En vanlig vecka

Min plan nu för resten av vintern är följande ( allt kan ändras men det här passar mitt jobb/fritid bäst)
måndag - vila ( jag jobbar sent och har insläpp samt utsläpp tisdag = kan ha BoT över natten)
tisdag - uteritt ( 40-60 min)
onsdag - ridning på banan hemma ( banan fryser, men 30 min skrittarbete med uppvärmning till fots)
torsdag - åka till ridhuset för veckans lektion ( 20 min uppvärmning, 30 min pass, 15 min avskrittning)
fredag - uteritt ( 40-60 min)
lördag - rida till ridhuset och hoppa ett kort pass ( 20 min skritt dit, 30 min pass, 20 min skritt hem)
söndag - uteritt ( oftast längre tur med mycket skritt)

Jag rider gärna ett kortare pass på banan hemma dagen före vi ska åka och träna, vill känna på hästen och ge honom lite mjukgörande arbete. Han blir 21 i år, så att hålla igång honom lagom är vad han behöver, han är otroligt fräsh för och vara 21 år gammal hopphäst på 168 cm och lite tung i typen.

Över lag rider jag gärna två pass dressyr på raken, just för att dag två känns oftast allt lite lättare. Däremot är jag då väldigt noga med att dag ett avlutas med någon som vi är grymt bra på så att dag två börjar där vi slutade - positivt. Detta lärde min gamla unghäst mig :D

Är medryttare på min fasters häst och jag rider ca 3ggr/vecka, totalt aktiveras han ca 5-6 dagar/vecka. För min del blir det då i runda slängar 1 dag av respektive; dressyrträning (varannan vecka träning för tränare), tömkörning och uteridning/lättare hoppning. Ibland mer eller mindre av allt beroende på, men försöker hela tiden variera träningen. :) Eftersom jag främst satsar på dressyr blir det förstås mer fokus på det. Hans matte rider resten av dagarna ffa dressyr och uteritter.

Hästen i fråga är en 18-årig KWPN-valack (körhäst-stam), och tävlas av mig i dressyr på lätt nivå.

Ni som rider på lätt till medelsvår nivå, hur lägger ni upp en vanlig vecka vad gäller träningar, uteridning, osv? Vore kul att se hur en vanlig vecka ser ut för era hästar :)
Jag tänker mer i min planering ca 7-10 dagar. Dressyrträning 2-3 ggr, förhoppningsvis för tränare en av gångerna. Skritt för hand ca 45 min 2-3 ggr. Rida ut/på grusvägarna 2 ggr med ca 10 min lösgörande jobb på ridbanan. Ev få in en dag tömkörning. En av hästarna gör jag cavalettijobb med ca 2 ggr på dessa dagar också.

Jag tänker mer i min planering ca 7-10 dagar. Dressyrträning 2-3 ggr, förhoppningsvis för tränare en av gångerna. Skritt för hand ca 45 min 2-3 ggr. Rida ut/på grusvägarna 2 ggr med ca 10 min lösgörande jobb på ridbanan. Ev få in en dag tömkörning. En av hästarna gör jag cavalettijobb med ca 2 ggr på dessa dagar också.

Så försöker jag också göra, det var nån jag pratade med som sa typ "åh men det är så jobbigt att veckan bara har 7 dagar, man skulle ju vilja ha fler dagar på sig med allt man vill hinna" och jag kände bara jamen... Planera för flera dagar då? Gör 10 dagarsschema, 12 dagar, vad man vill. Man måste ju inte alltid göra samma sak en tisdag eller vad det kan vara. Jag höftar lite fram och tillbaka just nu men ca var tredje dag rider jag ut just nu, ibland mer för det är enklast när det är mörkt och kallt, alla trängs i ridhuset.

Jag tränar ganska många olika grenar men har en långsiktig plan för var och en av dem. Men mitt veckoschema måste anpassas efter mitt mående, och min dagsform är väldigt ojämn. Så jag har fyra "fasta" pass i veckan som ska göras, utöver det är det "fri lek" utifrån ork från min sida. Det kan vara lufsa i skogen, WE, longering, åka på tävlingar eller vad det nu kan vara.

Ett dressyrpass. Försöker rida för tränare varannan vecka.
Ett hoppass eller "nånting med bommar", gymnastikhoppning, lydnadshinder eller liknande. Rider för tränare varannan vecka.
Ett konditionspass enligt plan (målet är att kunna hålla 450-490mtempo i typ 2 km i vår).
Ett klättringspass, också det enligt plan (tycker det är rätt trist att klättra så jag behöver en plan för att känna att vi blir starkare).

Självklart kör jag inte dessa pass på raken och sen får han stå, utan försöker sprida ut dem lite. Ibland orkar jag rida sju gånger per vecka, ibland blir det bara dessa fyra. Hästen går på lösdrift med jättefina hagar så han är nöjd hur det än blir. Vi ligger på LAnivå och hoppas på att höja procenten på den nivån i år och bli mer stadiga i resultaten.

Min vecka ser i runda slängar ut som följer;
Måndag - tömkörning (ev med bommar)
Tisdag - dressyrträning
Onsdag - vila, fysioterapeut(oftast)
Torsdag - jogg uppsuttet eller tömkörning, ev uteritt
Fredag - som torsdag
Lördag och söndag - brukar bli en dag träning eller 'hoppning'. Oftast en dag vila.
Blir annat upplägg under tävlingssäsong och då rider jag även ut mer i alla gångarter. Just nu är det bara skritt som gäller och då blir det lite mer i ridhus men försöker variera där. Oftast tömkör jag men ibland får hon gå med inspänning och bara 'tuffa på'.
Ibland rider jag dressyr två dagar i rad men då bara om det är enklare träningar. Efter tuffa pass så är det alltid vila (går på lösdrift)med uppföljning/koll av FT.

Kul att läsa er svar. Jag vet en hel del dressyrryttare som rider typ 2-4 gr i veckan varav minst 2 pass är för tränare. Är det vanligt eller ngt spec just för dressyrryttare att rida mindre men kanske rider effektivare/intensivare pass? Behöver en dressyrhäst mindre kondis och ork än en hopphäst? Känner ingen hoppryttare som inte rider 5-6 dagar i veckan nämligen därav min fråga.

En vecka består oftast av:
1 pass för tränare och 2 pass i ridhuset- tränar på "läxan". Värmer upp och skrittar av ute i skogen, tränar i ridhus.
Utöver detta varierar jag beroende på väder, min energinivå, tävling på g eller inte osv.
Men lägger till arbete på töm/uteritt/vila/hoppning.

Just nu har vi en lite intensivare period med träningar och klättring för att komma i form efter ett par månader i halvfart (personliga orsaker, ej skadad häst). Tilläggas bör att min häst går på lösdrift och vi har ridhus på gården. Rider vanligen ca 4-5 pass i veckan, och hästen fungerar utmärkt med detta :)

Ingen vecka är den andra lik men ungefärlig vecka utan tävling

2 pass på banan (fokus på lösgjordhet och hemläxa från träning)
1 pass på banan med bommar/hinder/serier
1 uteritt
1 uteritt i skritt alternativt vila
1 dressyrträning på bortaplan
1 pass tömkörning eller longering beroende på tid.

Kan som sagt varieras beroende på i vilken träningsfas hästen är i. Ibland mer uteritt med fokus på galopparbete/kondition.

Jag har under hela min tid med häst fått höra att longering inte är bra att göra, att jag helst ska undvika det. Jag vet ju att det sliter om man gör det flera dagar långa stunder.

Men om jag longerar i kanske en kvart effektiv tid en gång i veckan ger väl inte det något slitage? Jag kan inte tömköra och det är ingen som gör det i min närhet heller. Min sadel ligger inte bra så försöker aktivera honom så mycket jag kan utan sadel tills utprovaren har varit och kollat..

Jag har under hela min tid med häst fått höra att longering inte är bra att göra, att jag helst ska undvika det. Jag vet ju att det sliter om man gör det flera dagar långa stunder.

Men om jag longerar i kanske en kvart effektiv tid en gång i veckan ger väl inte det något slitage? Jag kan inte tömköra och det är ingen som gör det i min närhet heller. Min sadel ligger inte bra så försöker aktivera honom så mycket jag kan utan sadel tills utprovaren har varit och kollat..
Det går ju att longera på rakt spår också, och annars större volt. Då sliter det inte lika mkt..

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka