energin tar slut i volten??

U

Uddatyp

min lilla häst typ sackar in när ja vänder in på 10m volter, de blir segt och hästen tappar liksom bjudningen.

de går bättre i galoppen, där får jag ihop honom riktigt bra och känner hur han liksom är självgående med bra bjudning..

men i traven skiter de sej..
försöker att göra ökningar innan och sen samla upp och fortfarande ha kvar bjudningen vilket funkar bra ett halvt varv eller max 1 varv...
sen får jag driva som en tok igen för att behålla takt/tempo...
rider sällan mer än 1 varv just för att bjudningen försvinner lite.

han bär sej fortfarande bra, och vad jag fattat de så ser de bra ut utifrån..alltså om man tittar på oss..men jag känner att han sackar in liksom, sen är han lite av de lata hållet allmänt så de kan ju bero på att han tycker de är jobbigt och att jag kanske bara behöver orka driva ihop honom..men hur??

öppnor/slutor, skänkelvikningar, allting gör hästen med bra bjudning och är väldigt frammåt, men i 10 m volterna i trav funkar de inte.
får inte fram honom ordentligt.
ska fråga tränaren nästa gång den kommer men vill ha lite råd tills dess..

blev långt dehär...men hur ska ja behålla energin i volten, hur ska ja göra för att liksom orka hålla igång honom?
antar att de är de att han är lite lat helt enkelt för detta problemet hade jag i öppnorna och i skänkelvikningarna förut men nu flyter de på bra..vill att de ksa flyta lika bra i volten med..

Sv: energin tar slut i volten??

Orkar han bära sig på en 10 metersvolt?
Är du säker på att det inte är du som på ngt sätt (omedvetet) bromsar hästen?

Ofta ligger problemet hos ryttaren, att man med sina hjälper ber hästen att bromsa även om man egentligen har tänkt sig ngt annat.

Annars är det bara att träna styrka, och kanske rida lite större volter där hästen behåller sin bjudning hela vägen runt och sen succesivt göra dem mindre utan att tappa bjudningen. Och börjar han sega hitta på ngt annat - rida rakt ut och göra en galoppfattning tex eller ngt annat som får hans tankar på annat håll.

jo ja antar att mycke är mitt fel, eller snarare allt är mitt fel..
för när min tränare rider honom så går han jättebra..
men vet inte hur hon lyckas, hon får mycke mer tryck i honom som jag inte riktigt får..och som ja inte vet hur hon får och behåller.

jag har ju lite problem ibland att sitta på honom..de börjar blir bättre.

galoppen är ju lättare för mej att sitta i, o där är de inga problem alls.

Ah, när man har svårt att sitta brukar det vara lätt att bromsa hästen när man försöker klämma sig fast....pröva att rida lätt just i volterna för att inte omedvetet bromsa :idea:
och jobba på att sitta på andra vägar/ställen där det är lättare :)

En grej som jag tjatar mycket på mina elever om, är att de ska se till att hästen vänder för ytterskänkel och att de inte drar runt den på volten med innertyglen.
Då tappar man bjudningen och traven direkt.

Tänkte också på det. DEt blir ju en form av bromseffekt när man använder sig av innertygeln till skillnad när man använder ytterskänkeln som då också kan verka framåtdrivande samtisigt som den flyttar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 794
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 741
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka