En tråd om allt och ingenting.

V

Vaccan

Är det ens någon mening att köpa ägglossningsstickor?

Nu i Mars är det åtta månader sedan vi började försöka att få barn på allvar (vissa månader inte lika engagerat dock pga flytt och massa annat strul) och det har hänt nada, ingenting.
Jag börjar bli både sur & less och tvivlar på att det ens kommer funka.
Jag vet hur ÄLstickorna är, dom kan vissa tokigt och det blir stress av att kolla av dem hela tiden och inte är det särskilt billigt heller.
Alternativet är väl att söka sig till kvinnokliniken för att se efter om det är något fel, men jag vill nog inte veta om det skulle vara det :crazy:

Jag vet inte riktigt hur min ÄL är övht, det bidde ingen mens i slutet av December, sen kom det igång i slutet av januari och sen hade jag mens:devil:eln från i Lördags tills i Tisdags. Jag har vart duktig och skrivit upp cyklerna det sista året och det man kan se är väl att det borde vara mellan 9-11 ägglossningar på ett år, men hur lätt är det att pricka sånt då? Tydligen ganska svårt eftersom det inte blivit något än.

Annars försöker jag att tänka på en massa annat än just bebisar (vilket är jäkligt svårt när folk blir på smällen till höger och vänster runt om mig och det är inte ens meningen, vissa vill inte ens ha kvar det :mad: .. fusk deluxe). Jag har en hund så "tipset" att "skaffa en hund och tänk på något annat" som jag läst rätt ofta från folk som inte vet bättre, funkar bevisligen inte heller ;)

Men om jag skulle pallra mig iväg för att kolla upp mig, exakt vad kollar dom? Är det bara jag som undersöks till en början och om dom inte hittar något fel på mig.. vad gör dom då?

Sv: En tråd om allt och ingenting.

8 månader anses vara en relativt kort tid för att lyckas med barnalstrande, så jag tror ärligt talat inte att du kommer få någon hjälp om du söker redan nu.

Försök koppla bort barntillverkningsstressen - kanske inte för att det lyckas bättre, men för att du MÅR bättre av det och för att det blir sex för att det är trevligt och inte för att "NU måste vi för att göra barn!".
När din kropp är redo för en graviditet kommer det lyckas. Och tar det för lång tid (vänta till efter sommaren eller så), Då söker ni hjälp.

det är inte alls säkert att man har ägglossning varje månad och många vet inte heller när i månaden de lossar ägg. så äl stickor kan vara bra för att kartlägga OM och NÄR man har ägglossning. då vet man iaf när man ska försöka.

testat rosenrot eller royal jelly?

Nu vet jag inte hur gammal du är, har du passerat 30 så tycker jag att du skall ringa en gynekolog för undersökning, är du yngre kan du vänta någon månad. Efter att ha försökt i ett år har man rätt att göra en fertilitetsundersökning. Det kan dock vara bra att ringa i god tid, det kan ta att tag innan man får tid hos läkaren. Det är nog lite olika hur den görs, det enda som jag gjorde var att gynekologen kollade så att livmoder, äggstockar och äggledare såg bra ut samt tog ett blodprov för att kolla hormonerna. Sen fick min man lämna spermaprov. Allt såg bra ut, jag fick äta pergotime för att ev få igång en bättre ägglossning men det hjälpte inte så det blev IVF-försök (provrörsbefruktning). Eftersom jag var 35 år när fertilitetsundersökningen gjordes så blev det direkt IVF, ibland så testar man med inseminationer först.

Nu har vi en dotter som är två månader så det var verkligen värt allt vi gick igenom.

Jag tycker inte att du skall vänta mycket längre med att kolla, är det något fel så är det ju bättre att få reda på det - och är det inget fel så är det ju bra.

Vad gäller ÄL-stickor så använde jag såna (köpte Clearblue på apoteket, de är dyrare men verkar lättare att tyda), jag har regelbunden mens så jag visst när jag skulle testa. Det hjälpte ju dock inte. Har man oregelbunden mens så är det nog svårare. Tycker du att du blir stressad av dem så strunta i dem.

Senast ändrad:

Om din mens är så oförutsägbar så är det väl en ganska bra idé att testa med stickor en månad för att se ungefär när du har ägglossning. Har man regelbunden mens som kanske bara diffar på nån dag hit eller dit kan man ju annars köra med det beprövade metoden varannan dag mrllan dag 9-17. Menså som du beskriver är det fullt möjligt att ni på 8 månader inte har träffat helt rätt tidpunkt.

Jag har en massa ÄL-stickor kvar sen min förra graviditet, jag behövde dem bara i två månader så det funkade ganska bra för min del :)

Jag ska ju inte ha fler barn så om du PM:ar mig din adress så kan jag skicka dem till dig, om du vill alltså :)

Svarar alla på det här viset :laugh:

Ameo: Jo, jag försöker att inte tänka så mycket på det för det är ju en rätt stor moodkill :o jag stressar mer än sambon som bara säjer "Äh, det kommer" när jag får en gnällig sur-attack.

Vindvissla; Nä jag har inte provat något av det, rosenrot vet jag vad det är men jelly??

Tictac; Jag är 25 år, jag vet att saker.. kan ta tid men det känns lite som att OM det skulle vara fel på mig så vill jag veta det på en gång och slippa gå månad efter månad och undra över varför det aldrig händer någonting.

Mino; Jo jag kan ju försöka :laugh: det värsta som kan hända antar jag är att stickan säjer att det bara är att köra på och det blir inget iallafall :crazy:

Zoya; Snälla söta rara du :laugh: du har PM :D

Royal Jelly, bidrottninggelé, sägs kunna sätta igång ägglossningen och göra den mer regelbunden. Om det funkar eller ej vet jag inte - än :D

Jaha :).. hur får man tag i det?
Äh, det är så både och det där -å ena sidan skulle jag visst kunna pröva allt.. verkligen allt. Men å andra sidan blir jag så frustrerad då en del blir gravida i parti och minut bara för att en karl tittat på dem :crazy: Vart är rättvisan i det? Och funkar det för andra borde det funka för mig, men tydligen inte :(

Livet ar verkligen inte rattvist ibland :(
For mig tog det 4 ar och 4 IVF forsok innan det blev nagot. Sa med den bakgrunden kan jag ju tycka att 8 manader ar ingenting ;) men a andra sidan sa hade vi bara forsokt i lite over ett halvar innan vi sokte hjalp (jag var da 28 och maken var 33) darfor att maken var helt overtygad om att det var nagot fel pa honom (han hade ratt).

Om du vill veta redan nu sa maste du nog ga privat skulle jag tro. Men sannolikheten ar att det INTE ar ngt som helst fel pa vare sig dig eller din sambo, utan att det helt enkelt bara tar lite tid. Tank pa hur mkt det ar som ska stamma for att det ska bli nagot - och tank ocksa pa att manga manniskor grovt overdriver hur snabbt de blev gravida (mkt prestige i det dar :crazy:).

Lycka till! Peppdans :bump::bump::banana::banana:

Det fanns i min lokala hälsokostaffär. Finns även på nätet. Man ska tydligen börja med 1000 mg om dagen och sedan kan man trappa ner. Jag har inte satt mig in i det så hemskans mycket, tänkte få igång min mens men det räckte med att jag köpte paketen så började jag blöda haha. Testa googla på royal jelly och fertility eller nåt?

jag och min sambo har rätt nyligen börjat på utredning efter 2 års barnlöshet..
på vårt första besök togs blodprover på båda (tror det var hep c, röda hund och hiv), på det andra besöket gjordes spermaprov och undersökning av hans pung (hon klämde och kände medans han hostade). på mig kollade hon med vaginalt ultraljud för att se att allt ser normalt ut och hur många ägg man har.

på torsdag ska jag göra en sk HSSG undersökning som betyder att man spolar äggledare och livmoder, för att se att väggarna är jämna och att det är fri passage. dom gör även nån slags kontraströntgen med denna vätska om jag fattat rätt.
efter det kommer jag att få börja äta pergotime (som stimulerar ägglossning).. alla får visst börja med detta även fast man har egen ägglossning.

jag är måttligt nervös kan jag säga :crazy: för hittills har dom inte hittat nåt fel på nån av oss... och sambon kan inte följa med heller :(

Wtf: jag skulle nog faktiskt vilja ha med mig ngn på spolningen. Den kan (behöver inte) göra ont ifall det är stopp, jag hade inte velat vara ensam, har du ingen annan du kan ta med dig?

nää jag har ju inte det :( min mormor är hos oss (läs mina föräldrar) men hon vet inget om våra hopplösa försök och jag vill inget säga heller. och det kan ju bli lite lätt misstänksamt om man ska in på gyn haha :p

det känns inge roligt alls faktiskt... måste ju köra bil också, 1 timma dit å 1 timma hem.. tänk om man är helt förstörd efteråt liksom! jag gissar på att jag kommer få asont, för jag tycker ju tillåmed att ett vanligt klamydiaprov är lika med döden :crazy:

Jag kan tyvarr inte lugna dig sa mkt for jag tyckte att spolningen gjorde ont :crazy: men daremot var det inga problem att kora bil efterat. Jag var ocksa sjalv och korde mig sjalv hem utan problem :)
Tips! Ta full dos smartstillande innan du aker dit!

nu har jag lyckats få med mig en kompis, dessvärre (iaf i detta sammanhang) så är hon höggravid och jag vet inte hurpass provocerande det är att hon sitter i väntrummet tex?
för min del är det inte jobbigt, men jag tänker på annat folk.. besökena där är ju ofta lite laddade med känslor, och jag antar att det är samma för andra med...

Det är inte ditt problem (helt ärligt) jag tycker det viktiga är att du får stöd under/efter undersökningen. Jag hade faktiskt inte velat kör bil t ex då jag hade ont ett tag efteråt fast jag låg kvar ngn timme på sjukhuset.

vad bra att du får med dig stöd! Jag har faktiskt tänkt på dig och funderat på det.

Lycka till!

ajsing bajsing vad ont det gjorde! :( 45 min tog det, första försöket misslyckades och hon fick blåsa upp tappen med en ballong. vid det laget höll jag på att både spy och grina.
ena äggstocken var nästan helt täppt och var även mindre än normalt, den andra var dock bra :) jag löper större risk för utomkveds, men det får man väl ta...
pergotime nästa nu då hehe.

gulligt av dig att tänka på mig :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 701
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: ElinAgnes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar