Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.
Tja,jag uppfostrar också mina hästar själva,problemet är ju inte med mig,men när det kommer en ny person som då dyker upp var 6-8 vecka,så är det ju "väldigt annorlunda".
Dels så är hästarna inne på en tid som de normalt inte brukar,det är mer "liv å rörelse" i stallet än normalt och framförallt,det kommer en ny person.
Jag har en märr som är ja just det,märr,hon är bara istadig,men gör absolut ingenting mer än beter sig som "stelopererad" tills man fått upp benen.Hon är imp. dec.2006 och har fördmoligen aldrig varit med om liknande tidigare..
Min andra märr som jag klassar som "tung",är en som bara måste göra två saker,varje gång..med ett framben så måste hon rycka åt sig och hoppa undan,med ett bakben så slår hon sig fri,aldrig för att träffa eller vara dum,hon är bara sån.Och hon gör det bara med Hovis,aldrig med mig. Hon är också irländsk imp. (Irish Cob)
Fullblodet däremot,tja den är ett kapitel i sig,och vi har provat det absolut mesta med henne inkl. domesedan osv.
Och skulle hovis inte vilja ta sig an henne,tja då finns det snart inga alternativ kvar längre utan då får hon helt enkelt efetr avvänjnin trava över regnbågsbron,för hon kan vara farlig för sig själv,sin omgivning och framförallt för Hovis.
Nu har hovis börjat få en tumme med henne,men det är långt ifrån enkelt att "bara sko henne",men hovis själv vill inte ha ngr som helst "hjälpmedel" utan hn jobbar "fortare" istället.
Visst,inte optimalt,men vad gör man med en häst som det helt enkelt brister för?
Övriga hästar hemma hos mig,de är alla pärlor,viktmässigt tunga,men kalasbra å ha å göra med.