engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

C

cipramil

vad har ni för erfarenhet av dessa raser? för- och nackdelar?
har försökt läsa mig till via rasbeskrivningar och standarder men vill gärna ha personliga reflekteringar över dessa raser :bump:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

fransk bulle= snarkar och låter, energisk.

bullmastiff= snarkar, sjuklig, men söt. Skrämmer livet ur andra hundar bara genom att finnas.


Jo, massa fördomar, men en beskrivning av de få jag har mött. Finns säkert roligare exemplar:D
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Bullmastiff:
En kompis har en tik, hon är lat, tråkig, dreglar och luktar illa:eek:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Fransk Bulldogg har jag levt med i några år, min mamma är uppfödare av rasen.

Dom är energiska, men samtidigt väldigt lata när det passar dom. Underbar familjehund som brukar välja ut en i familjen att avguda, men älskar övriga medlemmar också. Är med på det mesta, men brukar inte gilla väldigt långa vinterpromenader, eller att vara ute för mycket överhuvudtaget på vintern. Kort päls och ingen underull gör ju att dom fryser väldigt lätt. Men med ett varmt fodrat täcke så tål dom mycket mer, såklart.

Trevliga, lättsamma och humoristiska hundar. Finns dock mycket hanhundsaggressivitet inom rasen, dom flesta hanar ogillar andra hanar efter könsmognaden är klar..
Man ska vara väldigt noga med att leta efter självvalpande linjer! Och får uppfödaren en tik som blir snittad, ska tiken ur avel av dom flesta anledningar. Möjligtvis om tiken har självvalpande linjer bakom sig, men problem med att få ut en stor, död valp exempelvis, så väljer vissa att ge henne ett försök till.

Hmm, ja, det var vad jag kunde komma på just nu. Fråga mer om du vill.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

det var blandade svar!
ingen mer som har erfarenhet av dessa raser? :bump:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Lustigt - fralla och bullmastiff är de två raser jag haft genom åren, två frallor och tre bullar för att vara precis.

Tycker att en fransk bulldog är härlig, vill man ha en liten hund som är med på det mesta, utan att vara direkt superlydig :angel: så passar rasen utmärkt. Min hanne var dock som sagts tidigare i tråden lite "aggresiv" mot andra hannar, han var uppe och slogs med en schäfer, en golden och en rottis - och klarade sig galant i samtliga fall, de större hundarna kunde inte få fatt i honom, och han bet dem i benen...:smirk: Tiken vi hade var nog något av den dummaste hund som funnits, men hannen var hennes precisa motsats så svårt för mig att säga något generellt om just klokhet. Viktigt om ni bor i lägenhet - de är inte skälliga.

Bullmastiff - ja, det har jag som sagt haft 3 st, två tikar och en hanne. Hannen har jag fortfarande, han är 2 år nu och världens härligaste!! Beskrivningen ovan att rasen snarkar, och gör andra hundar rädda bara genom att finnas (OBS - gör INGET annat för att skrämmas, det är världens sötaste hund, men OM man skulle bli angripen så kan matte/husse vara trygg, då j*klar smäller det!!) passar väldigt bra.
Lydighet - nja, när det passar bullen skulle jag vilja säga... :D Skaffa inte en bullmastiff om du vill gå lydnad eller liknande, det gör man på hundens premisser... Oftast blir svaret på "Kom" - "Snart matte, jag ska bara..."
Det är en väldigt klok ras, ska något läras in (med godbitar!) så behöver man bara visa två gånger - så kan de det, typ sitt, ligg etc. Men inget säger att bara för att de kan det, så gör de det... :smirk: Kan krävas lite övertalning - eller en godbit i handen, då är inget omöjligt ;)

Vill du veta något mer om speciellt bullmastiffer så PM:a gärna!

Kort på min bulle Hugo
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

engelskbulldog har många sjukdomar & problem då de är litta "sönderavlade"
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

En släkting till mig hade en bullmastiff. Hon vågade inte gå ut dagtid för hunden var stor och stark, och hon liten. Drogs omkull ett antal gånger...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Kan inte tala för fransosen eller mastiffen. Men att ens överväga att skaffa en engelsk bulldogg ger mig rysningar. Aldrig någonson skulle jag medvetet stödja avel på en hund vars anatomi förhindrar den från att vara vad den alltid kommer att förbli i sin själ-en hund.
En engelsk bulldogg har allt en hund inte ska ha för att må bra.
En kropp med en väldigt grov benstomme och anatomi som gör det svårt att röra sig smidigt, huvudet som pricken över i på allt detta är onormalt stort i förhållande till kroppen, den är medvetet avlad på underbett och för att inte glömma det värsta-nosen. Skallens anatomi trycker ihop näsgångarna och försvårar andningen. En bulldogg hjässar så gott som konstant då det är besvärligt att använda enbart nosen utan att få i sig för lite syre i rätt mängd. Detta görs bara värre av den tunga kroppen. Tung kropp, tungt stort huvud och kort nos= mycket ansträngande. Den Engelska bulldoggen kan dessutom inte valpa vaginalt utan för att ens överväga valpar på en sådan hund måste kejsarsnitt göras.
Till råga på detta ska hunden dock vara energisk till temperamentet.
Som ett skämt i mina ögon, man avlar på ett djur som knappt kan leva ett normalt hundliv och ger den dessutom all denna energi som den inte kan få utlopp för utan att det anstränger dess kropp maximalt.


Nej, att genom att köpa en valp stödja denna avel är inte att vara djurvän enligt mig. Hos denna ras har bägaren runnit över för längesedan vad gäller människans totala egoism. En hund är inte bara ett utseende, men även en individ.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Vilken bra tråd, detta är två raser jag funderat på i framtiden , tillsammans med Dogue De Bordeaux :)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

En bulldogg hjässar så gott som konstant då det är besvärligt att använda enbart nosen utan att få i sig för lite syre i rätt mängd.

min fralla hjässade bara om det var riktigt varmt.
han busade och lekte med de andra hundarna och hade rejält spring i benen. knubbig-visst, men smidig som få.
när han föddes-vaginalt- så var hans mamma inne på 8(!) kullen.(han kom från holland.dom e inte kloka..) alla hennes kullar var vaginala och utan problem.
till TS, MEN han har demodex. en hemsk hudsjukdom som förekommer hos de flesta bull-raser.. såvar noga med hälsohistorik.. det lönar sig i längden...
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

min fralla hjässade bara om det var riktigt varmt.
han busade och lekte med de andra hundarna och hade rejält spring i benen. knubbig-visst, men smidig som få.
när han föddes-vaginalt- så var hans mamma inne på 8(!) kullen.(han kom från holland.dom e inte kloka..) alla hennes kullar var vaginala och utan problem.
till TS, MEN han har demodex. en hemsk hudsjukdom som förekommer hos de flesta bull-raser.. såvar noga med hälsohistorik.. det lönar sig i längden...

Ja vad kan man säga , Grattis! Friskhet är ju knappast något som dominerar i rasen. Sen det här med att vissa tikar ändå klarar av att föda vaginalt backar jag ockå undan lite för. Huvudet på valpen är fortfarande onormalt stort och jag anser inte det vara schysst att en tik ska behöva klämma ut något sådant när möjligheten finns att avla hundar med sundare kropp och normala skallparti.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Jag märker att du troligtvis inte har träffat en endaste bulldog och det är ju din förlust:cool:

Det är tråkigt att du försöker sprida en massa skit om en ras du tydligen inte vet nånting om!!
Läsa på internet kan alla göra. Kom igen när du skaffat personlig erfarenhet men det lär du ju inte göra för du verkar ju VÄLDIGT inskränkt:smirk:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

En kompis till mej föder upp engelska bullar.

Hon är nog en av landets bästa uppfödare men det är MYCKE problem med rasen. :crazy:

Väldigt trevliga hundar med mycke personlighet! :love:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men det är ju bara att läsa sjukdoms-statistik och titta på dem så förstår man ju att det knappast är de sundaste av raser!

Sen att de är trevliga må så vara, men att försöka tala bort deras dåliga hälsa är ju bullshit om nåt.

//E
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg el. bullmastiff

Men att skriva att en bulldog alltid hjässar är att skriva en osanning,
samma sak med att skriva att de alltid måste snittas!

Andning är ett problem på vissa individer, men rasklubben håller just nu på med ett projekt där problemets omfattning håller på att utredas, innebär bla att struparna ska röntgas!

Det är faktiskt inte så att vi som har eng.bulldog skiter i rasen, vilket de flesta verkar tro!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 668
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp