En tråd om Cushing och Diabetes

Lalle

Trådstartare
Nu startar jag en tråd om ovanstående sjukdomar. Skulle vara kul att prata och byta erfarenheter med alla som har en häst med någon av dessa sjukdomar.

Själv så har min ponny båda delarna:(
Han mår bra förutom att han fäller fortfarande och har rätt mkt päls kvar. Detta har då påverkat hullet och musklerna då han har fällt i princip några månader:crazy:

Hur mår era just nu?

Sv: En tråd om Cushing och Diabetes

Kan man med ett blodprov ta reda på om hästen har cushing?.Stämmer det att manen kan bli lite lockig?.TPF :)

Ja det kan man göra.
Manen vet jag inte,men pälsen kan bli lockig.

Diabetes är vad jag har förstått mkt ovanligt hos en häst. De flesta hästar blir "bara" insulinresistenta vilket är ungefär som förstadiet till diabetes 2 hos människor.

Får den medicin mot Cushing?

jo,det har du väl rätt i,gick av bara farten när jag skrev diabetes;)

Han får pergolid mot cushingen

Jag vet inte min ponny räknas med i din tråd. Jag tror att hon är i alla fall mer eller mindre insulinresistent. Hon är en superlättfödd new forest ponny. Hon har fettdepåer på de speciella ställen som utmärker en IR häst dvs längs med nacken och över svansen även om dessa fettansamlingar inte är jätte tydliga. Jag frågade tex flera andra i höstas om de tyckte hon hade fettnacke men det var det ingen som tyckte. Däremot tyckte veterinären det senare under vintern och då hade hon ändå gått ner en del.

Jag har ännu inte lyckats få ngn att testa henne för insulinresistens. Det är inte ngt man gör på rutin här i skåne. Men när hon var på kliniken för röntgen efter fånganfall så tog de glukosprover på henne. Första gången, en månad efter fånganfallet, hade hon ganska högt blodsockervärde, andra gången, en månad senare, var det på gränsen till att ligga utanför normalvärdet och tredje gången var det helt normalt. Nu ser man inte så mkt av att bara ta ett glukosvärde och dessutom kan det ha varit påverkat av hennes sjukdom. Jag lyckades få dem att ta ett insulinprov vid det andra besöket. Det var dubbelt så högt mot normalvärdet. Nu kan det också bero på annat som ex stressad situation osv. Men jag tycker ändå att ganska mkt talar för att hon har nedsatt insulinkänslighet. Jag har bestämt mig för att försöka få ngn klinik att utreda detta inför nästa sommar.

Hon är alltså på väg att komma igen från ett fånganfall i julas. De senaste veckorna har hon fått gå med munkorg i en hage med lite gräs några timmar om dagen. Jag har utökat tiden i hagen efterhand. Hon mår bra efter omständigheterna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 703
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 861
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka