En tråd om bäddar

Bluefish

Trådstartare
Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för att jag bodde trångt och han ändå alltid låg i sängen eller soffan. Nu verkar alla ha minst ett par olika bäddar hemma till sin hund så jag tänkte också skaffa en åtminstone. Partners hund frekventerar mitt hem en del och har fått med sig en bädd, men den används så gott som aldrig. Inte heller där hemma ligger han i någon av dem mer än någon gång i veckan, sover i sängen eller på golvet nedanför. Så, du som har en bädd, uppskattas den av hunden? Vilken sort tycker du/hunden bäst om? Är biabädden den ultimata?

Jag har en sånhär:
hundsang%20liten.jpg

Den används en del faktiskt, även om de gärna väljer soffa/säng/golvet också. Biabäddarna har de grävt sönder och nu vägrar jag köpa fler såna. Min kompis har haft en sånhär i typ 10 år som hållt för grävande samt att stå ute också så jag hoppas min ska klara sig minst lika längre.

Har en bia som de i princip aldrig ligger i förutom att tugga ben och ibland bara för att bädda lite. Sen har jag en fluffig dyna med en fluffig filt, det är tikens favorit om hon inte ligger i soffan, eller sängen. Vilket de nästan alltid gör. Sen finns det en tunnare dyna i köket. Det går ju inte att ligga på golvet när man tigger. Skulle vilja ha en sån rund fluffig, tror den varit uppskattad av mina men jag har inte så mycket plats för fler bäddar.

Kört fuskvarianten av biabäddar med en extra fäll i, hundarna har tyckt de är okej och de är lätta att torka av. De är tyvärr också tuggvänliga för jag har ingen kvar nu då varenda valp/unghund uppskattat att sätta tänderna i dem.
Just nu har jag en dubbelvikt memoryfoam bäddmadrass på golvet som jag hade tänkt slänga men den används så mycket av hundarna så jag tänkte att jag ska vid tillfälle skära upp den och göra flera något mindre bäddar.
Har en nylonbädd på ram som överlevt flera valpar och hade tänkt skaffa nån till sån då den också uppskattas av hundarna och framförallt överlevt någon valp nu 😀.

Sen ligger ju hundarna gärna i soffan eller direkt på golvet också men jag märker att det varierar var de vill ligga.

Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för att jag bodde trångt och han ändå alltid låg i sängen eller soffan. Nu verkar alla ha minst ett par olika bäddar hemma till sin hund så jag tänkte också skaffa en åtminstone. Partners hund frekventerar mitt hem en del och har fått med sig en bädd, men den används så gott som aldrig. Inte heller där hemma ligger han i någon av dem mer än någon gång i veckan, sover i sängen eller på golvet nedanför. Så, du som har en bädd, uppskattas den av hunden? Vilken sort tycker du/hunden bäst om? Är biabädden den ultimata?
Vi har tre olika, men det ser nästan alltid ut så här;
482385451_1018417240340676_5721389902821791357_n.webp

Ibland ligger han i en av bäddarna på natten. Ibland ligger han korta stunder i sin igloo. Men oftast inte. Köp en, max :laugh:

Storfavoriten här hemma är en bädd i memory foam från Shiro & Malou. Den har jag haft i ungefär 1 1/2 år nu och den ser fortfarande ut som ny, trots att hundarna regelbundet försöker gräva på den. Vet dock att en annan bukefalist köpte en likadan bädd som blev söndergrävd typ direkt, så hur bra den håller beror nog delvis på vilken teknik hundarna har när de gräver också :p Mina kanske är dåliga bädd-grävare?
109170_main_0_109170.jpg

Med det sagt så kommer jag köpa en biabädd imorgon. Jag behöver en till bädd och hundarna vill absolut ha något med kanter som huvudkudde, samtidigt som Shiro & Malou-bäddarna (och liknande) har så breda kanter att liggytan blir väldigt liten om man inte har en megabädd. Där den nya bädden ska stå så är utrymmet begränsat, så då behövs smalare, men fortfarande stabila kanter. Kommer köpa min bia begagnad, har hittat en till väldigt bra pris. Jag har provat kopior också, både från Arken och från Biltema. Det var pengar rätt ner i sjön eftersom de gick sönder tämligen omgående. Både själva materialet och sömmarna var av usel kvalitet jämfört med bia.

Storfavoriten här hemma är en bädd i memory foam från Shiro & Malou. Den har jag haft i ungefär 1 1/2 år nu och den ser fortfarande ut som ny, trots att hundarna regelbundet försöker gräva på den. Vet dock att en annan bukefalist köpte en likadan bädd som blev söndergrävd typ direkt, så hur bra den håller beror nog delvis på vilken teknik hundarna har när de gräver också :p Mina kanske är dåliga bädd-grävare?
109170_main_0_109170.jpg

Med det sagt så kommer jag köpa en biabädd imorgon. Jag behöver en till bädd och hundarna vill absolut ha något med kanter som huvudkudde, samtidigt som Shiro & Malou-bäddarna (och liknande) har så breda kanter att liggytan blir väldigt liten om man inte har en megabädd. Där den nya bädden ska stå så är utrymmet begränsat, så då behövs smalare, men fortfarande stabila kanter. Kommer köpa min bia begagnad, har hittat en till väldigt bra pris. Jag har provat kopior också, både från Arken och från Biltema. Det var pengar rätt ner i sjön eftersom de gick sönder tämligen omgående. Både själva materialet och sömmarna var av usel kvalitet jämfört med bia.
Bog grävde sönder trådar i den på direkten! Men köpte en till när han slutade gräva och nu har dom en varsin. Dom gillar att sova i dom om dom ligger på rätt ställe. :)

Gillar att man kan ta av tyget och tvätta så att dom hålls rena.

Bia bädd, ortho eftersom jag har haft lite tyngre hundar, eller hundar med ledproblem. Hundar gillar ofta stadig kant för huvud och rygg. Den är lättstädad. I den ligger vet bed fäll som kan tvättas i 60 grader.

Mina hundar älskar bäddar! Så jag har många 😅 Hundarna är små och väger 6-7 kg.
Har bäddar i canvas med kant från Hööks, donutbädd i stor och liten storlek samt en flätad korg med mjuk dyna i. Och såklart det älskade ”huset” från Trixie som är populärt bland alla hundar:
177903365-origpic-6ac534.jpg

På jobbet har jag bland annat en biabädd med ett duntäcke i och en stålbur med madrass, fällar och täcke som är inredd som en koja så att det blir ett mysigt, mörkare krypin för den som vill vara ifred.

Det är också väldigt praktiskt att robotdammsugaren kan köra under den hehe :D

Det är det bästa med bäddar på ben :D

@Bluefish jag har ganska stora hundar, och gillar också bäddar på ben.
Har tre stycken av denna, som jag tycker är väldigt prisvärd.
På dem har jag dessa. Har dessa på ovanvåningen där de sover på natten och de älskar dem! Enkla att torka av och man kan även tvätta dem i maskin, både hela eller bara ta av överdraget. Har aldrig behövt göra det dock, de funkar fint att bara torka av.

På nedervåningen har jag bara stora vetbeds på golvet.

Senast ändrad:
Vi hade inga bäddar till min förra hund. Testade flera olika men de blev alltid totalratade, han föredrog att vila på människomöbler. En helt vanlig huvudkudde på marken kunde vara OK ibland. Jag tyckte mest det var skönt, sparade pengar i alla fall :D

Jag har en mjuk och mysig bädd
Som endast används sommförvaring för ben och leksaker.
Det enda han använder är mina kläder, eller en kudde/padd från granngården. Inte så tjock och vändbar. Går att gräva i och knyckla ihop utan att den går sönder
20250311_105659.webp

Här har de fårfällar, madrasser, filtar, ett par halvrunda hundsängar i plast och en korg att välja mellan. Jag lägger fällarna, madrasserna och filtarna på de platser som jag ser att hundarna väljer att ligga på, korgen och hundsängarna står också på "bra viloplatser" men som jag har valt.

Vi har ganska tråkiga hala trägolv, så jag upplever att hundarna uppskattar sina bäddar.

• Gilla
Reactions: Sel
Hos oss är det Biabed som är favoriten hos alla fyra, gärna med en gosig Juunikfäll i. Det finns totalt sju bäddar i huset, sen används även säng och soffa rätt flitigt.

483861881_1753800358518229_884947330176602236_n.webp

Bella älskar sina fluffiga bäddar. Det är zooplus egna. Hon har en i soffan och en i sängen. Ligga på golvet utom när det är jättevarmt är under hennes värdighet 😂
IMG_4489.webp

Biabäddarna (fast det här är nog en billigare kopia) används även utomhus, det är framför allt whippetgrabbarna som inte alltid uppskattar att ligga direkt på gräset, men även beauceronerna gillar bäddarna.

480808888_617613541236941_5815202213167112390_n (1).webp

Sitter vi i köket ligger hon oftast i sin ärvda från förra hunden ortopediska bädd med fleecefilt i. Den är i köket.

I vardagsrummet är det soffan som gäller.

I sovrummet ligger hon i sängen en liten stund när vi lägger oss, sen går hon ner i biabädden med fårfäll, som står på golvet vid huvudänden, där sover hon hela natten.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 174
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Vår tygsoffa har senaste veckan luktat riktigt illa. Som rubriken lyder -gammal sunkig hund. Trodde det var kuddar och filt så tvättade... 2
Svar
32
· Visningar
5 699
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 134
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 639
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka