En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 246
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

GRATTIS Fettso.. Verkligen kul och höra att bebben är kvar :bump:

Magen kommer nog komma snart ska du se.. Har du några nya bilder på henne??

Nej men dom senaste bilderna jag la ut är ju från 6 dagar sedan, tänkte försöka hålla mig tills hon gått 210 dygn om 12 dagar.:D

neeej:P ut emd bilderna:P:P fram och börja träna med henen så hon inte är rädd för blixen:P så vi kan få fina mag bilder, framifrååmn och från sidan:D träna träna:D:D:D:D

tack så mycket!Han blir 3 i år. Ja han blir pappa till båda.

Jag vill också säga GRATTIS till dig Fettso. Det måste kännas underbart att allting är som det skall vara. Härligt, härligt!! Ser fram emot nya foton på henne. /AFF

topprn, ska seom jag emd hinner:P:P hha eller orkar :P e en masa jobb:P först göra henne ren sedan vänta typ 2 immar innan man kan fota::P för annars blir fotona alldedes prickiga:P

Och damen gillar ju att kladda till sig:P

Och själv är jag lite nervös :crazy:

Kom nämligen en ny valack till stallet idag som skulle ha boxen bredvid Jilly (2 månader till fölning) och hon flippade ut totalt och var jättestressad efter insläppet och vandrade i boxen och var allmänt 'dampig' och svettades massor... :cry:

Dock lugnade hon sig när vi fodrade kvällsmat och åt lite medan hon gick nåt varv då och då, så jag vågade iaf åka hem. Hoppas verkligen att hon inte stressat igång något nu :eek:

Så typiskt vore det väl annars.. :(

Ojdå, ja vi får hoppas på det bästa, det är nog ingen fara. Pillan har varit med om mycket nu och bäsen är fortfarande kvar, skönt det!

Så det ska nog gå bra för dej med :D lr henne..

sitter o bläddrar lite i min "bibel" just nu o läser att runt dygn 240 börjar man ,svans o päls att synas på våra bebisar!!! min lilla Loppa är på dygn 243 idag. Bebis kanske är helt luden:D . Undrar oxå vad det blir för färg??? JAG ÄR NYFNIKEN JU!!!

:cry:Inge glad idag...:(
När jag gav hästarna middagshö så såg jag larver i bajset i hagen,
överensstämmer till 100% med bilderna på färdigutvecklade styngflugelarver.:eek:
Så inom två till tre veckor så förpuppas dom och blir till nya styngflugor som lägger ägg osv.
Vill kräkas och är gråtfärdig:cry:Orkar inte mer krångel och elände och oro.

Inte konstigt att hon har verkat
Trött
Pälsen är matt
Hon ökar inte i vikt,trots MKT mer foder än hon ska behöva.
Dessutom blir jag ju inte av med hennes könsherpes hur jag än gör,beror säkert också på detta.
Shettisen har också gått ned i vikt.
Dessutom har hon lämnat sin mat dom senaste dagarna,dock ej kraften,bara hö.

Sedan kan det ju ge en massa skador invärtes osv.:(
Jag tog ju träckprov i September som då visade 0 på shettisen och lite på Kaela som var lilla blodmasken,
Dom gick i separata hagar då så endast hon avmaskades med Noromectin sedan gick dom ihop i vinterhagen.
Svärmor(jobbar på malmö djursjukhus) ska iaf ta med recept på mer Noromectin när hon kommer imorgon.

Men hur ska jag göra nu??Har ingen hage att byta till mitt i vintern, kan eventuellt göra en.
Men hjälper det?Hjälper det ens att mocka bort högarna?Dom förpuppas väl likförbannat och flyger från gödselstacken sen?
Ska jag försöka frakta bort gödseln snarast efter mockad hage?Be för kallt väder så dom :devil: fryser ihjäl?Eller ska man lägga skiten i en tunna och elda?

Noromectin är ok att ge till dräktiga ston va?Shit vad jobbigt allting blev och jag hoppas att hon och bebisen inte tagit skada.
Hjälp mig snälla ni, ska jag ta henne till klinik?
Hur länge kan hon ha gått med detta??
Vintern har ju liksom uteblivit så styngflugorna har liksom inte dött och kanske inte gått ide alls...

usch stackars dig.. jag ahde nog avmaskat henne och shettisn och sedan efter nån dag flyttat henne till den nya hagen..
mocka ut boxen ordentligt..

detta kanske kan vara anledningen till att fölmagen inte uppstått så mycket än..

Ja stackare Fettso.. Nu blir man ju orolig själv här faktiskt.

När jag tog hem mitt sto hit till Örebro från hingsten i Falun förra året så hade hon FULLT med stynflugeägg på sina framben, vi raspa bort dom och avmaska henne mot dom.

Jag har inte sett någe i hennes bajs lr någe, men kanske dax för att köpa hem Kolla MAsken paketet känns det som. Här i Örebro är det ju vår i princip och knopar och diverse ser man på träden :confused:

Avmaska dom och låt dom stå någon dag i hagen sedan flytta dom vidare till annan, mocka ur och städa boxarna så ska du se att det löser sig.

Lycka till!!

Idag har dom blivit avmaskade och boxarna är urstädade.
Jobbigt som f-n men nu är det gjort, hästarna hade iaf glädjefnatt i hagen när vi mockade...:rofl:
Till råga på allt har katterna fått löss så huset måste saneras..:devil:

usch stackre..

Tror jag käne föl sparkar idag:P:P!!!! Filmade lite men vet dock inte hur man lägger ut den:S Kännde i alal fall en kraftig "stutts" utåt, de kan inte vara tarmen va:S :P hela magen rörde ialla fall sig:P såg skojigt ut:P:P Föl elelr tarm:S:P

säker på det:P haha alltså det känndes som om det va ett föl om sparkade och hade hejvillt inne i magen, flmade enlite snutt, ch då ser man hur magen rör sig..Inte tarmar då?:P::D guuud vad lycklig jag blir om det är en fölis:D

här e våran tant på 250 dagar i dag =)

17825321.jpg

hennes mage syns nästan ingenting från sidan därimot frammifrån syns det =)

17825320.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.