En tråkig upplevelse

Sv: En tråkig upplevelse

Vill du vara vänlig och förklara endel för mig.
Varför skall man ha svängel och draglinor på en fössing? Varför skall man ha svängel när man saxar? Varför skall man ha svängel och draglinor då man kör med domänkälke??

Alla lägen vid "vanlig" körning, ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.

Vet du hur rekade skaklar funkar??:confused: VART skall man fästa svängeln? Rekade skaklar sitter ju oftast inte alls som vanliga skaklar, Jag skall fota vagnen i morgon så får du förklara vart jag skall fästa svängeln. Det får ju varken hindra skaklarna eller fjädern. Men det kanske du har en lösning på.

Jag missade att det stod rekade skacklar, läste lite för snabbt :)

"Det är som med hästar tycker jag, bestraffa inte ett felaktigt beteende utan beröm istället ett bra."
:bow: :bow: :bow:

Nej då, själv har jag dock svårt att förstå var jag ska sätta draglinorna utan en svängel... men det finns kanske idéer till det också...:smirk:

Ok, inga problem! :) Ville bara vara på den säkra sidan... alltid bra att få höra många åsikter, man kan ju lära sig ngt nytt!

Tjalfe!

Jag menade inget illa med det, jag formulerade mig dumt och jag ber om ursäkt för det. Du har helt rätt i att du inte hade skrivit någonstans att du visste att! Men jag kanske kan förklara varför det blev sånt himla rabalder.

Du hade skrivit att du körde med en sele som var väl anpassad men som inte hade draglinor och inte tyckte det var något problem utan det gick så bra. Du berättade hur lite du egentligen kunde om körning men jag tror trots detta att inläggen uppfattades som att du menade att du "ändå visste hur saker o ting skulle gå till" och det var antagligen därför du fick sådan respons här på forumet som snarare stjälper än hjälper.
(En väl anpassad bröstsele kan inte finnas utan draglinor anser nog många, även om shettisarna verkar glada vid körning kan det göra ont med en sele som inte är komplett osv... kanske var det detta som gav responsen?)

Hästfolk blir ju ofta helt rabiata om de misstänker att ngn använder kass utrustning, och när de då säger att hästarna ser såååå glada ut börjar det malas vete i kvarnen och folk tänker att SHIT ALLTSÅ! Det måste vara jätteobekvämt för de små hästarna och så kommer kraftig respons istället för upplysande fakta. Alla är vi ju så rädda om hästarna att man nästan blir galen om man tror någon far illa.

Därför skrev jag som jag gjorde, just för att jag inte tycker det finns någon anledning att tjafsa om småsaker. Jag menade att folk förstår nog att du är okunnig och många tycker kanske det är jobbigt att då läsa inlägg från en okunnig som samtidigt uppfattas vara "så här är det" inlägg... Men det är det eviga problemet som finns när man uttrycker sig över internet, man kan inte se andra personers ansiktsuttryck och det kan ofta tolkas på ett sätt som upphovsmakaren inte menade. Det är verkligen DÖSVÅRT att uttrycka sig så korrekt som möjligt. Jamena detta inlägget kan du t.ex. tolka på ett sätt som inte jag menade :crazy: :D

Men men, att påpeka såna där ofta logiska missuppfattningar stjälper mer än hjälper som sagt. Jag tror aldrig att du hade fått sån respons på en sådan fråga i verkliga livet, om du hade berättat den i en körklubb t.ex, allt blir tyvärr ofta värre än vad det är på nätet :crazy: hoppas du förstår vad jag menade nu :p :)

internettjafs är verkligen det värsta jag vet och jag är själv ingen ängel alla gånger, jag uttrycker mig väldigt tvetydigt ibland, men om jag kan undvika att hamna i tjafsdiskussioner gör jag gärna det, för det är så tjatigt att jag nästan
krk.gif
:)

Senast ändrad av en moderator:

Bara en fundering, jag fäster ju draglinorna i en svängel och sedan saxen i svängeln...Vad fäster du din sax i när du saxar?

varför kan du inte det? ladda hem det du behöver, kanske quicktime player? http://www.apple.com/quicktime/download/win.html
var noga med att kryssa UR rutorna så du slipper prenumerationer/reklam mm.

tänk dig ett par vanliga skaklar, drar du i den högra skakeln så drar du i hela alltet. Likaså om du drar i den vänstra skakeln hänger hela alltet med eftersom de är stela och sitter ihop med samma bas närmast vagnen (tvärgående järn som förenar skakel höger med skakel vänster)

på rekade skaklar ser anordningen annorlunda ut, det vågräta järnet som förenar skaklarna fästes i vagnen med en skruvanordning som sitter mitt på basen på det vågräta järnet. Så när du drar i höger skakel så åker höger skakel med dig, när du drar i vänster skakel åker vänster skakel med dig i rörelsen. Till en viss gräns naturligtvis, de sitter ju ändå ihop, men tack vare att de är konstruerade på detta vis följer de med hästen bogrörelser en aning när den tar ett steg åt höger och ett steg åt vänster.

th_rekade.jpg

på bilden ser man när höger skakel har dragits framåt. höger skakel för hästen sett.

Senast ändrad av en moderator:

jag har inte admin-rättigheter, dvs jag kan inte installera program :(

Jag skulle tro att åke saxar med skaklar, då har man ju ingen svängel.

Jaha, är inte bekant vid att saxa på det sättet.
Hur fungerar det? Blir det inte mycket osmidigare med skaklar jämfört med endast linor? Svårt att vända/backa m.m..

Jag har saxat både med skaklar och linor och jag tycker att det i stort sett går på ett ut, dock är det ofta lättare att saxa med skaklar för nybörjare (de är lättare att hålla reda på, går inte att trassla in sig i och det är svårare för hästen att trampa över dem).

Om det är mycket trångt kan det vara lite smidigare att köra med linor, men jag tycker att det är ganska marginellt. Backar gör man precis som med linor, d.v.s lyfter i saxen, så där är det inte heller någon större skillnad. Vad man föredrar beror nog mest på vad man är van vid och vad hästen funkar bäst med, samt i någon mån hur trångt om saligheten det är där man kör.

Ja, alla sätt är bra utom de dåliga!
Kan hålla med om det där med trasslet, med för övrigt tycker jag nog endå linor är bättre, i mina öron låter det lättare att bara lyfta sax och linor än sax och ett helt par skaklar.
Blev lite förvånad över sättet bara, varken sett eller hört, men man kan ju alltid pröva!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Mli
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 309
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 928
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar