Energi/proteinrikt kraftfoder utan havre

tindra

Trådstartare
Frågar åt en kompis vars hästs mage inte tål havre. Vad för slags kraftfoder (hon har gett minimalt med korn morgon/kväll) skulle ni rekommendera?

Hästen, 6-årig korsning halvblod/kallblod går uhm "normalt" mycket.

Sv: Energi/proteinrikt kraftfoder utan havre

För att svara på din fråga hade det underlättat att veta hästens behov samt analysvärdena på grovfodret.

Olja, typ linfröolja är bra om man behöver mycket energi.

Lusern innehåller mycket protein.

jag tolkar det som att ni söker något "i stället för havre", att komplettera grovfodre med - eller?

Kika på Vitafor Derby, det är helt havrefritt, räknas som ett energifoder men därmed inte sagt att det saknar proteiner.

Beror helt på grovfodret men vill man ha både energi och protein så är lucernpellets med olja bra om hästen äter det.

Jag har precis börjat med en sort av mustang pellets. Den är havrefri. Kan kolla vad den heter närmare under dagen :-P

Finns ju även Hippo harmoni, tror den finns i både müsli och pellets, müsli vet jag säkert. Det är ungefär samma värden på energi/protein som havren. Dom flesta fodermärkena har ju numera havrefria alternativ. Tror att Mustangs alla foder är havrefria, men jag är inte hundra. Dessutom kan man ju ge tex luzern och olja samt mineraler och få en bra bas!

Finns ju även Hippo harmoni, tror den finns i både müsli och pellets, müsli vet jag säkert. Det är ungefär samma värden på energi/protein som havren. Dom flesta fodermärkena har ju numera havrefria alternativ. Tror att Mustangs alla foder är havrefria, men jag är inte hundra. Dessutom kan man ju ge tex luzern och olja samt mineraler och få en bra bas!

Det är bara en del av Mustangs foder som är havrefria, ger min kräsne och tunna som vägrar lucern Mustang Protein + just nu och i den är det havre så man får kolla analyserna på deras hemsida.

Är det så att hästen får problem med magen när den äter havre så skulle jag försöka undvika spannmål så gott det går och fodra med spannmåls fritt som lusern, olja och betfor vilket man kommer långt på.

:)

HUR känslig är hästen för havre?
Jag vet att flera foderslag som marknadsförs som "havrefria" ändå innehåller havreskal, vilket kan vara värt att notera...

Är det just havre den inte tål eller stärkelse rent generellt? (tänker på att den har fått minimalt med korn som ju innehåller mer stärkelse än havre)

Min stärkelsekänsliga dam (högdräktig nu) får betfor, lusern och kli samt att hon står på fri tillgång på hö med ganska högt energivärde.

Hon får visserligen liiiite havre - ett par deciliter - ifall att hon skulle lyckas knycka sin kompis hink som innehåller havre - jag vill att magen ska vara van vid det helt enkelt och hon reagerar inte på den lilla mängd hon får.

Ett bra tips om man vill få upp både energi och protein i foderstaten utan att ge mängder med krafftfoder är att ge Hippo Alfa Grow + olja, gärna linfrö, majs eller solrosolja. Det verkar fungera för många hästar! :) Alfan innehåller grönmjöl och har större innehåll av protein än lusern vilket ger mer protein för pengarna.

går det att hitta en innehållsdeklaration någonstans på hippos foder? Jag har letat förut och letade nu men hittar inte...

Fanns förut på deras hemsida men hittar inte heller den nu men är ganska så säker på att den innehåller havre(har fodrat med den också), kan försöka komma ihåg att kika på säckens innehållsförteckning nästa gång jag ska upp och köpa foder.

Ett bra tips om man vill få upp både energi och protein i foderstaten utan att ge mängder med krafftfoder är att ge Hippo Alfa Grow + olja, gärna linfrö, majs eller solrosolja. Det verkar fungera för många hästar! :) Alfan innehåller grönmjöl och har större innehåll av protein än lusern vilket ger mer protein för pengarna.

Vitafor Lucern (Kvarnbyfoder) innehåller mer smb rp än Hippo Grow Alfa!

Hippo Grow Alfa innehåller en del soja vilket många inte vill använda, den innehåller också havre!

Varför ge kraftfoder öht? Kolla först om det inte går att ge den ett riktigt bra hö/hösilage. Ge en fodermorot och/eller lite betfor + mineraler. Få hästar som inte tävlar eller går på ridskola behöver kraftfoder om de får ett bra grovfoder.

Ang hippo gow så innehåller det 15% havre, och även som sagt soja. 41% av fodret är gräsmjöl och vetekli... vilket kan vara en förklaring till att det är ett rätt billigt foder också.. ;)

Visserligen mer protein än lusern, men är det proteinet man vill åt kan man lika gärna gärna fodra med soja och/eller vetekli bara - billigare så och man slipper bära hem gräs i säckar.

Har helt missat att det är 15 % havre i den... :P Mitt havrekänsliga fullblod reagerade inte alls på den mängden havre då isf. Aja, jag tycker den är suverän! Exakt samma pris per smpr som krafft muskel och krafft protein. Kvarnbyfoders lusern har vi inte här så det är inte ett alternativ för oss. Hade dock uppskattat ett foder som innehöll mkt mindre energi men mycket protein. Vad är era erfarenheter kring att ge soja?

Varför ge kraftfoder öht? Kolla först om det inte går att ge den ett riktigt bra hö/hösilage. Ge en fodermorot och/eller lite betfor + mineraler. Få hästar som inte tävlar eller går på ridskola behöver kraftfoder om de får ett bra grovfoder.

Det var det att hästen i fråga (6 år gammal) blivit slö/oengagerad och tanken som slog oss då var att han kanske behöver mer energi för att orka jobba.

Hästen i fråga är skäck och ägaren har hört från ägaren till hästens pappa som även den är en skäck att just skäckar kan vara känsliga för havre. Det är dock inget jag hört om tidigare? Men den här pållen ska ha blivit dålig i magen av havre med klar förbättring när havren togs bort. Det lilla hö han får nu är inte anslyserat då nytt ska köpas in så snart det här är uppätet... nu går han också på bete dagtid så förutsättningarna är lite ändrade.

Eventuellt blir det vila för att se om arbetsviljan kommer tillbaka. Så ja, läget är lite annorlunda än när frågan ställdes :)

Känsligheten för havre sitter nog inte i färgen ;) Mina två skäckar har inga som helst problem med havre. Fuxen klarar däremot inte mer än max 0,5 kg/dag om magen ska hålla sig tip top. Hon är känslig för stärkelse. Korn går absolut inte på henne, än mindre musli-varianter.

Hur är hullet på hästen? När blev han slöare? Jag tänker som så att mycket kan ställa till det med orken om våren och sommaren.... ovana att gå ute dygnet runt, insekter, att beta gräs, ljusare nätter osv. Att hästen ligger i överhull kan också göra den slö förstås.

Min häst äter Groov 125 vilket får henne att bli piggare, finare i pälsen och musklerna och hon blir jättefin i kroppen!

Det var nog under försommaren han blev mer oengagerad.. Då har han gått i vinterhage med högiva 4 ggr/dag. Hagen hade inget gräs att tala om och han var normal i hullet. På nätterna har han haft hö i slow-feed nät att tugga på. Han lägger på sig extremt lätt.

På gräs släpptes de för lite över en vecka sedan och de går inne på nätterna. Vi ville ge dem en chans att vänja sig på gräset + att de inte ska föräta sig, det är kraftiga hästar det handlar om. Hästen i fråga har dock svällt som en ballong. (till skillnad från "min" tinker som ser normal ut i hullet)

(och nej, det låter ju skumt att det skulle sitta i färgen, det håller jag med om :p )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 208
Senast: SusieQ
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama