Engelsk-rysk stövare?

Red_Chili

Trådstartare
Idag hälsade jag på min kusin och hennes man. De bor ute på landet och har tre jakthundar. I alla fall, två av hundarna hade jag inte sett förut och då jag tyckte att de såg annorlunda ut så frågade jag helt enkelt vad det var för ras.

Fick svaret att det var Engelsk-ryska stövare, en ras som jag aldrig någonsin hört talas om förut.

Dessa hundar var väldigt lugna, otroligt keliga och tydligen så var de inte så bra som jakthundar som min kusin + man först trott. De tyckte snarare att det var en sällskapshund än jakthund.
Det låter i mina öron märkligt då jag alltid kopplat
stövare = riktig jaktlust.

Så, är det någon här som vet NÅGOT om denna ras, vad som helst?

Bild. Inte världens bästa, menmen...
51562_1185214554.jpg

Senast ändrad:
Sv: Engelsk-rysk stövare?

Någon bild ser jag inte..

Hur som haver är engels-rysk stövare den ras som nu heter rysk fläckig stövare. Rasen har uppkommit genom korsning av rysk stövare och engelsk foxhound.

De hör till grupp 6 och är alltså drivande hundar.

Angående jakten så finns det många bra hundar av rasen, men för att få en bra jakthund krävs det att man lägger ner många många timmars jobb som hundförare också och att man noga väljer vilka föräldrar det är på valpen..

Senast ändrad:
Sv: Engelsk-rysk stövare?

Ah, tackar! :)
Då kan man nog hitta lite mer info om man söker på Rysk fläckig stövare..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 505
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Lite dålig rubrik, och jag minns inte om jag skrivit om denna "dam" innan. Är inte så aktiv här längre, men när frågorna kommer så blir...
Svar
17
· Visningar
2 052
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 615
Senast: Vogue
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen