Energifodermedel till fånghäst

_86a_

Trådstartare
Hej! Jag tillhör den ovanliga kategorin hästägare som har en väldigt svårfödd fånghäst. Han har i dagsläget fri tillgång på ett hösilage med höga värden (närmare 11 MJ/kg ts och en kvot på 7,8). Han har bara ätit det i dryga veckan, men än syns ingen viktuppgång. Förhoppningsvis kommer det med tiden, men jag skulle vilja lägga till något smakligt energifodermedel. Kraft muskel kan han tänka sig att pilla i sig en del så om extra protein behövs är det inte lika svårt.

Har just nu hjärnsläpp - Jag vill ha ett energifodermedel med låg halt stärkelse och socker. Måste vara någorlunda smakligt. Herrn är kräsen! Rapsolja får han en del blandat med kraft muskel i dag, men funkar bara med någon dl.

Om någon har tips på något foder med både energi och protein är det också ok! Huvudsaken är att det är hyfsat smakligt, energitätt och har en låg halt stärkelse och socker. Därav går huvuddelen av alla vanliga kraftfoderblandningar bort.. Lucern får han i dagsläget, men han tycker inte det är gott så det lilla han pillar i sig gör inget till eller från.

Tacksam för ideér! :) (Herrn får tänderna kollade regelbundet, mask kollades i våras och kommer kollas igen i veckan, så är bara fodret det gäller, han är 25 och av fullblodsras så då är det inte lätt att hålla hullet..)

Sv: Energifodermedel till fånghäst

Olja.
Rapsolja från matvaruaffären är bäst, fina fettsyror i det.
Du kan ge så mycket som behövs.
Häll det på något som hästen tycker är gott, vetekli kanske?

Såg nu att han får olja.
Öka oljan på något vis.

Omelassad betfor är också bra.
Litet svårt med hållbarheten bara när det inte är dränkt i sockerlag.

Senast ändrad:

Ja, rapsolja är bra. Skulle gärna ge mer om det gick ner men verkar tyvärr inte funka att ge så mkt mer än jag ger nu om han ska vilja äta upp. Han går på lösdrift med fri tillgång i låda i hagen. Delas med andra hästar så tror inte oljesprayning skulle uppskattas av ägarna till de andra lättfödda hästarna.. :angel:

Han har inte fått betfor på många år men kommer ihåg att han inte var överförtjust i det sist han fick, så tyvärr tror jag inte att varianter utan melass skulle bli så poppis. Gäller ju dessutom att det jag ger har högre energiinnehåll än hösilaget han redan får, annars är ju risken att han äter mindre av det när även betfibern kräver en del tuggande och blir stora volymer.

Fio - Ska ta mig en titt på dodson och horrells sortiment! Har gjort det förut och var inte överdrivet entusiastisk eftersom jag tyckte energi och stärkelse inte var speciellt lågt, men defintitivt värt att kolla upp igen!

Kolla in "Equi Jewel" ?? (stabiliserat riskli, 18,5 MJ / kg)
Melassfri Betfor? (KwikBeet)

Du råkar inte ha tillgång till innehållsförteckning och resten av värden på Equi Jewel? Skulle eventuellt vara intressant! :)

Då förstår jag att det blir knepigt.

Om han äter duktigt av hösilaget så borde det ge resultat men snart blir det kallare och då går det åt ännu mera mat och fullblod är ju inte kända för att moffa i sig mat. Kan du uppskatta ungefär hur mycket hösilage han äter på ett dygn?

Du råkar inte ha tillgång till innehållsförteckning och resten av värden på Equi Jewel? Skulle eventuellt vara intressant! :)

protein 130%
stärkelse 15%
växttråd 13%
Ca 2,25%
P 1,5%
googla så finner du säkert bättre info, fann inget om vad det innehåller förutom riskli + tillsatt kalk.
Räknas 15% som låg halt stärkelse? har ingen koll på det...

Du kanske kan krydda maten med nån god ört, så han äter bättre? Tex mint (pepparmynta) brukar de flesta hästar tycka om.

Senast ändrad:

Han går på lösdrift med fri tillgång i låda i hagen.

Det är inte säkert att en så gammal häst klarar av det.
Han kan behöva stå på box några timmar per dygn, ej nödvändigtvis på natten, för att vila och äta.
Finns det någon möjlighet att det går att ordna?
Då så kan han få oljeduschat hösilage att äta.

Nej nej, det där är inget foder för en fånghäst. :crazy: 15% stärkelse är jättemkt!!

Och TS det är samma sak med Muskel, helt olämpligt att ge till en fånghäst.

Rapsolja är inte alls bra, innehåller i princip bara omega 6. Om man skall ge olja till hästar skall man ge linfröolja. Annars gör oljan mer skada än nytta tyvärr.

Att han inte kan hålla hull kan bero på att han har cushing. 90% av alla fånghästar har hormonproblem och fullblod brukar inte få fång om de inte har cushing. Kanske har du också en hög sockerhalt i ditt hö med tanke på energivärdet. Det bör du ta reda på.

Det enda "kraftfodret" man kan ge är betfiber utan melass, tex Kwikbeet. Lusern om de tål det. Lite linfrö.

Vet du exakt hur mkt hösilage han äter? Om det är blött orkar han kanske inte äta så mkt som han behöver. Fri tillgång kan innebära 7 kg för en häst och 20 kg för en annan. :)

Hur är det med Kvarnbyfoders Derby?
7,6% stärkelse och 10,5% socker.
Innehåller linfrökaka och betfiber. Vete finns i annars inget spannmål.
12,2MJ
Jag frågar eftersom jag undrar om det är en katastrof eller något tänkbart.
// Linda

Katastrof tyvärr. NSC (non structural carbohydrates, dvs sockerarter+stärkelse) bör vara under 10%, max 12%.

Inte_ung, kolla din egen link så ser du att rapsolja innehåller mer än dubbelt så mkt O6 som O3! Kolla sedan på sifforna för linfröolja.....

Jo men man kan inte ge så mycket linfröolja som behövs när man skall stötta energibehovet.
Linfröolja är bra för att tillsätta omega 3 fettsyror.
Men då handlar det om några matskedar per dag.
Om man häller i en häst 5dl (en halvliter) rapsolja så har hästen fått alla omega 3 som den behöver.

I linfrö finns cyanid. Så man kan inte ge så mycket. Dessutom är linolja eldfarligt och svårt att hantera.

Kallpressad linfröolja är inte brandfarlig. Det är den varmpressade som är.

Sen har jag fattat det som att det även är förhållandet mellan Omega 3 och Omega 6 som är viktig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Min nya häst (unghäst som är något låg i hull) vägrar numera äta Krafft (som han åt hos tidigare ägare), betfor (som han gillade innan)...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: tolksele
·
Foder & Strö Hej! Någon som har nån bra idé vad jag ska stoppa i en extremt kräsen svårfödd fånghäst som tillskottsfoder under betet? Han är invand...
2
Svar
39
· Visningar
4 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka