En VÄLBENAD och RÄTTSTÄLLD häst är det samma sak?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marlenè
  • Startdatum Startdatum
M

Marlenè

Om man ej menar samma sak med dessa två begrepp vänligen precisera vad som är skillnaden :bow:

Välbenad häst har lagom grova ben och lagom stora ledgångar för sin storlek, ras och användningsområde.

Rättställd innebär att hästen har raka benaxlar och bra vinklar (sett från sidan).

Behöver inte nödvändigtvis hänga ihop. Hästen kan ju vara rättställd men väldigt gracil (smalbent) likaväl som den kan vara välbenad men tåvid...

Åtminstone är det så som JAG har uppfattat det hela...

Välbenad är bedömning från sidan sett, och benställning är bedömning fram- och bakifrån sett.

T.ex, så kan en rättställd häst vara knipt, bock- el sabelbent m.m.. och en välbenad häst kan vara parallellförskjuten, x-bent, fransysk, inåttåad m.m.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka