P

Pollykex

Någon som vet nått bra man kan ge hästen för att den ska bli mer pigg och alert, och gå framåt mera. Min häst är verkligen jätte seg, jag kan släppa tyglarna helt på ett fält och mana på honom, och verkligen försöka arbeta honom framåt. Men han har samma galopp som han har när man tränar dressyr, Han har inte alltid haft den galoppen . Men nu vill han verkligen inte ens öka. Jag ger inte något foder med så mycket energi i mer än lusern och korn, men det verkar inte vara tillräckligt.

Betfor och havre funkar inte, då han är fullblod och verkligen blir helt knäpp av det :(

Sv: Energi ..

Har du uteslutit att han har ont någonstans och kanske därför han inte är villig att gå fram? Alla hästar reagerar ju olika på smärta men mitt fullblod bockar som en galning när han har ont:smirk:
fundera på att kanske ta ut en equiterapeut som kan kolla igenom hästen:idea:

Hej när min kompis hade ute en equiterapeut så kollade hon igenom min häst med, och det är för ca 1 månad sen, han hade inte ett enda fel , och vart helt ok. Det enda som behövdes var att han skulle få lite mera hull och muskler. Han tycker det är jätte skoj att vara ute, brukar vara ute med en kompis som också har ett fullblod . Men han hinner inte med och blir jätte ivrig. det är likadant när man är ute med andra hästar o galloperar han bockar o studsar och verkligen tycker det är jätte kul, han är kolung så länge dom inte fjantar sej, men direkt när dom börjar börjar han med..

Jaha men då är jag med på noterna!:idea:
Du kanske ska prova müsli? Kr*fft har en del jättebra müsliprodukter. Har inte provat dem själv men jag har andra produkter från deras sortiment och jag tycker dem är jättebra! Müsli innehåller ju en del energi, men deras innehåller ingen havre alls. Du kan ju gå in på deras hemsida och kolla!:bump:

Kornet ska du nog skippa.Det är ju inte kännt för sina uppiggande egenskaper precis.
Har hört från en tysk veterinär som hävdade att hästarna blir lugna av kornet för att dom inte mår bra av det. Vet inte om det är sant men jag ger inte korn efter det.
Havrefri musli är ett bra alternativ.

Gav honom fibermusli från mustang, innan jag började med korn och lusern, är tvungen att ge honom något av dom sorterna, få han tappar hullet väldigt lätt.

halloj!
har du provat att "släppa fram honom" i fart på en äng.
Jag har en pålle som blir mer samlad och kortare i galoppen ju mer man driver - på honom fungerar tvärtomprincipen.
släpp fram, gunga med, inte en spänd muskel förutom skrattmuskeln i ansiktet! :-) och ett himla glatt humör som bara tänker full fart. då går det väldigt fort efter en stund. jag fick vänta ut i början men sedan lossnade det ordentligt.
kan vara ett tips! lycka till med pållen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 453
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 956
Senast: Jamtland
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 070
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka