Engelsk sand, fibrer och vaselin till ridhusunderlag?

Rimfaxe

Trådstartare
Jag läste på Hippsons hemsida ett reportage om en anläggning som i sitt ridhus har engelsk sand, två sorters fibrer och vaselin. Vaselinet binder materialet, vilket gör att det aldrig behöver vattnas, enligt reportaget.

Nu undrar jag vad det här är för underlag och hur pass vanligt det är? Det låter ju som rena drömmen att slippa vattna ridhuset! :laugh: Är det ett speciellt material/märke, eller finns det flera firmor som tillhandahåller sådant här ridhusmaterial? Vad är då kostnaden för att lägga in detta slags material för typ ett normalt ridhus a 20x40 m?
Hur gör man när produkten är uttjänt?

Sv: Engelsk sand, fibrer och vaselin till ridhusunderlag?

kostnaden blir nog runt 250 000 för själva fibrena o sanden. Sen ska det ju vara stenmjöl under o så. Det kostar nog runt 50 000. O så behöver du markduk. Ingen aning vad de kostar eller vaselinet. Har bara fått en offert för nåt års sen. Jag vet ett ridhus som har detta underlag. Det innebär även att det tar VÄLDIGT lång tid för vätska o rinna ner, som tex kiss eller kaffe :P (var på fölvisning). Man schaktar antagligen ut o lägger in nytt då.

Sv: Engelsk sand, fibrer och vaselin till ridhusunderlag?

Okej, det var ganska rejäla summor, vilket gör att det inte känns lika intressant längre... Dessutom mindre trevligt om inte kiss och annan vätska rinner ner om det spills.

Och, jo, vaselin känns som svårt att göra sig av med. Det var det jag funderade över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka