Energisparande åtgärder

QuickStar

Trådstartare
Mitt gamla hus släpper ut mycket värme och det finns säker en massa energisparande åtgärder att vidta! Misstänker att flera har liknande hus... :o

Då jag prioriterar annat hemma i år söker jag budget varianter på hur jag kan täta huset! Så klart vill man ju spara in så mycket så möjligt vad gäller uppvärmning, det finns ju så klart en hel del dyare saker att göra på ett gammalt hus.

Tänkte mig en tips och råd tråd för alla!

Fönster och dörrar är stora bovar i mitt hus, den värsta dörren kommer bytas fortast möjligast men övriga dörrar och fönstrena får vänta minst till nästa år.

Vad kan man göra för billiga lösningar för att minimera värme-rymningen? ;)

Tänkte riva bort golvlister i alla rum och lägga fogskum utmed väggarna, det känns att det drar där om man håller handen men det finns säkert massa smarta tips och råd man kan utnyttja.

Förra året fällde jag t.ex ner persienner nattetid vilket gjorde skillnad.

Sv: Energisparande åtgärder

kolla så att inga fönster läcker vid tätningslisten.
Byta uppvärmning
avgränsa utrymmet du vill värma upp under vintern dvs stänga dörren till rum du inte använder.

De e väl de du kan göra.. sen e de dags o isolera mm

Vi har ett riktigt gammalt hus - det flyttades till den här tomten 1856. Vi hade tänkt byta fönster av energisparskäl, men när vi sökte bygglov för det blev det tvärstopp. Norrbottens Muséum kunde inte godkänna ett fönsterbyte... Men istället fick vi faktiskt ett riktigt bra tips av dem! Det var att lämna befintliga fönster till en glasmästare och låta byta ut den inre rutan till ett isolerglas. Vi har gjort detta på några fönster i taget och tycker oss ha märkt en stor skillnad. Nu är det inte längre bara 12 grader på fönsterbänkarna vintertid!

En mkt glad överraskning var dessutom skillnaden i pris. Att byta hela fönstren, som vi först hade tänkt, skulle kosta ca 10.000 kr/fönster, medan det bara kostat oss ca 1.000 kr/fönster att byta inerrutan! En riktig budgetrenovering alltså - som i alla fall hos oss gjort stor skillnad.

Dessutom har vi förståss kontrollerat att vi har bra tätningslister runt alla fönster och dörrar.

(I gamla hus finns ju oftast hur mycket som helst som "borde" åtgärdas - den svåra frågan är var man ska börja... var har varje satsad krona störst effekt? För att ta reda på detta anlitade vi en energibesiktningsman från vårt lokala energibolag. Kostade runt 400 kr och var MKT bra! Han konstaterade att det i vårt fall absolut var bäst att börja med fönstren - för där hade vi den största energiförlusten.)

Jag bytte alla tätningslisterna förra året, både i fönster och dörrar.

Intressant med rut bytet! Tyvärr är mina fönster rätt risiga, något på norrsidan är mer eller mindre ruttet, ett par andra "smulas" sönder när man tar i dom osv så jag tror tyvärr inte det är aktuellt med att byta en ruta till isolerglas. :(

Tackar hjärtligt för tipset om en energibesiktnings-gubbe!

Mitt tips är att först och främst se till att alla tätningslister runt dörrar och fönster är schyssta.
Sedan är tjocka mattor på golven guld värda! Drar det mycket runt golvlister så kan man dra upp mattan några centimeter upp på väggen.
Draperier vid dörrar och tjockare gardiner vid fönstren. :)

Sedan är tjocka mattor på golven guld värda! Drar det mycket runt golvlister så kan man dra upp mattan några centimeter upp på väggen.
Draperier vid dörrar och tjockare gardiner vid fönstren. :)

Här håller jag med, vi bor i ett hus från 1856 och eftersom det är lertegelshus kan man inte isolera hur som helst pga av att själva materialet behöver lite värme för att inte smulas sönder.

Vi märker stor skillnad beroende på hurdana gardiner vi har i ett visst rum. Är det tjocka täta gardiner tex sammetsgardiner så höjs temperaturen i rummet ett par grader av sig själv.

Men det är inte bara dåligt att det är kallt vid fönstren. Det gör att pelargoner trivs utmärkt vintertid och fortsätter att blomma vintern igenom. Dvs man sparar rätt mycket pengar på att behöva köpa nya pelargoner varje år att ha i blomlådor och krukor utomhus.

Innan jag lärde mig att övervintra pelargonerna så här lade vi rätt många hundralappar varje år på att köpa nya varje vår. :angel:

Jag minns att Ernst hade nått julpysselprogram på tv i fjol då han sydde långa stoppade "korvar" som man hade förr i fönsterkarmarna tätt mot springan i nederkant för att stoppa draget och isolera lite. Han gjorde det mest för dekoration men eftersom man gjorde så förr i tiden borde det ju fungera.

Jag minns att Ernst hade nått julpysselprogram på tv i fjol då han sydde långa stoppade "korvar" som man hade förr i fönsterkarmarna tätt mot springan i nederkant för att stoppa draget och isolera lite. Han gjorde det mest för dekoration men eftersom man gjorde så förr i tiden borde det ju fungera.

Vadd- förr lade man också tjock bomullsvadd där! Och så satte man små konstgjorda flugsvampar i vadden för att pynta lite till julen!:angel:

Ernst gjorde även dragrullar i tyg som skall ligga vid dörren. Jag gjorde två långa korvar ca 10 cm i diameter som jag fyllde med eldningspellets.

Otroligt vad det stoppade golvdraget från dörren.

Man fick lära sig att inte snubbla när man gick in genom dörren, men det funkar.

Snart dags att plocka fram dem igen.

Ett annat tips är att spika upp tex. en trasmatta innanför dörren om man har kallgarderober, eller sätta upp ett draperi.

Tack för alla tips!

Fetvadd har jag i typ mängder insåg jag när jag städade sadelkammaren härom dagen så det kan jag gott använda till några fönster, då kommer den ju åtminstone till nytta, den ena rullen var prismärkt 1993 och oöppnad :angel:

Jag var på en tyg affär i våras och fyndade massa tjocka ylle tyger för jätte lite pengar, de borde man kunna klippa till och hänga för dörrar, har både ett förrådsutrymme under trappen samt massa smårum under snetaket, alla är dåligt isolerade så en "korv" på golvet och filt eller tyg hängades vid dörren borde kunna hjälpa till en hel del.

Vad gäller tätningslister så bytte jag dessa på samtliga fönster och dörrar förra året, de gamla var riktigt torra och smulades sönder när man tog i dom men, tja jag vet inte om det gjorde så mycket nytta, det gjorde det säkert men märktes inte... :(

Får nog bli till att ta sig i kragen och leta rätt på en reservdel till min symaskin så jag kan börja sy igen, alt. snika till mig morsans i nån vecka.

Lite halvt Off Topic men ändå inte;
Gick för övrigt in på energimyndighetens hemsida, där hade en en kalkyl där man kunnde fylla i uppgifter om huset och sen få tips på åtgärder för att sänka sin totala energiförbrukning.
Väldigt intressant, man sparar verkligen massor på att ha lågenergi lampor, byta termostater på elementen, ha frysen på -18 och lite sånt som inte kostar mycket att åtgärda!

Nu är nästan alla mina lampor redan lågenergi lampor och jag har väldigt få grejer på stand-by utan drar ut kontrakter på det mesta bara för åskan slå ner väldigt ofta här men att temperaturen i frysen gjorde sån skillnad har jag aldrig tänkt på t.ex.

att temperaturen i frysen gjorde sån skillnad har jag aldrig tänkt på t.ex.
Gjorde det stor skillnad i din kalkyl? För mig gjorde det 50 kr/år - inte att försumma men kanske inte heller något som hushållsekonomin står och faller med. Den största enskilda besparingsåtgärden som kalkylen föreslog oss är att byta samtliga fönster, vilket beräknades spara drygt 3000 kr/år. Då börjar vi snacka märkbar besparing, men ett sådant byte kostar i storleksordningen >120 000 kr för det här huset (32 fönster och dörrpartier i storlekar mellan 0,7 och 3,5 m2) så det är inget som man gör enbart utifrån en besparing på 3000 kr/år. Det får bli när det blir, beroende på hur länge de befintliga håller mekaniskt.

Jag bor i en lägenhet som är sjukt kall, dessutom direktel som enda uppvärmning. Min förbrukning av el är lika stor som både elbolag och energimyndigheten räknar med att ett litet hus ska förbruka :S 6000 kWh/ år ligger min förbrukning på..

Det jag har tänkt göra/ gör för att minska uppvärmningskostnaden är:

- Fixa nya tätningslister (eller ja, hyresvärden ska), de som sitter är uppruttna.
- Sätta nån tejp runt alla fönster, förutom vädringsfönstren. Vet inte vad tejpen heter, mamma berättade att det finns en tejp som man kan sätta runt fönstren för att förhindra att värme åker ut. Tas bort på våren sen.
- Lägga vadd mellan fönstren (kan man ju pynta lite också :D)
- Sy en tygkorv och lägga vid ytterdörren för att dörren är otät och det läcker inte massa kall luft.
- Försöka få två gamla element utbytta som jag misstänker är energislukare (dessutom halvt trasiga).
- Dra fram kyl/ frys med jämna mellanrum för att ta bort damm och sånt som samlas där, om det är mycket skit bakom kan detta bidra till att kyl/ frys drar mer.
- Inte ha saker på stand by. Alla mina teknikprylar är kopplade till fördelardosor så jag kan bryta strömmen helt när jag inte använder sakerna

Andra åtgärder av blandad karaktär :D
.
- Mattor på golvet
- Filtar att krypa i soffan
- Sköna tofflor
- Mycket te och kaffe
- Gosiga katter som gärna värmer matte
- Mycket tända ljus
- Mycket gardiner
- Ha lågenergilampor

Det är snart vår igen =)

- Mycket tända ljus

Det har jag också lagt märke till. Efter ett par timmar med ca 10 kronljus tända har temperaturen stigit runt 1.5 grader i rummet!:) Fast det gör man ju inte varje kväll, annars vore ljusförbrukningen och därmed ljusinköpskostnaden enorm.;)

Ett annat tips är när man letar efter lägenhet/hus välja ett som har kakelugnar. Det är guld värt att kunna dryga ut den dyra elvärmen med att kunna elda i något så energieffektivt som just kakelugnar. Dessutom blir det sådan där behaglig, jämn värme jämfört med ex. en kamin. I höst/vinter ska jag försöka elda lite mer, om jag får stadig tillgång till ved vill säga.

Själv är jag inte frusen av mig, men om jag ändå skulle frysa tar jag helt enkelt på mig mer kläder (och fårskinnstofflor) än att höja värmen via elementen. Som kallast hade jag runt 15 grader inne. Är man lite småsnål och är frystålig så är man.:angel: Att lägenheten jag bor i är på kallhyra är väl en liten bidragande faktor också. För att först reagera negativt på det, har jag nu bytt åsikt och tycker att det är riktigt bra. För mig som inte är särskilt frysen, utan snarare vill ha det svalt är det optimalt, jag slipper ju på så vis betala onödigt mycket, samtidigt som det måste vara bättre för miljön att jag inte slösar el/värme bara för att det ingår i hyran.

Sedan ang. mattor på golvet vill jag slå ett slag för fårskinnsmattor. Jag har en superlurvig en vid sängen och det är så skönt att sätta fötterna i den på morgonkvisten, istället för ett iskallt golv.:)

Lågenergilampor har jag i alla lampor utan en; en "ormlampa" i porslin där glaskupan tyvärr inte går över en lågenergilampa.:cry: Man känner verkligen hur mycket energi i form av värme som strålar ut från den jämfört med en lågenergi! Något som man faktiskt inte tänkte på så mycket innan lågenergivarianterna dök upp.

Tipset med att dra ner persiennerna om natten ska jag ta till mig i vinter!

Nu känner jag mig lite smådum, men jag är inte riktigt säker på om det finns några tätningslister på mina fönster, eller hur sådana ser ut. Men jag får väl inspektera dem vid den stundande fönsterputsningen. Tyvärr är det inte originalfönstren kvar, utan tråkiga bruna 70-talsskapelser, men det borde väl gå att klämma fast någon slags vadd i de också för att isolera lite bättre.

Gjorde det stor skillnad i din kalkyl? För mig gjorde det 50 kr/år - inte att försumma men kanske inte heller något som hushållsekonomin står och faller med. Den största enskilda besparingsåtgärden som kalkylen föreslog oss är att byta samtliga fönster, vilket beräknades spara drygt 3000 kr/år. Då börjar vi snacka märkbar besparing, men ett sådant byte kostar i storleksordningen >120 000 kr för det här huset (32 fönster och dörrpartier i storlekar mellan 0,7 och 3,5 m2) så det är inget som man gör enbart utifrån en besparing på 3000 kr/år. Det får bli när det blir, beroende på hur länge de befintliga håller mekaniskt.

Jag fick för mig att det var dryga 1000-lappen men så gjorde jag om det nu och insåg att jag läst på fel rad :o 24:- skulle jag tjäna på det... Så det kvittade ju :-0

Ang fönstrena så får jag ungefär samma besparing som du, mellan 3000-3500kr.
Om jag följer energikalkylens alla råd så ska jag kunna spara in drygt 6000kr/år mot idag. Vilket ju inte är fy skam, grejen är ju bara att det lär kosta mig ungefär så mycket att åtgärda allt utom fönstrena så det tar ju många år innan det börjar gå +.
Men dock är fönstrena något som måste bytas här, inte så mycket för energibesparingen utan för att det blir kallt. Men det känns ändå som att man skulle prioritera att tilläggs isolera under snetaket samt vinds delen och täta golven. Sen tror jag att gamla termostater ska vara en energi bov? Har för mig jag hört/läst att man ska byta dessa vart 10-15år, mina är nog original när värmesystemet sattes in på 60-talet... :grin:

Jag bor i en lägenhet som är sjukt kall, dessutom direktel som enda uppvärmning. Min förbrukning av el är lika stor som både elbolag och energimyndigheten räknar med att ett litet hus ska förbruka :S 6000 kWh/ år ligger min förbrukning på..

Det jag har tänkt göra/ gör för att minska uppvärmningskostnaden är:

- Fixa nya tätningslister (eller ja, hyresvärden ska), de som sitter är uppruttna.
- Sätta nån tejp runt alla fönster, förutom vädringsfönstren. Vet inte vad tejpen heter, mamma berättade att det finns en tejp som man kan sätta runt fönstren för att förhindra att värme åker ut. Tas bort på våren sen.
- Lägga vadd mellan fönstren (kan man ju pynta lite också :D)
- Sy en tygkorv och lägga vid ytterdörren för att dörren är otät och det läcker inte massa kall luft.
- Försöka få två gamla element utbytta som jag misstänker är energislukare (dessutom halvt trasiga).
- Dra fram kyl/ frys med jämna mellanrum för att ta bort damm och sånt som samlas där, om det är mycket skit bakom kan detta bidra till att kyl/ frys drar mer.
- Inte ha saker på stand by. Alla mina teknikprylar är kopplade till fördelardosor så jag kan bryta strömmen helt när jag inte använder sakerna

Andra åtgärder av blandad karaktär :D
.
- Mattor på golvet
- Filtar att krypa i soffan
- Sköna tofflor
- Mycket te och kaffe
- Gosiga katter som gärna värmer matte
- Mycket tända ljus
- Mycket gardiner
- Ha lågenergilampor

Det är snart vår igen =)

Tända värmeljus gör jätte skillnad, mitt tv-rum på ö.v är ap kallt, ligger runt 13-15 grader och där går det att få det till runt 18-20 om man kör på med värme ljus! :love:

Fårskinnstofflor har jag och filt och duntäcke att svepa in mig i!
Tyvärr gillar jag inte mattor något vidare och skulle helst slippa dom :angel:

Jag önskar att jag vore tåligare mot kyla men jag får så vansinnigt ont i hela kroppen så fort jag fryser, spänner väl mig antagligen omedvetet så mina nuvarande skador blir 10ggr värre. :(

Har Värmepumpen på 21 grader nu, men mitt vanliga värmesystem krånglar så hur jag än ställer det så är det apvarma element i halva huset (självklart gasar elementen på fullt i de rummen värmepumpen värmer bäst) och iskalla element i den andra delen. Så Halva huset är just nu mellan 24 och 26 grader medan resten är mellan 15 och 18.
Jätte spännande, man måste typ ta på dig för att gå ut i köket.... :grin:
Nu har jag jobbat mina 40 timmar denna veckan så jag har inte orkat göra något hemmavid men imorgon ska jag börja greja med pannans inställningar och se om jag kan få elementen till att vara på låg nivå... Så jag slipper basta inomhus.

Jag är inte heller frusen, som tur är :) På vintern har jag max 18 grader. När min frusna kille kommer upp så får jag öka värmen ett par grader, sen när han åkt hem drar jag temperaturen igen :p

Tyvärr gillar jag inte mattor något vidare och skulle helst slippa dom :angel:

Samma för mig faktiskt, har ett par mysiga vid sängen och en under soffbordet. Annars tycker jag de mest samlar damm och det är ju extra jobbigt att dammsuga med massa mattor oxå.

Ser att du fått tips om energisparrådgivare, utvecklar det lite, kolla om din kommun har gratis sådan.
Hur är ditt hus isolerat? Är det spån så brukar det just under fönstren rinna undan och sätta ihop så att det blir rejält kallt.
Fogskum skulle jag vara försiktig med, det är lätt att man tar så mycket att effekten blir större sprickor.
Har du luftat elementen låter som du kan ha någon luftbubbla i systemet eller har du någon cirkulationspump som inte fungerar korrekt?

Glöm inte kolla ventilationen när du tätar huset. Gamla hus kan vara anpassade för att vara otäta, och då får man kanske komplettera med till- och frånluftsventiler om man gör själva huset "för" tätt.

Elementen behöver luftas igen men cirkulations pumpen fungerar, den är ny sen i våras.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 657
Senast: MissFideli
·
Hemmet Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även...
Svar
6
· Visningar
5 691
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka