Jag förstår nog inte riktigt vad din poäng är.Om du säger det så är säkert flertalet PRE max ca 1.45 och äter lika mycket som den genomsnittliga islandshästen på 1.35 eller så.
OBS ironi
Förlåt att jag inte betonade att menade flertalet och att det eventuellt kunde finnas något enstaka undantag.
TS undrar varför mång islandshästsstall bara tar emot islandshästar. Då framförs tanken att det beror på att islandshästar är speciella på så vis att de är lättfödda och ofta uppfödda i flock. Det jag försöker säga är att detta inte är specifikt för just islandshästar. Det stämmer t ex in på flera P.R.E och bland annat ett av mina PRE-ston. Jag kan lägga russen från Lojsta hed till listan och flera engelska ponnyraser som föds upp i flock. Andra kan säkert fylla på med fler raser.
Om sedan de som har islandshästar föredrar att stå i samma stall för att man rider och tränar tillsammans och känner samhörighet i detta så är väl det i helt i sin ordning. Men det är väl i så fall ärligare att i så fall säga just det, snarare än att 'skylla' på hästarna.