Energisparande åtgärder

Sv: Energisparande åtgärder

KL

Såg just i ett reklamblad från Clas Ohlsson som följde med dagstidningen att de har endel fiffiga saker för energibesparing. Det jag fastnade för var dels isolerande film att sätta på fönsterrutorna och dels något reflekterande som man sätter bakom elementen för att den värme som annars går ut i väggen skickas in i rummet.

Det låter inte som dumma grejer, ska absolut kollas upp!
Kan ju vara värt att lägga några kronor på i väntan på att man byter fönster.

Ang energi rådgivare så tipsade faktiskt energimyndigheten om personer i min kommun man kunde få gratis rådgivning av, detta i slutet på energi kalkylen.
Jag ska ta ett samtal med dom så snart jag kan. De kanske har fler tips och trix!

Jag bor också i ett ganska gammalt hus (-23) så jag brukar alltid lyssna på olika råd om detta. En verklig energitjuv/värmeläckage som jag har förstått det är isoleringen mellan bostadsplan och kallvind. Värme stiger ju uppåt så om det är dåligt isolerat upp mot vinden så drar värmen rakt ut. Så ett energispartips i gamla hus är att kolla isoleringen och överväga att göra en tilläggsisolering mot vinden, behöver inte bli galet dyrt nu med ROT-avdraget.

Det är också något jag funderat på.

Runt min murstock finns ett litet rum, där inne är det öppet i nock och bredvid så är det öppet in på vinden ovanför sovrummet, så vitt jag kunnat se finns det dåligt med isolering där, är det sån lösull man lägger där?

Har för mig jag sett på Äntligen Hemma eller dyl program att de sprutade in lös isolering direkt på en vind i ett gammalt hus.

kl

Dragrullarna/korvarna tänkte jag ge mig på, vad kan man fylla dom med som är bra och "tätt" ?

Eldningspellets skrev någon att de använt, men det har jag inga och vet inte riktigt vart man köper eller hur mycket som kan tänkas gå åt?

Googlade lite och såg att andra hade fyllt med vete eller sand.
Problemet med sand är väl att den ofta är lite fuktig så man måste torka den på något vänster? + att den kanske drar åt sig fukt mer än annat?

Har för mig jag har en tunna med havrekross i ladugården som nog är för gammal att ge pållarna nu men det kanske man kan fylla med? (vadå man tager vad man haver...) ;)
Eller drar det till sig möss kanske? Ur den synpunkten borde pellets eller sand vara bättre.

//QuickStar - Vadå velig?

Jag tänkte köra på vete eller havre :) Grannbonden har mängder av havre som jag får ta. Sand känns ju inte som nått bra alternativ, vet inte varför men magkänslan säger nej..

Har dock inga möss inomhus (jo men i bur :p), så för mig kommer inte bli något problem. Tror inte innehållet där lockar till sig extra mycket möss, utan snarare att de dras till huset på grund av värmen (min teori).

Jag tänkte köra på vete eller havre :) Grannbonden har mängder av havre som jag får ta. Sand känns ju inte som nått bra alternativ, vet inte varför men magkänslan säger nej..

Har dock inga möss inomhus (jo men i bur :p), så för mig kommer inte bli något problem. Tror inte innehållet där lockar till sig extra mycket möss, utan snarare att de dras till huset på grund av värmen (min teori).

Ja drt har du ju rätt i. Att värmen i första hand lockar in dom, men helst vill man ju inte föda dom också.... :) musfällor i massor placeras ut där jag sett dom eller spår av dom. Har tänkt skaffa ett par stall katter så förhoppningsvis ser de till att hålla rent runt huset också, not so nice att ha dom springande i skafferiet...

Ska se hur minnet var om jag hade någon tunna gammal havre kross jag kan använda. Ska låna morsans sy maskin imorgon så då ska det börjas! Kommer bli en himlans massa korvar till fönster och dörrar, men förhoppningsvis blir det en viss skillnad efteråt :)

Liten uppdatering, lite dragrullar är sydda till fönster och dörrar. ska sy fler till övriga rum också.
Bytt lite gardiner från paneler till sammetsgardiner som går att dra för.

Började kolla upp det här med att tilläggsisolera vinden, det är en riktig bov, har varit uppe och kollat och tja, isolering saknas kan man säga....
Så vid lite snack med en säljare av isolering så rekomenderade han antingen 30cm lösull alt. 20cm skivor alt 20-25cm rullad isolering.
Mest prisvärt och enklast att hantera blir 120mm på rulle som läggs i två lager, räknade snabbt på det och det blir ca 2500kr för min vind i material, vilket ju inte var någon större utgift och enligt energikalkylen så bör jag spara ca 1700kr/år.
Enligt en röris jag känner så gör ett termostat byte på elementen från 1000kr och uppåt i insparade pengar beroende på hur gamla/hela de befintliga termostaterna är.
Så det är nästa projekt efter isolering av vinden. Ska ändå byta expantionkärlet, så då blir det lite lagom för rörkrökaren, byte av massa prylar och sen inkoppling av diskmaskinen och tvättmaskinen.

Var på en nyöppnings helg på en viss stor elektronikkedja för några helger sedan där jag fyndade tvättmaskin och diskmaskin, bägge i högsta energiklassen.
Tvättmaskinen lär jag spara in massa kw på eftersom min gamla är en jätte-cylinder maskin. Diskmaskin har jag ju ingen idag men jag tänkte koppla in den på kallvattnet enbart och inte använda torkfunktionen. Dessutom så kör man ju den alltid full vilket för mig innebär att den kommer inte gå så ofta.

Vinden

hur är isoleringen på vinden?

Våran vind hade inte mycket till isolering. Så förra vintern gick all varmluft till kråkorna ooch vi hade byns längsta istappar på huset...
Nu håller vi på att isolera vinden så förhoppningsvis ska det bli varmare inomhus denna vinter plus att vi inte behöver betala för el som bara försvinner.
Vi har redan någon sågspånsvariant på vinden och har nu köpt spån och lägger ut (huset är daterar 1890 men är betydligt äldre) Men vill man isolera lite snabbt och enkelt borde det fungera att köpa isoleringsskivor och lägga in, tänk på att lägga dem omlott (minst två lager) så det inte blir glipor.

Såg att du kollat vinden när jag läste klart tråden...

Senast ändrad:

Jag har också sågspånsvarianten... Dessutom har den "virvlat" runt så här o var ligger det högar och inget på andra ställen :grin:
Grannens hus är likdant så han har roat sig med att isolera sin vind idag, gick på ett par timmar trots att han fick samsas med fladdermössen... :cool:

Ålder på mitt hus är oklart, står 1919 i papprena men tydligen så brukar man skriva så när man inte vet riktigt, mannen som bodde här innan mig är född -26 och är född här, hans mamma hade bott i huset sedan hon var ung om jag fattat rätt så gissningsvid är det åtminstone 20-talet år äldre.

Finns en något udda man här i byn, märklig men har koll på läget, spår väder och annat intressant med hjälp av 400år gamla väderböcker, ska fråga honom vid tillfälle om han vet något, det vore liksom kul att veta när huset är byggt.
Vet inte han så vet ingen!

Vill bara höja ett varningens finger när jag läser om tilläggsisolering av framför allt vindar.

Om man isolerar ett vindsbjälklag måste man komma ihåg att kolla över ventilationen och hålla koll på klimatet där uppe sedan. Annars får man fuktproblem som på posten. I sällsynta fall märks det ingen skillnad alls på vinden, men ibland blir det så mycket kondens att det droppar ner i isoleringen, som då förlorar sin värmeisolerande förmåga. Mögel är inga trevliga grejer heller.

Sambon har svetsat en låda med värmeflänsar som passar bakom täljstenskaminen, i botten på lådan har han satt en datorfläkt som blåser luft igenom lådan och ut i rummet. På så sätt får man bättre värmespridning på luften, det är inte 30 grader vid spisen och 18 i andra änden av rummet! Funkade finfint!

Smidigt!
Skoj med en datorfläkt - fyndig sambo du har!

Efter vidare efterforskningar i kw jakten så har jag kommit fram till följande;

Mina termostater på elementen är inte alls termostater utan bara reglerventiler som ökar/minskar flödet. Därav att mina element kan vara snorvarma även om det är lagom temperatur i rummet. Så då var min första tanke, byt termostater NU.
Vid vidare efterforskningar och googlande kom jag framtill att jag ska ha ett reglersystem till pannan, då ställer man in det på tex 22 grader och sätter en givare inne i huset på lämpligt ställe och sen känner den av temperaturen och så sköter systemet det hela genom att reglera temperaturer via shunten på pannan. Alltså kan jag behålla mina "icke-termostater" på elementen eftersom de är sååå mycket fränare än nya. Dock ska jag be Herr Röris att byta packningar på dom eftersom ett par av dom läcker lite (droppar) när man har dom öppna fullt.
Med ett sånt system kan man spara 10-20% i energi förbrukning. Det ihop med att tilläggsisolera vinden och den redan installerade LVP borde innebära både ett riktigt drägligt inomhus klimat i vinter och en trevligare elräkning.

I övrigt har jag hängt upp tjockare tygstycken/filtar för några dörrar samt i trappen och det gjorde nästan 6 graders skillnad i hallen.
ska tvätta två gamla trasmattor och lägga där så golvet täcks och mattorna ligger lite upp på väggen för golvet där är tvärkallt.
- Vilket jag också då kommit fram till att närr jag drar av plastmattan där för att lägga nytt golv så ska jag ta upp plankgolvet och tilläggs isolera innan jag lägger igen det igen och lägger det nya.
Ångrar att jag inte gjorde det i köket men jaja, lite sent nu tyvärr. Har ju sett i badrummet hur "isoleringen" ser ut, lite sand blandat med gamla tygtrasor, lin och lite vadd. :grin:

Som en "snabbfix" kan man lägga 20mm frigolitskivor under trasmattorna!
Dragkorvar utmed på golvet utmed ytterkanterna kanske?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 657
Senast: MissFideli
·
Hemmet Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även...
Svar
6
· Visningar
5 691
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka