En vanlig vecka

Guldaskig

Trådstartare
Ni som rider på lätt till medelsvår nivå, hur lägger ni upp en vanlig vecka vad gäller träningar, uteridning, osv? Vore kul att se hur en vanlig vecka ser ut för era hästar :)

För mig spelar det in hur jag jobbar. Jobbar inte likadant/samma dagar från vecka till vecka. Försöker ha som mål att hästen ska röra på sig minst fem dagar/vecka, helst sex, men det är inte alltid det går p.g.a. jobbet. Då försöker vi rida till paddock två gånger i veckan, ut två och en kortare promenad. Blir det sex pass beror det lite på om det är någon träning eller tävling inplanerad, då blir det paddock, annars oftast ut.

Tränar för instruktör någon/några gånger/månad, beroende på när instruktören kan.

Rider 6-7ggr/veckan (min häst blir lite ... um... jobbig... låt oss säga jobbig) om hon inte får röra på sig.
3ggr ut (varav ofta 1 ggr som är skrittpromenad= vilodag)
4ggr i paddock/ridhus (varierat dressyr, tömkörning, hoppning, markarbete, men i alla fall 2 pass dressyr).
Tränar 1ggr/veckan, varannan hoppning, varannan dressyr.

EXAKT hur det blir varje vecka varierar beroende på väder/jobb. Försöker att inte hamna i paddock/ridhus för många dagar i rad, men det är svårt på vinterhalvåret.

Fyra pass dressyrjobb/vecka, aldrig mer än två i rad. Skrittar en långtur i skogen och galopperar i skogen en dag. Det upplägget har funkat bäst för oss :).

När han är igång kör vi tre pass tömköring, varav minst två med bommar inblandade. Sen försöker jag få till två pass ute, antingen med långpromenad eller uteritt. Och så blir det ju två dagar kvar, då är det träning/tävling en dag, och en dag övar vi på läxorna från träningen.

2-3 pass för tränare, en dag mest skritt ("vila"), två dagar på töm och nån dag med nåt mer kul typ bommar, rida ut eller liknande!

1 dag träning
2 dagar vila/promenad/skrittur i skogen på hårt underlag
2-3 dagar varierad ridning i skogen, varav minst ett ska vara på galoppbanan är tanken
Ev 1 dag på töm för tränare

Står uppstallad utan både bana och ridhus, så vi rider i skogen.
Brukar rida 2 dagar uppsuttet , 1 dag avsutten träning, 1 dag vila osv.
Rider oftast med en plan, till exempel jogga och jobba på böjning dag 1, träna lite mer skolor och liknande i trav och galopp dag 2 och så tömkörning eller longering dag 3.
Varannan vecka tränar jag för instruktör i ridhus (åker). Veckan jag inte tränar brukar jag försöka ta mig till ridhus/bana för att träna dressyr på egen hand.
Det här upplägget funkar inte alldeles strålande med nuvarande häst då han har lite för mycket motor som gärna leder till spänning när jag rider ute, men vi jobbar på att få det avslappnat ute också. Har ägt honom sedan december förra året, 18-årig före detta hopphäst som tävlas LA.

Jag står uppstallad hos tränaren, tränar för denne 1dag/vecka . Dressyrarbete totalt 3-4 dagar/vecka. Rider aldrig mer än, men gärna - 2 dagar i rad. Hästen vilar totalt 1-2 dagar/vecka, och uteritt minst 1 dag/vecka, helst 2.

Har ridhus och två utebanor, alla med olika underlag och växlar mellan dem, när vädret tillåter rider jag dock alltid på utebanorna, blir tillräckligt mycket inne de vintermånader inget annat funkar när det gäller trimarbete.

1 dag tränar jag för tränare
2-3 dagar utöver det dressyrarbetar jag
2 dagar promenad/uteritt
1-2 dagar longering/tömkörning

Har ett bestämt schema som jag följer om allt känns normalt med hästen. Är hon trött eller extra pigg eller nåt kan jag ändra på det. Schemat är för att jag ska hinna gå på träningspass och träna mig själv också utöver ridningen.

Vad intressant det är att läsa om era träningsupplägg. Ni som inte tränar dressyr två dagar i rad respektive ni som faktiskt gör det, hur motiverar ni det? Att hästen blir uttråkad, att det sliter på dem? Att ni vill förstärka det som ni gjorde dagen innan genom att träna igen?

Ni som rider på lätt till medelsvår nivå, hur lägger ni upp en vanlig vecka vad gäller träningar, uteridning, osv? Vore kul att se hur en vanlig vecka ser ut för era hästar :)

Har inget fast schema men försöker att inte rida ren dressyr mer än 2 dagar i rad, blir dock ibland svårt på vintern när det är mörkt.
Rider gärna två dagar då hon första dagen kan vara lite okoncentrerad och antingen slö eller lite för pigg. Dag nr två brukar hon vara mycket mer koncentrerad och med på noterna. Skulle jag rida dag tre igen blir hon dock bara trött och sur.
Rider för tränare ca 3 g/mån. Däremellan växlar jag mellan travtur i skogen eller lite gymnastikhoppning. Några veckor kommer också löshoppning, galopp på galoppbanan eller tömkörning in i schemat, det beror på väder, vind och humör. Genomsnitt så går hon nog 5 dagar i veckan, men några veckor blir det 6 dagar och andra 4 beroende på om jag ska iväg på helgen/jobbar osv.

Vad intressant det är att läsa om era träningsupplägg. Ni som inte tränar dressyr två dagar i rad respektive ni som faktiskt gör det, hur motiverar ni det? Att hästen blir uttråkad, att det sliter på dem? Att ni vill förstärka det som ni gjorde dagen innan genom att träna igen?

Dels är jag övertygad om att omväxling är bra. Dels för motivationen (hos både mig och häst) men också för att undvika onödigt slitage.

Dels för att om jag rider hästen trött en dag, så vill jag inte riskera skador eller förslitningar genom att rida med hög/lika dan belastning dagen efter. Är nerbrytningsprocessen redan igång vill jag inte göra den värre. Då vill jag göra något annat så att hästen har chans att återhämta sig.

Däremot inte sagt att jag inte anstränger hästen två dagar i rad, jag försöker bara variera formen av ansträning.

Hos oss bottnar det mest i att jag inte har ridbana vid stallet, så jag måste rida dit och det blir ett jätteprojekt. Det tar betydligt längre tid för oss att rida på ridbana jämfört med att rida ut. Varken vill att hon ska gå två såna mastodontpass i rad, eller hinner trycka in det i schemat. Hade kanske tänkt annorlunda med ridbana precis utanför dörren, så länge man tränar olika saker.

Jag kan vid enstaka tillfällen rida träning och dagen efter köra en snabb repetition på banan, om det varit något moment som strulat. Har allt däremot gått bra så ser jag ingen anledning utan vill ge muskler och ligament en chans att återhämta sig efter ett träningspass. Jag brukar inte vara så sugen på att gå på gympapass två dagar i rad utan återhämtning.

En annan orsak är att jag tycker att det är dödens tråkigt att rida på bana när jag kan öva i princip samma saker utomhus. Jag rider inne när jag tränar, då slipper jag motivera mig själv till olika övningar.

Jag gör lite olika, rider jag dressyr två dagar i rad beror det på att det är något som inte kändes bra dagen innan och att jag vill ge mig på problemet igen, om det inte handlar om att hon känns trött, då rider jag inte två dagar i rad. Har hon varit fin och med på noterna rider jag inte dressyr dagen efter utan gör något annat.

Förr red jag sällan två dressyrpass i rad. Men började i år när träningen snäppades upp er steg. Tycker att det ger mig bättre möjlighet att ta igenom någon specifikt och sen repetera dagen efter. När en bara ska rida ett pass och inte har dagen efter att "falla tillbaka på" blev det lätt lite tjorvigt för att en vill för mycket och klämmer in för mycket jobb på ett enda pass. Så slitagemässigt tror jag mer på två pass i rad som blir lite mer avvägda än ett tuffare pass. Andra dagen brukar jag mest checka av att arbetet dagen innan gick igenom. Är hästen fin och mjuk rider jag mest runt och njuter och låter hästen göra sånt hon är bra på och stärka oss i det.

Jag jobbar oregelbundet så ibland får hästen vila mer än vad jag egentligen vill att han ska.

Men en "normal" vecka ser ut såhär!
Måndag: träning för tränare
Tisdag: vila eller rida ut
Onsdag: vila om jag red ut på tisdagen, annars dressyr
Torsdag: jogg/kondition
Fredag: träning för tränare
Lördag: rida ut
Söndag: jobba lite med bommar!

Brukar alltid lägga en lugn dag efter träning för jag tänker mig att hästen får då tid på sig att tänka igenom vad den lärde sig dagen innan. Samt att jag ska få lite återhämtning också:D
Har dock inte kunnat börja med detta upplägget förän nu. Jag och hästen börjar äntligen tala samma språk så nu kan vi variera arbetet lite! :) rider dock inte på utebanan än. Där är inget staket runt och jag är inte så bra på att hålla honom på banan. Han vill gärna smita iväg till hästarna som står i hagarna brevid..

Så här brukar en vecka se ut, hästen är ett 6-årigt halvblod som tränar mot MSV B / MSV A. Har turen att för tillfället ha ett suveränt samarbete med tränare som ger mig mycket träningstid. Guld värt då jag inte utbildat själv från grunden innan! (Köpte hästen som grundtiden 5-åring)

Måndag: vila
Tisdag: Dressyr för tränare
Onsdag: Hoppning för tränare
Torsdag: Skritta ut
Fredag: Dressyr, tränaren rider och jag tittar på (inspireras ;) )
Lördag: Uteritt i alla gångarter
Söndag: Tömkörning

Kul att se att så många varierar sin träning! Jag tänker ta tag i tömkörningen när min häst är igång helt efter en skada. Känns bra att aktivera henne utan ryttare på ryggen. Behöver nog ta tag i att hoppa lite mer (i min värld trava över 50 cm hinder ;)) för variation. Känner mig inspirerad av era inlägg!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka