Enäggstvillingar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare smulan02
  • Startdatum Startdatum
S

smulan02

Hej :confused:
Var och ultraljudade mitt sto (42 dgr) och veterinären sa att det möjligtvis kunde vara enäggstvillingar??! Hon sa att det är ytterst, ytterst, ytterst ovanligt och svårt att se på ultraljud men hon visade skärmen och pekade på en skugga samt en sträng som ledde till en annan skugga.

Men det var så osäkert och inget att oroa sig för. Har varit i kontakt med några hästkliniker under dagen och de vet inte mycket om det här heller. Jag visste inte ens att hästar kunde få enäggstvillingar. Är det någon som vet/kan något?
Hälsningar från en mycket orolig matte

Sv: Enäggstvillingar

Såg ni två hjärtan som slog då eller ? Borde vara enklaste sättet att se det tycker jag eller ? Hjärtat syns ju tydligt på ultraljudsbilden.

gylle skrev:
Såg ni två hjärtan som slog då eller ? Borde vara enklaste sättet att se det tycker jag eller ? Hjärtat syns ju tydligt på ultraljudsbilden.

Nej inga hjärtslag vad jag kunde se. Men kan man se det så tidigt?

Hjärtslagen syns redan från dag 23 (har jag för mig att det är), mitt ena sto kollades på 30 dgn och man såg då mkt tydligt hjärtslagen var en tydlig pulserande punkt i fosterblåsan. Så var där inga hjärtslag på fostret så är nog någonting galet, kommenterade inte vet det alls ?

Man kan se hjärtslag på 30 dygns kollen, har just idagarna kollat mina märrar, och vi såg hjärtslag på fostrena....

gylle skrev:
Hjärtslagen syns redan från dag 23 (har jag för mig att det är), mitt ena sto kollades på 30 dgn och man såg då mkt tydligt hjärtslagen var en tydlig pulserande punkt i fosterblåsan. Så var där inga hjärtslag på fostret så är nog någonting galet, kommenterade inte vet det alls ?

Hade det varit något galet förutsätter jag att de ser och säger det. De var trots allt tre proffs som tittade på skärmen, veterinären samt de två som arbetar och driver seminstation. De har det bästa renommet i den här delen av landet så jag hoppas de vet vad de gör.

Jag hade lite svårt att hinna titta på UL då jag försökte lugna en irriterad häst. Så det rörde sig om ca fem sekunder jag hann se. Det man såg var dock en potentiell suddig (svår att urskilja) skugga nr 2. Men ni tror att även fast det var så pass otydligt ska man ändå kunna se hjärtslagen?

jag tror dom såg hjärtslag, annars skulle dom säkert ha sagt nåt...men tänkte inte på att förmedla det till dig bara :D
tvillingfödslar är ju inte det man önskar sig precis....men vi får hoppas att det inte är på det viset bara....

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 508
Senast: Ray
·
Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
24 070
Senast: Duplo
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat