Energivärde på olja?

Mystofflan

Trådstartare
Någon som vet vad hur mycket MJ/Smrp det finns i tex rapsolja?
Om man nu vill räkna på sin foderstat vad är rimligt att utgå från att olika oljor har för värden?

Sv: Energivärde på olja?

Ok då vet jag "värdet" på det ena Hur mycket Mj innehåller det /kg då?

Fast det varierar väldigt. Hos mig finns oljor med allt i från 20 – 40 MJ per kg. Titta på din förpackning. HH

jopp, i skolan fick vi ett papper där det stod 31,3 iaf men det varierar ngo beroende på vilken olja

Det var bra att veta, jag visste inte att det kunde variera såpass mycket i energiinnehåll i olja. Om man använder t ex Hippocampus har de ju bara ett värde för vegetabilsk olja.

Jo, men om man köper ex rapsolja i matbutik så står det ju inte direkt värden för häst på flaskan? Hur "översätter" man i så fall "människovärden" till "hästvärden"?

Samma hästvärde i princip. Hur mkt varierar lite beroende på vem man frågar, 30 - 35 MJ/kg ligger de vanligaste på. Jag ger raps eller majs.

1 liter olja väger nästan 1 kg, när jag vägt har det blivit 900-nåt gram alla gånger.

Så, 3 MJ/dl brukar bli rätt bra att räkna med, om man inte vill väga. Kan ju bli lite fel, men med tanke på hur liten del oljan gör så i extremfallet med 5 dl olja,s å om du ligger rätt mycket fel, vå säger 1 MJ/dl så blir det ändå bara 5 MJ 'fel' i totalfoderstaten.

Senast ändrad:

Tack för bra förklaring, eftersom jag tänkt mig rapsolja så tänker jag utgå från ditt räknesätt.

kanske dum fråga...
vad är olja bra för?

Tillföra energi utan att få volymen på köpet.

De svårfödda som kräver mycket energitillskott via kraftfoder, kan lätt nå givor där de inte, spec om de inte har superaptit, blir för mycket, de vill inte äta kraftfodret.

Genom att addera olja kan man få dit mer MJ utan att öka volymen. Vissa hästar är kinkiga med olja också dock.

Har man en hög proteinkvot i grovfodret och inte vill putta på än mer protein är också olja bra. Ett lågkvotshö däremot så blir det bara än värre med olja, oljan sänker kvoten.

Oljan ger inte stissighet/slår sig på huvudet, och är en skonsam och stärkelsefri energikälla med, ytterligare ett stort plus för vissa hästar, t ex KF-hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka