Sv: En tråd om Cushing och Diabetes
Jag vet inte min ponny räknas med i din tråd. Jag tror att hon är i alla fall mer eller mindre insulinresistent. Hon är en superlättfödd new forest ponny. Hon har fettdepåer på de speciella ställen som utmärker en IR häst dvs längs med nacken och över svansen även om dessa fettansamlingar inte är jätte tydliga. Jag frågade tex flera andra i höstas om de tyckte hon hade fettnacke men det var det ingen som tyckte. Däremot tyckte veterinären det senare under vintern och då hade hon ändå gått ner en del.
Jag har ännu inte lyckats få ngn att testa henne för insulinresistens. Det är inte ngt man gör på rutin här i skåne. Men när hon var på kliniken för röntgen efter fånganfall så tog de glukosprover på henne. Första gången, en månad efter fånganfallet, hade hon ganska högt blodsockervärde, andra gången, en månad senare, var det på gränsen till att ligga utanför normalvärdet och tredje gången var det helt normalt. Nu ser man inte så mkt av att bara ta ett glukosvärde och dessutom kan det ha varit påverkat av hennes sjukdom. Jag lyckades få dem att ta ett insulinprov vid det andra besöket. Det var dubbelt så högt mot normalvärdet. Nu kan det också bero på annat som ex stressad situation osv. Men jag tycker ändå att ganska mkt talar för att hon har nedsatt insulinkänslighet. Jag har bestämt mig för att försöka få ngn klinik att utreda detta inför nästa sommar.
Hon är alltså på väg att komma igen från ett fånganfall i julas. De senaste veckorna har hon fått gå med munkorg i en hage med lite gräs några timmar om dagen. Jag har utökat tiden i hagen efterhand. Hon mår bra efter omständigheterna.