon tränar för , undrar varför?;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 599
Senast: Pratsch
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar