Endast halt på böjt spår?

V

veronican

Min lilla häst är inte ren. Jag kan inte direkt känna något när jag rider (har bara provat på rakt eller väldigt lätt böjt spår) i varken skritt eller trav men vid longering/tömkörning på volt så syns det att hon nickar till varje gång hon sätter ner vänster fram. Syns främst i vänster varv, men även lite lite grand i höger varv om man har ett tränat öga.

Nu ska jag givetvis konsultera hästkliniken imorgon men jag grubblar lite här ändå..

Om hältan endast syns på böjt spår men inte på rakt spår vad kan det tyda på?
Det är så löjligt lite men det är ändå en markering. Jag gav henne först 5 dagars vila för att se om det var nåt tillfälligt, kollade sedan men hon såg likadan ut. Sedan fick hon ca en veckas vila till och jag longerade henne lite i fredags och hon markerar fortfarande så nu är det dags att ringa veterinären känner jag.

Dock är jag orolig att detta egentligen beror på att hon blivit sned igen :( Kan det yttra sig så?
I våras behandlades hon och "trycktes" rätt i både bäckene, rygg, hals och nacke och det upprepades i somras. När hon var som snedast (hon var JÄTTEsned!) hade hon svårt att hålla uppe höger framben t.ex. vid kratsning. Efter behandlingen blev det mycket bättre och sällan verkade hon ha svårt med balansen vid kratsning som hon visat förr. Men nu för kanske nån månad sedan har hon börjat krångla med höger fram igen. :( Det känns inte som dumheter, mer som att hon helt enkelt inte hittar balansen att stå och hålla benet uppe.

Någon som vågar sig på att ge mig lite råd i oron?
Det känns skönt att hon bara haltar så ytterst lite, men där finns ju ändå en hälta.

Kan vara kot och/eller knäledsinflammation som jag tycker oftast visar sig på böjt spår. Haltar hästen även vid tömkörning på volten?
Boka tid på kliniken så snart som möjligt så kan läkningstiden blir kort. Men du bör fundera på varför hon fått detta om det är kot- knäledsinflammation. Det är oftast en sekundär skada. Kan vara felaktigt verkad/skodd, ont i ryggen, eller ett bakben, eller vadsom. Håll koll på om hon vilar något bakben oftare än det andra, o känn över ryggen... Hur som helst ge dig inte förrens du hittat orsaken. Min kuse gick igenom 3 kot- knäledinflammationer och veterinärerna bara behandlar behandlar. Tillslut hittade jag en veterinär som faktiskt brydde sig och undrade vad det kunde bero på...

Det kan vara precis vad som helst... Min häst markerade i ena varvet och hade 1 grads hälta i andra varvet på böjt spår. Det var patella som var i två delar.

Samma sak i våras, ytterst liten markering rakt ut, men halt på böjt spår. Då var det inflammationer i knäna bak och senare haserna och hovleder fram.

Tycker du gör rätt i att åka in på kliniken med henne, det kan mkt väl vara som någon skrev en infl. i någon led.

Sen ses vi ju snart också!

Ofta är det ju så att en hälta syns tydligare på böjt spår. Är det en väldigt lätt hälta syns den kanske bara på volt. Så det kan ju vara vad som helst. Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V