En undran om extra avgift hos hovslagare.

Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Hovslagare måste ju vara ett utav de mest "bortskämda" yrkena:confused:

Antingen utbildar man väl sig till hovslagare och skor hästar - alla hästar - eller får man väl bli ngt annat! Har väldigt svårt för de här hovslagarna som är selektiva med att de bara skor den och den rasen, att de bara skor till "finare" folk etc etc:mad:
Är jag en skötsam och betalande kund, mina hästar hanterbara, så borde det ju vara tillräckligt tycker man.

Det är nog bara hovslagare som kan komma 2 timmar försent utan att så mycket som be om ursäkt och ändå få kunden att känna sig som en dålig människa om hon/han inte kan ta ledigt från jobbet obegränsat och oplanerat, inte vill ha sina hästar ståendes inne i 18 timmar för att hovis inte ska bli smutsig om labbarna...!

Det hade varit bra för branschen om fler ville utbilda sig till hovslagare så att tillgången matchar efterfrågan. Det hade kanske blivit lite färre "prinsessor på ärten" då?

Jo det är ju väldigt bortskämt att stå i kalla stall med dålig belysning, hantera blöta/leriga hästben, ouppfostrade hästar och dessutom ha ganska dålig chans att klara sig till pensionen med hälsan i behåll. Och dessutom ha svårt att kunna ta skäligt betalt.

Det är alltid två sidor av myntet.

Om man utbildat sig till hovslagare så är man väl medveten om yrkets natur eller:confused:

Det är ju inte så att man sitter i en stol och utför skoningar på datorn med morgontofflorna på...

Mig veterligen har de flesta hovlagare en hygglig timpeng plus det som tas helt svart också förstås. Förstår inte varför man ska tycka synd om eller dalta med denna yrkesgrupp mer än med vilka andra som helst.

Och, för att inte en massa antaganden ska kastas ut i luften; "min" hovis är kompetent, trevlig, kommer i tid, och skor i ett dragfritt, ljust stall med BRA belysning och BRED stallgång. Hästarna är väl hanterade och väluppfostrade. Trots att två av dem är såna där HEMSKA shettisar:eek:

Om man utbildat sig till hovslagare så är man väl medveten om yrkets natur eller:confused:

Det är ju inte så att man sitter i en stol och utför skoningar på datorn med morgontofflorna på...

Mig veterligen har de flesta hovlagare en hygglig timpeng plus det som tas helt svart också förstås. Förstår inte varför man ska tycka synd om eller dalta med denna yrkesgrupp mer än med vilka andra som helst.

Och, för att inte en massa antaganden ska kastas ut i luften; "min" hovis är kompetent, trevlig, kommer i tid, och skor i ett dragfritt, ljust stall med BRA belysning och BRED stallgång. Hästarna är väl hanterade och väluppfostrade. Trots att två av dem är såna där HEMSKA shettisar:eek:

Nejdå, de ska bedömas som andra yrkesgrupper. Men alltför ofta så får de faktiskt utstå för mycket skit. Och de är knappast några 'prinsessor på ärten', även om rötägg ju tyvärr förekommer.

Jo det har jag hört någon eller ett par hovslagare som gör, det blir dyrare om hästen är tung.

Undrar om det blir billigare om den är lätt....? Eller om hästen sköter sig exemplariskt, står blixstilla, håller upp benet själv.

Får man någon "väluppfostrad häst-rabatt"

Bara undrar......

Undrar om det blir billigare om den är lätt....? Eller om hästen sköter sig exemplariskt, står blixstilla, håller upp benet själv.

Får man någon "väluppfostrad häst-rabatt"

Bara undrar......

Är väl snarare så att prislistan utgår från att en väluppfostrad häst är normen. Dvs nej ingen rabatt, utan då grundpris.

Dock just det här med tung häst. Iaf mina tvås enaste hovslagare har tagit extra för tung häst i meningen stor, grov häst. Shires, ardenner etc. Mer jobb helt enkelt, andra söm, större skor osv.

Men de tar också extra för ouppfostrad/bråkig häst, oavsett storlek. (Undantag rädda och/eller unga hästar som är ovana). Dvs 'tungarbetad' häst.

Den ena skor även småponnyer, ingen aning om ev prispåslag, tror inte det. Den andra skodde inte under C-ponny, verkade dock och normal prislista där.

Jo det är ju väldigt bortskämt att stå i kalla stall med dålig belysning, hantera blöta/leriga hästben, ouppfostrade hästar och dessutom ha ganska dålig chans att klara sig till pensionen med hälsan i behåll. Och dessutom ha svårt att kunna ta skäligt betalt.

Det är alltid två sidor av myntet.

Är dom kloka så lägger dom undan en del av det "svarta" i madrassen.
Min lön ligger på en dryg tusenlapp om dagen innan skatt för 8 timmars arbete.
800:- svart för skoning som går på trekvart, tja 5 hästar en sån dag, inte så dumt.

Sen kan jag hålla med om att det är slitigt för kroppen, och många hästägare daltar alldeles för mycket med sina hästar, men det är väl för att de flesta är så rädda för att bli anmälda anonymt, som är en ganska vanlig företeelse i Sverige.

Så nu förutsätter vi att alla hovslagare utför åtminstone en viss del svartjobb?

Är dom kloka så lägger dom undan en del av det "svarta" i madrassen.
Min lön ligger på en dryg tusenlapp om dagen innan skatt för 8 timmars arbete.
800:- svart för skoning som går på trekvart, tja 5 hästar en sån dag, inte så dumt.

Hur mycket av de 800 tror du staten tar?

Vid svartarbete=0 kr :smirk:

Men vi utgår från att det är vitt. Jag kör vitt och alla jag känner kör vitt. Finns ingen anledning till att ta svart eftersom man i långa loppet inte tjänar något på det.
Så var snäll och svara på min fråga?

Fast nu är vi ju där igen, man ser bara intäkterna som hovis tar per häst men man vill inte se vilka utgifter det medför att sko specifik häst. Att sko en häst generar inte inte bara i intäkter utan det har sitt pris också, och jag utgår ifrån att de får täckning för sina kostnader samt en slant över för att kunna betala sina privata utgifter också.
Naturligtvis blir kostnaden högre med kvitto, eftersom staten vill ha sin beskärda del. Här har man som hovis möjlighet att skapa en pension, det kan man inte på svarta pengar och de flesta svartknackare jobbar inte enbart med hästar för så korkade är dom inte. De flesta har inte ens en utbildning, för även det är en kostnad som man får dras med i flera år efteråt som bekant, för de som har tagit studielån vet vad det kostar.

*kl*

Jag tar tillägg för tung/tungarbetad häst.

Tex den 6åriga ardennerhingsten som ingen tar i förutom när jag är där och verkar, han är tung tung tung att arbeta med. Men nån måste ju verka honom också! (när jag tog mig an honom var han inte verkad på över ett år- tillfrågade hovslagare ville inte ta i honom, och jag förstår dem).

Sen är det svårt att definiera vad som är en tungjobbad häst. En häst som hänger, inte lyfter eller sliter åt sig fötterna hela tiden kan vara fruktansvärt jobbig att verka- men ägaren ser ser det inte själva "han är ju alltid så snäll när jag kratsar hovarna..."

/Migo

Är vi inte liite väl skenheliga nu? Jag har haft hästar i över 30 år och BARA använt mig av utbildade hovslagare så kom inte med sånt snack och ALLA har genom åren tagit ett antal skoningar svart! Jag säger inte att de tar alla jobb svart ( det säger sig självt att det inte skulle gå om man har reg firma )men ett visst antal.

Att påstå att flertalet utbildade hovslagare alltid jobbar vitt är skitsnack rent ut sagt. Personligen så bryr jag inte mig ett skit vilket - upp till dem vad de vill riskera. Det viktiga är att de kan sitt jobb, är punktliga och som sagt välutbildade.

Är vi inte liite väl skenheliga nu? Jag har haft hästar i över 30 år och BARA använt mig av utbildade hovslagare så kom inte med sånt snack och ALLA har genom åren tagit ett antal skoningar svart! Jag säger inte att de tar alla jobb svart ( det säger sig självt att det inte skulle gå om man har reg firma )men ett visst antal.

Att påstå att flertalet utbildade hovslagare alltid jobbar vitt är skitsnack rent ut sagt. Personligen så bryr jag inte mig ett skit vilket - upp till dem vad de vill riskera. Det viktiga är att de kan sitt jobb, är punktliga och som sagt välutbildade.

Eftersom jag inte har en enda kontantkund kan jag väldigt lätt bevisa motsatsen, helt enkelt! Sen har man som kund också valet att kräva ett kvitto! Får man inte det bör man polisanmääla anser jag. Mina kunder får altid kvitto i och med att de får en faktura.

Heder åt dig!:bow:

Jag stöter på folk som rakt ut frågar om de kan få det svart.. Undrar vad de tycker att hantverkare ska leva av under pensionsåren.

Jag anser inte att det är min huvudvärk om hovslagaren tar det svart eller vitt och är inte en person som springer o polisanmäler hit o dit. De är själva ansvariga för sin handling anser jag.

Har både haft på faktura och kontant - det är olika hur hovslagarna har velat ha det. Jag har själv aldrig bett om att få det svart heller.

Huvudsaken att du själv vet hur rent ditt eget samvete är men att komma o påstå att det bara skulle vara outbildade klantar som tar svarta skoningar det är rent nonsens faktiskt.

Heder åt dig!:bow:

Jag stöter på folk som rakt ut frågar om de kan få det svart.. Undrar vad de tycker att hantverkare ska leva av under pensionsåren.

Det som ligger i madrassen...

Jag anser inte att det är min huvudvärk om hovslagaren tar det svart eller vitt och är inte en person som springer o polisanmäler hit o dit. De är själva ansvariga för sin handling anser jag.

Har både haft på faktura och kontant - det är olika hur hovslagarna har velat ha det. Jag har själv aldrig bett om att få det svart heller.

Huvudsaken att du själv vet hur rent ditt eget samvete är men att komma o påstå att det bara skulle vara outbildade klantar som tar svarta skoningar det är rent nonsens faktiskt.

För min del är det min huvudvärk huruvida det är svart el vitt. Jag har inget företag men sparar alla kvitton, inköp el försäljning för en ev kontroll från skattemyndigheternas sida. Har du bara 1 familjehäst så kanske du inte behöver bry dig men har du någon form av inkomst av dina hästar så är det huvudvärk som gäller.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka