ena tanden borta

Mack_Lobell

Trådstartare
vad använder hästen ena sidtanden till egentligen??
den gadden den har där framme..likadana på båda sidorna...för min häst har på nått sätt fått väck den tanden..

nån som fattar vilken tand jag menar..???
:smirk:

Utan den tanden klarar sig nog hästen fint. Du får se upp så att det inte blir någon inflammation i benet eller så bara (beroende på hur han fått bort den kan han ju samtidigt gjort en del skada på käken).

Den tanden heter canine och är hos rovdjuren huggtanden. Så ja, hästen har väl inte så mycket använding av den :D

Incisiver (framtänder)
Canines (vet inte exakt vad de kallas på 'svenska'? huggtänder kanske?)
Premolarer (hörntänder?)
Molarer (kindtänder?)

Är de olika tandsorterna, beroende av hur många man har av varje får varje djur en tandformel som man kan läsa ut lite av ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat