Tillskottsfoder under betet till svårfödd, kräsen fånghäst

Sv: Tillskottsfoder under betet till svårfödd, kräsen fånghäst

Jag är väl medveten om att vårat bete är sockerrikt.. Inget att göra nått åt om jag inte vill emigrera från det icke-regnande Uppsala. Är inte sockret i örterna jag är rädd för utan precis som IronWill skriver så avråder man starkt från att ge örter till fånghästar. Är inte örterna jag vill disskutera här dock.

Förstår inte vargör GM-soja skulle besprutas mer än icke-GM-soja? En av anledningarna till GM är ju att vi ska slippa bespruta så mkt. Sen kan man ju diskutera andra problem med GM, och dessutom bla.a skövlingen av regnskogarna för att odla den.

När det gäller lucern så är stärekselsehalten inte speciellt hög, sockerhalten är dessutom låg. Ett utmärkt foder ur fångsynpunkt! Varför skulle fånghästar inte tåla det? Jag skulle gladeligen ge större mängder lucern om han bara åt det. Jag vill inte ha hack om det är melass tillsatt men det har nog redan framgått, var därdör jag frågade om en sort utan.

Har inte hunnit läsa några artiklar är. Ska kika på dom. Så länge förlitar jag mig på det jag lärt mig under mina 5 år på SLU.

GreenPower Alf-Alfa är utan melass, men kan ju säga att min äter lucern utan melass, men lucern med
melass slukar hon för att hon tycker att det är supergott. Utan melass är det inte alls lika gott, men ätbart.

Jag har kommit fram till samma slutsatser som du har gjort.

knapplån

Om man ska ge örter till en fånghäst så måste man känna till vilka olika kemiska substanser som de innehåller och hur dessa påverkar kroppen och hur det påverkar en häst med en sjukdomsbild.Många örter innehåller naturligtvis massor av olika ämnen som påverkar kroppen och varandra på flera olika sätt i komplicerade sammanhang. Jag ger inte örter till min fånghäst - om jag inte är ganska så säker på att jag vågar göra det.

Debatten om soja eller inte till hästar är ungefär lika tröttsam.Den orkar jag inte en gång till.

Förutom låga sockerhalter så innehåller lusern kalk som neutraliserar i tarmarna vilket kan vara mkt positivt för en fånghäst.

När jag läste distanskursen om hästens utfodring på SLU i Ultuna för ett par år sedan så rekommenderades just lusern och soja till fånghästar.

Ok, tack! Vet du hållbarheten på en öppnad säck? Är ju varmluftstorkat, men sojan borde ju göra att det är lite fuktigt i konsistensen?

Den varar nog inte hur länge som helst. Jag vet att jag har råkat ut för en som blev dålig men jag minns inte hur länge den hade varit öppnad.

Ok, men rör det sig om ungefär samma hållbarhet som hösilage? Eller håller det längre? Har bara känt på den soren med melass tillsatt och det kändes ju rätt "kletigt" o lite fuktigt.

Om nån vet återförsäljare av kwik beet och potatisprotein i Uppsalaområdet får den gärna skicka ett pm :)

Alla dessa förslag på olika tillsatser och öreter mm till en fånghäst skulle jag aldrig våga mig på. Har man en fånghäst så är det viktigt att inte byta foder! Hur ska man då våga prova? Det finns småbalar med hösilage om din häst har problem med bronkit. Men, det bästa vore väl ändå att ge ett hö med bra kvalité, om det går. För mig låter det snällare än att testa de otaliga tillsatser som rekommenderas. Min häst har fått ett fånganfall nu i sommar, han har känsliga luftvägar och har hostat för 2 år sen. Även lite i våras, men nu står han i skogshage och äter hö ( årets ) + endast mineraler. Det fungerar jättebra.

Kan inte din häst äta hö? Även om det är bra kvalité? Grovfodret ( hö ) är väl ändå det bästa och mest naturliga än alla dessa tillsatser av olika slag?

Hö är tyvärr uteslutet. Även ett hö av bra kvalité innhåller för mkt damm för att han ska klara det.

Under vinterhalvåret får han i vanliga fall bara fri tillgång på hösilage (och om analysen visar att det krävs, ett proteinkoncentrat och mineraler). Jag är inget fan av att tillsätta nått mer i foderstaten. Hade han klarat sig på betet hade det ju varit toppen men nu gör han inte det, och som jag redan har beskrivit så funkar det inte med grovfoder (om jag inte lyckas lura i herrn lucern vilket är tveksamt).

Det jag funderar på just nu är kwik beet, potatisprotein och lite grann krafft muskel så det faktiskt går ner. Nånting han gillar i krävs för att han ska äta. Funkar det skulle jag vilja tillsätta lite linfröolja alt. rapsolja i också. Tittar man på ovanstående foder så är det ganska "naturligt". Hatar det ordet så skulle aldrig använda det själv, men iaf. Kwik beet består av betmassa. Du kan i princip se det som ett grovfoder. Det innehåller mestadels en massa fibrer = prima för magen. Och sockerhalten är lägre än i ett hö. Bara en 6-7 %. Potatisproteinet är bland det bästa proteinkoncentrat du kan hitta. Det har en bra aminosyrasammansättning och är "snällt" mot magen. När det gäller oljan innehåller det inget socker och stärkelse. Och de oljor jag pratar om är bra för fånghästar eftrsom dt innehåller mkt omega 3 i förhållande till omega 6. I Tyskland har de på vissa veterinärkliniker som standard att ordinera linfröolja till fånghästar just på grund av dess antiinflammatoriska verkan :) Krafft muskel är väll egentligen det enda man kan fundera lite extra över hur bra det är. Består ju till största delen av potatisprotein, men även lite annat krafs. Vilket tyvärr troligen är anledningen till att hästen min tycker det smakar ok. Hur som helst är det bra jämfört med andra kraftfoder, och nånting krävs för att jag ska få i honom det andra.

Jag tycker att en säck lucern eller alf-alfa håller betydligt längre än hösilage.
Min fick 1-1.5 kg strå om dagen och säcken höll sig fin under den tiden.

Ja det är inte lätt. Det var så min häst fick hosta av dåligt hö och alla sa att det var bara att skölja, men tyvärr hjälper inte det alla gånger. Alla tips är ovärderliga när man letar alternativ till sin egen häst med fång och dessutom känsliga luftvägar! Än så länge har hö fungerat på min!

Men det är alltså ok att börja med hösilage sen? Vilket jag har tänkt eftersom det är vad han fått tidigare och vad som finns i stallet. Jag misstänker att han inte fortsättningsvis kan äta hö.

Jag tycker att en säck lucern eller alf-alfa håller betydligt längre än hösilage.
Min fick 1-1.5 kg strå om dagen och säcken höll sig fin under den tiden.

Jag tror också att alfalfa håller mkt längre än hösilage. Lusernpellets utan melass håller sig mkt länge, skulle nästan gissa betydligt längre än alfalfa hacket.

Det viktiga ur fångsynpunkt och överhuvudtaget häslosynpunkt är att fodret har en bra hygieniskt kvalitet och att det näringsmässigt är lämpligt till den aktuella hästen, om det sen är hö eller hösilage spelar mindre roll. Det finns väldigt mkt "tyckande" om man ska ge hö eller hösilage, men rent krast finns det inga konkreta forskningsresultat som säger bu eller bä. Har en kompis som snart ska redovisa sitt examensarbete som rör skillnad i sockerinnehåll när det gäller hö, hösilage och ensilage. Ska bli spännande! Det man vet sen innan är ju att ju mer ensilerad grödan är desto mer av socket har åtgått. Dvs. hö innehåller mest socker av de fodermedlen. I ensilaget finns ju i stället mjölksyra som har bildats av socker i ensileringsprocessen. Vad som är bäst kan ju diskuteras. Finns de som påstår att ensilaget ur den synvinken är bäst.

Det som många tar upp som argument mot hösilaget och ensilaget är att det blir som ett foderbyte mellan varje bal. Och visst, jag kan kanske köpa det delvis. Det kan ju skilja sig en aning mellan balarna hur pass ensilerade de är, men i torrare hösilage sker en väldigt begränsad fermentering så jag skulle inte tro att det gör till eller från. Man kommer aldrig i från att det kan skilja i näringsinnehåll mellan balarna när vi pratar om både hösilage och hö. Det som gör störst skillnad är ju vart ifrån på åkern gräset är taget. Kan ju skilja beroende på om gräset kommer från en skuggbeväxt eller solutsatt del tex.

Det som talar emot användningen av hö är att det är svårt att lagra i det klimat vi har idag i Sverige. Även om man tar in ett fint torrt hö så blir det tyvärr ofta återfuktat undr våran fuktiga höst o vinter, men mögeltillväxt i som följd. Ett sånt foder är inte lämpligt att ge till nån häst överhuvudtaget och speciellt inte en fånghäst.

Vi kan aldrig komma ifrån att fång är en väldigt komplex sjkdom, och att hästar är individer. Man får se vad som funkar på den häst man har. Jag och många med mig använder hösilage till sina fånghästar.

Ok tack!

Nu har det regnat nästan hela dagen. Tror det är det första regn vi har fått på över 1,5 månad eller nått sånt, förrutom nått enstaka stänk. Så nu kommer jag ha magknip! =( Får se vad det blir av det, men väntar ett tag med att stoppa i honom nått utöver betet iaf.

Har du testat testat Spiller's happy hoof eller Hippolyts Equigard eller några andra färdigfabricerade såkallade fångfoder?

De må vara dyra, för vad man får, men de brukar åtminstone vara smakliga och uppskattade av hästarna i alla fall, samt utan kraftfoder i.

Bara en tanke eftersom du inte kan ge det man normalt sett skulle ge en fånghäst:idea:

Jag brukar vara lite skeptisk mot en del av de sk. fångfodren. Tycker de i många fall inte alls är så "fångvänliga" som de utges för att vara. Men jag ska ta en närmare koll ändå! Kanske finns nått av dom som jag kan tänka mig :)

Har skjutit lite på att stoppa i honom nått utöver betet eftersom det regnat en hel del i veckan och vill inte vänja in ett nytt foder samtidigt. Men med lite hjälp från buke har jag i alla fall hittat en återförsäjare för speedy beet o eventuellt potatisprotein :) Så testar kanske det ihop med lite kraft muskel sen.

Tack för hjälpen alla som skrivit! Ibland kan man behöva bolla lite tankar med nån mer än sig själv, och jag glömmer lätt bort vissa produkter som faktiskt finns.

delvis kl

Ingen överraskning, veterinärer brukar inte vara insatta i örtmedicin... Iofs klokt att avråda när man inte kan råda. Det finns örter som förvärrar IR, absolut. Tex yucca (som btw finns i EA Buteless som många vill ge sina fånghästar...)

ALLT kan i princip orsaka fång om hästen får i sig tillräckligt mkt av det. Att fodra med enbart maskroser eller tistlar skulle tex ganska säkert orsaka fång. Och ja, många ogräs/örter ligger högt i socker, jmf http://www.safergrass.org/pdf/Founder_FodderWeeds.pdf Men då är det tal om att dessa utgör en stor del av hästens foderintag, inte en sked strösslat över maten (som är helt sockerfri!)

Örterna jag nämnde har användts av många som betforkrydda, det är säkra örter i den lilla mängd som behövs.

Vad gäller soja, så har den genmodifierats för att tåla hård besprutning med Round up utan att dö. Dvs all annan växtlighet på fälten dör men sojan står kvar, dränkt i Round up. Var tror ni den giften tar vägen?
I djurförsök så har gm soja bla gett defekter på fostret, och antal rapporterade fall av allergi mot soja (hos människor alltså) ökade när man började sälja den. Vet inte hur det är med sojamjöl, det kanske inte är gm det som säljs här. Men oljan i Greenpower alfalfa är iaf GM, det står på säcken. Slutade ge det när jag upptäckte det.

Vissa fånghästar tål lusern, men vissa tål det inte! Det är fel att säga att det är ett tryggt foder. Man vet inte säkert vad dom reagerar på, men många hästar har fått fång när dom fått lusern, blivit bra när det tagits bort och fått fång igen när det reintroducerats. Så något är det, om det är stärkelsen eller något annat ämne vet man inte än. Därför är betfiber utan melass ett bättre val! Min som har haft fång pga PPID tycker väl heller inte att betfiber utan melass är sådär supergott och var lite tveksam i början men nu äter han det utan problem. Har örter i den i bland för omväxlingens skuld vilket uppskattas. Men klart han hellre ville haft melasserad musli om han fick välja!

Tycker det blir rätt skevt att vara rädd för att ge en näve mynta när hästen enbart får stressat sockerrikt gräs att äta. Det är som att hålla på att drunkna och vara rädd för att få vatten i öronen. Det regnar här också men det går ju faktisk att vila hagar så att gräset får växa upp, ta in hästen och fodra med urlakad hö etc. Bytta stall om det inte finns hagar.

Just den alfalfan ger jag min häst... :crazy: Blev nyfiken på vad du skrev om sojan så jag googlade runt lite. Och jag är CHOCKAD!! :eek: Tack för att du informerade om det här! Hade inte riktigt förstått vad jag fodrade med... Imorgon åker jag och köper ett annat foder, det är en sak som är säker. Länkar till en artikel som var lättbegriplig och informativ.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bekampningsmedel-storsta-faran_5557235.svd

Hrm....nu får jag också leta annat lucern, ger Greenpowers alfalfa och jag brukar prata emot att ge soja så där fick jag själv :-/

Vad kan man ge istället? Jag vägrar ge Granngårdens som är fullt med melass. Har inga fånghästar, bara en unghäst som behöver extramat o en äldre som magrar fort nu.

Salsa naturell grön? Pelleterad vall utan några som helst tillsatser.

Står det finns i Spjutstorp, får kolla där är bara ngn mil ditåt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Centaur
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama