Energi/proteinrikt kraftfoder utan havre

Sv: Energi/proteinrikt kraftfoder utan havre

Med en häst som lätt blir fet så är det ju helt fel ände att börja i med att ge den mer kraftfoder då den bara kommer bli fetare och därmed slöare. Många hästar blir lojare under sommaren med värme, gräs, insekter och en del med en viss övervikt.
Motionera den ordentligt så att den håller sig i en bra och hälsosam vikt istället för att försöka fodra den piggare.

Den var ju som sagt i bra vikt och motionerades men kändes "plötsligt" slö och oengagerad ...

Det förstår vi väl också (ägaren och jag) att kraftfoder bör hållas till minimum men om nu höet inte ger allt hästen behöver vad gör man då? kraven har gradvis ökat på hästen, som som sagt är 6 år gammal.

Man måste ju börja någonstans ... så slö/oengagerad blev att han kanske helt enkelt inte fick den energin han behövde. Det var inte extremt varmt när "problemen" började. Men kanske är det något helt annat. (förslag?)

Pälsbytet kan ju påverka, omställning från vinter till vår/sommar. Sen kanske mer utevistelse? Mina blir väldigt trötta så här års men inte så det påverkar energin i jobbet. Welsh Coben är lättfödd och jag har strip-bete för den sakens skull. Paintkorsningen kan äta hur mycket som helst av gräs, lucern och vetekli men det är också allt dom får. Havre, korn, musli o.s.v. är inte intressant och hästarna går rätt tufft i terrängen här.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 208
Senast: SusieQ
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama