En tragisk historia!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ambra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 385
A

Ambra

Min yngsta har trist nog behövt operera bort sin livmoder pga. inflammation men det är inte det denna historia handlar om!

Idag när jag var där för att ta bort stygnen och få ett vet. intyg till försäkringen så gick jag efter undersökningen ut med min hund i bilen igen...
Där ute står en bekant, med en svart halvstor hund, hon hejade och frågade om jag ville ha en hund?!
Hurså frågade jag, och gick fram och hejade på den trevliga hunden..
- Ägarna är livrädda för honom och nu ska han avlivas!
- Hur gammal är han, frågade jag!
- Tre år, visst är det tragiskt, det ända han behöver är en fast hand! sade hon!
-Vad är det för raser i honom?
-Golden och Labrador, svarade hon!

Saken är den att hon hade vart hundvakt åt denna vovve i hela hans liv och aldrig haft några problem! Men nu hade hon en dv. valp hemma och vågade inte ha hunden hemma!

Hon tillade, att om hon vetat hur blandrasmarkanden för dessa hundar hade sett ut så hade hon tagit en omplacering!

Detta är ett offer för oplanerad och planerad blandrasavel!!!!!

Betänk gärna detta cenario när ni tar era söta blandisvalpar av arbetande sort!! Detta kan bli deras öde!

Jag blir så förbannad när jag läser annonserna om dessa "perfekta familjehundar"

Namnlös vovve som miste livet idag!
23333553.jpg

Tänd ett ljus!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En tragisk historia!

Människan... den rasen är fan helt otrolig. Sätta en massa djur till livet som dom (obs inte alla! Jag pikar ingen här inne) sen många gånger bara skiter i.

Det enda jag hade att svara henne med var : att döda hundar lider inte:cry:
Hade ledigt tagit honom om jag inte bodde i en etta med två schäfertikar!

Det är sant; "döda djur lider inte" men det är hemskt sorgligt. Det tas så lätt på avlivning ibland att jag blir rädd.

Bara en tanke som dök upp.
Om hon aldrig haft problem med hunden. Varför vågade hon då inte behålla honom för hon skaffat valp?

Varför hon inte tog hunden kan bara hon veta.. Jag träffade henne fem minuter på en parkeringsplats..
Kan hända var han hundelak? Kanske våldsam i sina lekar?
Det går att spekulera i en rad olika orsaker!

Frågan är väll varför ägarna var rädd för hunden!?
Jag skulle oxå ta bort en hund om jag var rädd för den,oavsett ras!

Nu är jag ingen blandrasförespråkare, tvärtom, men det här var ju inte en så tokig blandning. Jag tror inte problemen i det här fallet berodde på att han var blandras utan snarare på bristande kunskaper hos ägaren. Det hade lika gärna kunnat vara en renrasig labbe eller golden som hamnat i fel händer. Hursomhelst är det tragiskt när friska hundar måste avlivas för att ägaren inte har förmågan att fostra sin hund.

Hursomhelst är det tragiskt när friska hundar måste avlivas för att ägaren inte har förmågan att fostra sin hund.

Håller med.

En gammal kompis och hennes mamma köpte för flera år sen en blandras av raserna rottweiler/dobermann och schäfer. Hunden ifråga kunde flertal olika kommandon och tricks innan hunden var 6 månader. Inget fel med det kanske men ju äldre hunden blev, desto mindre aktivering fick den. Dom fick flera råd att gå på brukshundsklubben , men varje gång förklarade dom att dom kunde minsann uppfostra hunden själv. Hunden avlivades vid 1,5 år för att dom hade tröttnat , och dom ansåg att det var deras hund som inte skulle bo hos någon annan. En fullt frisk hund avlivades pga okunniga människor som inte visste vad raskombinationen krävde.

Frågan är väll varför ägarna var rädd för hunden!?
Jag skulle oxå ta bort en hund om jag var rädd för den,oavsett ras!

Det var inte min fråga, faktum är att jag inte har några frågor ang. denna vovves öde!
Varför, är helt upp till ägarna.. Jag dömer inte dom på något sett!

Det var inte min fråga, faktum är att jag inte har några frågor ang. denna vovves öde!
Varför, är helt upp till ägarna.. Jag dömer inte dom på något sett!

Hade du reagerat lika dant om det varit en renrasig labbe eller golden?

Hade du reagerat lika dant om det varit en renrasig labbe eller golden?

Om du läser mitt ursprungliga inlägg så finner du att det är denna hunds uppfödare jag tycker har handlat fel!
Hunden var säkert jättefin men säljes den som en "perfekt familjehund" så kan detta ske, tyvärr..
Hade det vart en pudel så hade jag fortfarande tyckt att hunden hade hamnat hos fel familj men då hade en uppfödare troligen funnits att tillgå!

Om du läser mitt ursprungliga inlägg så finner du att det är denna hunds uppfödare jag tycker har handlat fel!
Hunden var säkert jättefin men säljes den som en "perfekt familjehund" så kan detta ske, tyvärr..
Hade det vart en pudel så hade jag fortfarande tyckt att hunden hade hamnat hos fel familj men då hade en uppfödare troligen funnits att tillgå!

Vad skulle då uppfödaren kunnat göra?
Om hunden nu var mentalt instabil,så tar väll uppfödaren bort den i alla fall!Jag håller med dig om att allt för många blandraser hamnar hos fel folk,och det beklagar jag verkligen men som du säger en död hund lider inte.

Vad skulle då uppfödaren kunnat göra?
Om hunden nu var mentalt instabil,så tar väll uppfödaren bort den i alla fall!Jag håller med dig om att allt för många blandraser hamnar hos fel folk,och det beklagar jag verkligen men som du säger en död hund lider inte.

Jag vet inte vad hundens mentala status var men om den skulle ha vart instabil, så var det alldeles säkert rätt beslut att avliva!
Jag fick dock intrycket av att hunden "tagit över" hemma och behövde någon som visade vem som ansvarade i familjen...

Men alla det är ju ganska sekundärt för tillfället.. Hunden är död och jag skyller på aveln!

Jag vet inte vad hundens mentala status var men om den skulle ha vart instabil, så var det alldeles säkert rätt beslut att avliva!
Jag fick dock intrycket av att hunden "tagit över" hemma och behövde någon som visade vem som ansvarade i familjen...

Men alla det är ju ganska sekundärt för tillfället.. Hunden är död och jag skyller på aveln!

Ja,och jag håller med!

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 094
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka