EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar fortfarande över förra veckans galoppass. Kan ju inte göra så mycket annat när jag har husarrest. :arghh:

Jag upplevde att jag tappade kontrollen över Ariel (hon blir verkligen superglad över att få galoppera fort), men samtidigt kunde jag göra halvhalter enbart med sitsen. Så den känslan stämmer ju inte. Utan jag tror att det kan vara att det tar längre tid (vilket det ju måste göra) att komma ned i gångart som gör att jag blir lite nojjig. Alltså att det kanske tar tio meter (öh, har inte mätt upp någon sträcka, utan tar bara som exempel nu) från full galopp till halt, medan det normalt tar tre meter.

Förstår någon hur jag menar? Hur kommer jag ifrån känslan av noll kontroll i galoppen, när jag egentligen bara har en pigg och glad häst som är extremt lyhörd för mina sitsförändringar?

Och en följdfråga. Hur vågar jag galoppera i nedförsbacke? Detta är alltså på hästen som hade dålig balans som unghäst så vi voltade i en nedförsbacke i skritt när hon hädde ned huvudet och tappade balansen. :angel:

Och nu förväntar vi oss att @Wilisia kommer med en dräpande kommentar. :sneaky::angel:

Det kommer inte att hända @Speedway, hon är LITEN snäll o TIMID!!!:mad:

Hahaha tror jag inte.. hon har mkt att lära om dräp :D

Jo men alltså jag kan väl vara lika elak som jag är söt och snäll ;) jag tror vi har väldigt hög praktikantomsättning, och jag innehar rekordet med praktikanten som har stannat kortast tid någonsin. Övrig personal hann inte ens träffa henne.

Funderar fortfarande över förra veckans galoppass. Kan ju inte göra så mycket annat när jag har husarrest. :arghh:

Jag upplevde att jag tappade kontrollen över Ariel (hon blir verkligen superglad över att få galoppera fort), men samtidigt kunde jag göra halvhalter enbart med sitsen. Så den känslan stämmer ju inte. Utan jag tror att det kan vara att det tar längre tid (vilket det ju måste göra) att komma ned i gångart som gör att jag blir lite nojjig. Alltså att det kanske tar tio meter (öh, har inte mätt upp någon sträcka, utan tar bara som exempel nu) från full galopp till halt, medan det normalt tar tre meter.

Förstår någon hur jag menar? Hur kommer jag ifrån känslan av noll kontroll i galoppen, när jag egentligen bara har en pigg och glad häst som är extremt lyhörd för mina sitsförändringar?

Och en följdfråga. Hur vågar jag galoppera i nedförsbacke? Detta är alltså på hästen som hade dålig balans som unghäst så vi voltade i en nedförsbacke i skritt när hon hädde ned huvudet och tappade balansen. :angel:

Man gör det igen och igen tills det inte känns okontrollerat? Det är väl lite som att köra bil, i början kändes det fort att köra i 80:rofl: Galoppera i terrängen och även i banhoppning handlar ju faktiskt ibland även om att släppa kontrollen. Man kan liksom inte kontrollera vartenda steg.

Galoppera i nedförsbacka, sitt i balans själv, försök låta hästen balansera sig själv, halvhalter vid behov? Låter som att du bara måste våga lite på digsjälv och din häst:)

Man gör det igen och igen tills det inte känns okontrollerat? Det är väl lite som att köra bil, i början kändes det fort att köra i 80:rofl: Galoppera i terrängen och även i banhoppning handlar ju faktiskt ibland även om att släppa kontrollen. Man kan liksom inte kontrollera vartenda steg.

Galoppera i nedförsbacka, sitt i balans själv, försök låta hästen balansera sig själv, halvhalter vid behov? Låter som att du bara måste våga lite på digsjälv och din häst:)

Va? Kan man köra bil snabbare än 80? :angel:

Bra liknelse, för den sätter fingret precis på hur jag är... Tack för tipset, då fortsätter vi nöta galoppen så fort jag har två fötter igen. :)

Nej, för då är man en dressyrnörd och dom har ett eget forum här på fb. :p

:nailbiting: Jag anmälde oss till ett ft-läger bara för att inte riskera att bli dressyrtant. Men det räcker alltså inte? :arghh:

Får låtsas att jag galopperar fort, fort där jag sitter i soffan. :cool:

Det fåniga är ju att jag alltid kunnat galoppera fort på min gamla valack, för han var så lyhörd och saktade in när jag ville. Ariel är ju EXAKT lika lyhörd, men av någon konstig anledning tror jag inte det, för att vi inte galopperat fort så mycket. :banghead:

Mer terapi behövs alltså... :angel:

Skicka in en fråga till alla hästskolor i Sverige, jag lovar att jag är mest elak av alla. Även mer elak än min chef :angel:

Ser det bra ut? Vet du hur de löser med parkering och dressyrbanor osv? Så taggad inför nästa säsong :D
Jag planerar inte så mycket ;) Sist jag hörde skulle det vara dressyr där det var parkering i år. Mycket pga det är jubileum i kommunen och allt bör vara samlat för det ska vara "familjefest" också. Sen måste det ju finnas uppstallning osv och det är lättare att ha det på gården (där det gick dressyr o hopp i år) pga möjligheterna till el, vatten osv. Men som sagt, det är oerhört preliminärt för jag har inte mer info.

Bansträckningen blir fin tror jag. Liknande det i år men längre, upp genom stängslet så det blir lite mer kuperat.

Bosse o jag önskar er alla ett Gott Nytt År redan nu!

Bosse%20o%20jag%2030%20dec%202015_zpschsikfvs.jpg
[/URL][/IMG]
Bosse%20o%20jag%2030%20dec%202015_zpschsikfvs.jpg

Blev så taggad igår att jag letade upp... dadaddaaaaa: min säkerhetsväst! Testade den och tog den till stallet. Ungefär så nära terräng jag kommer i dagsläget.

Mest förvånad är jag över att jag kommer i den och att den sitter bra... Så nu får den ta plats i skåpet och påminna mig varje gång jag blir irriterad på att den hänger där om att vi ska planera in en terrängträning i vår. (Vilket lär ske typ i sommar här i norr( om stockholm )land)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
311
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar