En tråkig upplevelse

Sv: En tråkig upplevelse

För att börja från slutet, så var mitt inlägg alltså uppmaning och inte påhopp.

Om man sen ofta ser sig bli missförstådd, fr a av "proffsen", är det kanske idé att i första hand se på hur man själv uttrycker sig i skrift? Jag vet också att somliga ibland (ganska ofta) missuppfattar eller helt enkelt inte klarar av att läsa/förstå det skrivna och eftersom vi ju inte har hjälp av något kroppsspråk här, så blir det ännu viktigare att "skriva rätt". Och att i efterhand förklara och tillrättalägga.

Betr ditt svar till Skulla, kolla igen. En bra bröstsele ...

Att man kan dra en rockard efter häst genom att lägga ett balsnöre runt halsen på den, tycker jag inte hör hit.
Draglinor har f ö flera uppgifter.

Leta körfolk i din omgivning via insändare etc. Du kan bli förvånad!
Ett annat bra tips till nybörjare är att läsa ett par-tre böcker (inte tävlings-dito) om körning. Det hjälper till att bygga grunden.

LIA

Men nu får du väl ge dig?! Varför detta påhopp om att märka ord? Klart att ingen vågar fråga här om man får svar som insinuerar att man redan ska veta ALLT innan man börjar köra eller ens fundera på att börja. Tjalfe frågar ju faktiskt vad hon ska göra för att utrustningen ska funka bättre och vad det är för fel på det hon har. Läste du bara det inlägget du citerade eller? Ge lite andrum åt de som intresserar sig men inte besitter all kunskap från födseln, även om du kanske gjorde det.

Tjalfe: Draglinorna ska sitta så att hästen drar i dom utan att skacklarna trycker fram i däckeln. Man märker det ganska lätt när hästen hamnar i drag om det passar. När du sen sätter på en baksele ska du ha ungefär en handsbredd mellan rumpa och baksele när hästen drar, den ska sitta ungefär i höjd som på bilden jag visade, men helst inte lägre än så (där blir skillnaden i rörelserna för stora när hästen går) Alltså bör skackeln kunna röra sig ungefär lika mycket fram och tillbaka i däckeln utan att det trycker. På shettis kan avstånden möjligtvis minskas något då de inte har lika stora rörelser.

Kolla på www.kuskringen.nu Där finns mycket information och även kontaktuppgifter till distriksgrenledare. Ta kontakt med grenledaren i ditt distrikt och fråga var närmast körklubb finns och aktiviteter som hålls. Kanske vet hon eller han om någon annan aktiv i närheten av dig. De flesta körfolket brukar ha en bit att åka till sin klubb. Och alla är intresserade av att hjälpa nya kuskar!

Visst, jag kanske har svårigheter att skriva och uttrycka mej rätt. Inget jag kan ro för tyvärr. Men du verkar ha svårigheter att läsa mellan raderna, döm inte alla som idioter bara för att vissa är det.
Har sett dina inlägg i fler trådar och du verkar vara en sån som ska klaga, märka ord så mycke du bara kan. Så jag gör nog bäst i att bara ignorera dej.

Nora: Tack för alla tipsen!:bow: Tänkte köpa mej en bok jag kollat in som handlar om körning! Kanske jag kan lära mej lite mera.

Jag tycker inte du ska behöva försvara dig, tvärtom. Du är ju här inne och läser för att du vill utveckla din körkunskap. Toppen! Kul att du är intresserad av körning! Bra att du vill lära dig mer! Det kryllar faktiskt inte av körtränare, klubbar etc överallt i landet - så det är väl tur att det går att få trevliga och positiva råd här på Buke!:smirk:

Menade inte att du inte ska titta efter körtränare osv där du bor alltså - det kanske finns massor!:D

Det låter som en bra idé! Det finns några filmer som är bra också, har för mig att dom måste beställas från ridsportförbundet dock.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Ja, jag ska ge mig. Ska man bli beskylld för påhopp för att man pekar på behovet av mer kunskap än hur draglinorna ska spännas, så lämnar jag gärna körforumet.

Glad ändå att råden att leta körfolk och läsa böcker tydligen gick hem.

Ha så trevligt i vagnarna framöver.

LIA

Ok, tack för informationen:) var vissa delar jag inte förstog mej på riktigt men får kika lite närmare på det och lära mej mer. har ju funderat ett tag på nu att köpa en shettis att köra, så då kan det ju vara bra att lära sej så mycke som möjligt så att hästen får det så bekvämt som det bara går.

jag kan tänka mej att bröstselen som du sa kan hämma rörelserna, jag har dock aldrig sett minsta antydan till skavmärken på dom hästar jag har kört regelbundet. Med dom vagnar jag kört har det inte ens funnits en svängel:o

men man fäster alltså t.e.x rep från svängeln till ringarna i bröstan? Men blir inte det samma effekt som om man bara har skaklorna där? hur gör man för att tyngden ska hamna i draglinorna och inte skaklorna?

Vi fäster alltid draglinorna i dragringen på selen. Oavsett vilken sele vi har. Bröstsele eller loksele. Vet att några puckon fäster linorna i lokan men det blir helt galet då och inget att rekomendera då lokan gärna "reser" sig.

Ja, jag ska ge mig. Ska man bli beskylld för påhopp för att man pekar på behovet av mer kunskap än hur draglinorna ska spännas, så lämnar jag gärna körforumet.

Glad ändå att råden att leta körfolk och läsa böcker tydligen gick hem.

Ha så trevligt i vagnarna framöver.

LIA
Ja tack det skall vi ha.

även riktat till hela buke:

Visst 17 är det tydligt att Tjalfe inte är så kunnig och visst kan det te sig irriterande när hon dessutom skriver om hur det är när hon inte riktigt vet. Ofta är det även missförstånd i uttalanden. Min mening är att det är onödigt att lägga ner tid på att "läxa upp" eller kanske snarare "rätta" en sådan person, vad ger det egentligen? Det skrämmer mest bara bort folk från buke tyvärr.

Om man INTE rättar en sådan person tror jag inte det bidrar till att andra okunniga på körforumet tror att "det är så det ska vara" eftersom det ideligen postas upplysande svar om HUR saker och ting går till. Det är som med hästar tycker jag, bestraffa inte ett felaktigt beteende utan beröm istället ett bra.

Om man slutar lägga ner energi på tjafs i forumen (jag tror de allra flesta uppfattar läget som det redan är ändå UTAN påpekande inlägg) och istället fokuserar på upplysning blir allt mycket trevligare.

Men visst jag är inte heller guds lilla ängel men jag försöker att bli en bättre "internetforumpostare" det är svårt över nätet när man inte ser den man talar med.

Tjalfe>>

Som LIA säger är det allra bästa att ta hjälp av någon kunnig. Jag föreslår att du lånar lite böcker på biblioteket för där hittar du mycket info. Läs t.ex. "Körning" skriven av Anders Eriksson.

Draglinornas längd ska vara som det populära svenska ordet LAGOM :crazy: Om du spänner för hästen i en rockard så fäster du skaklarna i selen i t.ex. tilbury tugs eller skakelremmar eller vilken typ av koppling du använder. Sedan ska draglinorna vara i den längden att de anspänns och börjar dra INNAN det istället blir så att hästen drar i skaklarna och därmed i däckeln. Bakselen ska vara spänd så att när du saktar ner så bromsar bakselen upp INNAN det börjar bromsa via skaklarna som då drar däckeln och gjordarna framåt och trycker bakom armbågarna och det drar även i svanskappan, allt detta gör att hästen bromsar med armbågar och svansen vilket är OOOBEKVÄÄÄMT :( Hoppas det blev lite klarare.

Det bästa är ju förstås om du lyckas få hjälp av någon kunnig. Sen är det tillpassningen av selen, om du har en bröstsele måste man ta hänsyn till att dne passar bra och att bröstan inte ligger över bogspetsarna och inte heller blockerar andningsvägarna. Kallblod/små ponnyer har ofta ett dåligt läge för en brösta och på dessa använder man helst lokor eller collerselar. Så det är verkligen mycket att tänka på.

Jag kör själv med två minishettisar och har lite probs med bröstorna, letar för närvarande efter bättre alternativ. Det finns olika typer av bröstor t.ex. empathy collar/fransk brösta sök på google o läs på cliffords får du mer info. :)

http://www.zilcoeurope.com/empathy.html
empathy_walking.jpg

Senast ändrad av en moderator:

naturligtvis ska ALLA selar passa bra och inte bara bröstselarna :rofl:

Tjalfe! Här kan du se en tråd jag startade angående inpassningen på en av mina småttingar, som du ser på bilderna ligger bröstan PRECIS över bogspetsarna. Jag skulle tro att det är i princip omöjligt att hitta en brösta som passar på en sån shettis, det skulle isåfall vara empathy collar:n tror jag. Om jag skaffar en tunnare brösta är risken att den blir FÖR tunn och anläggningsytan blir för liten. Som du ser är utrymmet mellan bogspets och andningsvägar VÄLDIGT liten :( :(

Men jag jobbar på det, jag har beställt hem en hel falabellasele nu där det finns en lite mindre/tunnare brösta, ska iaf testa. Ja han är så liten att till och med minishettisstorlek på selen är FÖR stort :crazy:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=724777

obs: det är en parsele på bilden och det förklarar varför det är en rem som fäster bröstan till däckeln, på enbetsselar finns ingen sådan. Bara på de billiga skitselarna som vi kallar dom, de som säljs från börjes och hööks och kallas kompletta fastän de inte är det. Ofta låga skakelfästen och en brösta som sitter sammanlänkad i en ring med däckeln. När man svänger åker skakeln in i bogen och bröstan är stilla och skaver i rörelse...ja du vet ju nu ;)

hej hopp

Senast ändrad av en moderator:

även riktat till hela buke:

Visst 17 är det tydligt att Tjalfe inte är så kunnig och visst kan det te sig irriterande när hon dessutom skriver om hur det är när hon inte riktigt vet.

Jag fattar inte vart ni har fått det här ifrån? Jag tycker inte att jag har uttalat mej om att jag VET något. Förutom det jag sa om att det GÅR att köra med bara bröstsele. För det går ju, det har ju jag och mina kompisar gjort i flera år. Men att jag nu vet att det är skadligt för hästen. Det är väl bara det jag uttalat mej om som jag VET?

Tack för tipsen förövrigt:bow:

Hej!

Om man har en 4-hjulsvagn med rekade skackler och drar med loksele (inkl.baksele), anser du då att man behöver draglinor?
Jag har bett min hovis, tillika smed, att göra svängel till vagnen men han påstår att det skulle vara bortkastat arbete eftersom draglinor inte skulle fylla ngn funktion på min vagn.

Då har din hovis inte en susning om vad han pratar om ;) Man ska ha draglinor och svängel i ALLA lägen, det fyller absolut en funktion och gör det mycket lättare och bekvämare för hästen, se andra trådar om ämnet.

Då har din hovis inte en susning om vad han pratar om ;) Man ska ha draglinor och svängel i ALLA lägen, det fyller absolut en funktion och gör det mycket lättare och bekvämare för hästen, se andra trådar om ämnet.

Vill du vara vänlig och förklara endel för mig.
Varför skall man ha svängel och draglinor på en fössing? Varför skall man ha svängel när man saxar? Varför skall man ha svängel och draglinor då man kör med domänkälke??

Vet du hur rekade skaklar funkar??:confused: VART skall man fästa svängeln? Rekade skaklar sitter ju oftast inte alls som vanliga skaklar, Jag skall fota vagnen i morgon så får du förklara vart jag skall fästa svängeln. Det får ju varken hindra skaklarna eller fjädern. Men det kanske du har en lösning på.

Hej!

Om man har en 4-hjulsvagn med rekade skackler och drar med loksele (inkl.baksele), anser du då att man behöver draglinor?
Jag har bett min hovis, tillika smed, att göra svängel till vagnen men han påstår att det skulle vara bortkastat arbete eftersom draglinor inte skulle fylla ngn funktion på min vagn.
NEJ, Har du rekade skaklar så behövs det ingen svängel eller linor. Skaklarna funkar ju som draglinor. För våran del så skulle det inte ens fylla någon funktion alls. Antar att du kör med fössing eller liknande.

Men du kan väl förklara för mig?
Jag känner mycket väl till funktionen av svängel och draglinor och förstår vitsen med att ha det när man kör med fasta skackler... men så är ju inte fallet här, och inte i de fall som Åke beskriver heller.. Varför ska man alltid ha svängel och draglinor då?

Fungerar de rekade skacklarna som tänkt behöver du inte någon svängel.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Mli
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 309
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 928
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar