en tjockis, en tunnis..

Diabetikern

Trådstartare
Tips på att få ena hunden att äta bättre och andra hunden att äta mindre typ.

Min ena basenji är ett bottenlöst hål. Hon kan verkligen inte gå på mindre mat än vad hon får nu. (dietfoder dessutom)

Jag lyckas få ner henne lite i omgångar men varje j*kla gång jag fått ner henne så lyckas hon komma åt mat och voila så har jag en limpa igen.

Kattmat, Hundmat senast i Julas så lyckades hon bryta sig in och äta upp över 1kg köttbullar. De andra 2 hundrana fattade ingenting och fick inte minsta smakbit. Vi placerar om och låser in mat.

Nu när det varit flera minusgrader ute så får hon lätt kramp i tassarna så det är svårt att motionera henne mer.

Frisk hund men fruktansvärd när det kommer till mat. Räcker hon tittar på maten så går hon upp i vikt. De andra 2 hundarna kan vara lite knepaiga ibland att hålla i hull då de inte alls har samma matintresse.

Finns det något man kan ge för att fylla ut maten lite med? Fått tipset att råga ut maten med lite morötter så det blir lite mer för henne att tugga på.

Alla tips för att få ner henne i vikt och saker hon kan äta för man känner sig ganska elak när hon inhalerat maten på 2sekunder.

Sv: en tjockis, en tunnis..

Tips på att få ena hunden att äta bättre och andra hunden att äta mindre typ.

Min ena basenji är ett bottenlöst hål. Hon kan verkligen inte gå på mindre mat än vad hon får nu. (dietfoder dessutom)

Jag lyckas få ner henne lite i omgångar men varje j*kla gång jag fått ner henne så lyckas hon komma åt mat och voila så har jag en limpa igen.

Kattmat, Hundmat senast i Julas så lyckades hon bryta sig in och äta upp över 1kg köttbullar. De andra 2 hundrana fattade ingenting och fick inte minsta smakbit. Vi placerar om och låser in mat.

Nu när det varit flera minusgrader ute så får hon lätt kramp i tassarna så det är svårt att motionera henne mer.

Frisk hund men fruktansvärd när det kommer till mat. Räcker hon tittar på maten så går hon upp i vikt. De andra 2 hundarna kan vara lite knepaiga ibland att hålla i hull då de inte alls har samma matintresse.

Finns det något man kan ge för att fylla ut maten lite med? Fått tipset att råga ut maten med lite morötter så det blir lite mer för henne att tugga på.

Alla tips för att få ner henne i vikt och saker hon kan äta för man känner sig ganska elak när hon inhalerat maten på 2sekunder.

Fetade: Det finns jättebra skor och täcken att köpa, inga problem med frusna tassar/ hundar då.

Sen är det ju som så; mer motion, mindre mat. Köp märgben som de tjocka hundarna får tugga på istället? Frys ner dom så att det tar längre tid att tugga på. När de är urtuggade kan du ta dom och stoppa in det vanliga fodret, frys igen och ge till hunden.

Till de hundarna som inte vill äta har jag tyvärr inte mycket tips, då jag själv har samma problem. Nu får han ett foder med högt köttinnehåll (han gillar fodret bättre och bättre ju mer kött det är i) och rapsolja på maten. Han äter jättebra i perioder och ibland går han 1-2 dagar utan mat. De sämre perioderna så låter jag bara maten stå framme så får han äta när han vill. Sen ger jag honom märgben en gång per dag för att han inte ska kräkas pga sin tomma mage.

Tack

Täcken har jag men den andra basenjin plockar gärna av fetknoppen allt som sitter löst på Täcke/halsband mm allt som går att bita i åker av.
Skor har jag faktiskt inte testat det är först nu det senare året hon blivit så tjock.

Sen kan jag villigt erkänna att när det är mer än -10 grader ute blir inte promenaderna så jättelånga. På vår/sommar/höst kan de följa med ut på ridturer.

Ger dem väldigt sällan ben/godis och sådant här hemma. Någon gång ibland händer det men det är rätt sällan. Ger man dem alla 3 så slutar det alltid likadant. 2 lämnar och 1 vräker i sig allt *s*

Mycket lättare när man bara hade en kräsen plutt här hemma. :D

På med skor om det är kallt och ut och motionera! Kanske dragträning vore något?

Råa morötter är bra för tjockisar. Fyller magen och kommer ut på andra sidan i princip osmälta.

Vad får hon för foder idag?

Färskfoder kansk vore något till smalisarna?

Har själ haft en lättfödd hund och jag tyckte det var i princip omöjligt att banta bara genom att dra ner maten perioden när valpen kom och vi inte kunde motionera så mycket.

Senast ändrad:

ger du märgben varje dag?!
:)
isf förstår jag varför just din hund inte äter sin mat...
märgben är ju som bekant vädligt feta och mättar mkt mer än man tror.
ge märgben kanske en gång i veckan så ska du se att din hund äter sin mat bättre. och får bättre balans i hela näringssystemet!

Jag är inte så bra på hundfoder men har en kastrerad dobermann som förvandlades från spjälstaket till tunna på tre månader för att jag fodrade som vanligt, med vanliga maten. Intressant utveckling men inte så hälsosam.

Vad jag förstår så kan olika dietfoder passa olika hundar olika bra också, och jag bantade min på ett foder som hette Satiety från Royal Canin. Det var asdyrt men man fick ge en stor portion och hunden tyckte om det. När det värsta rasat av bytte vi till Eukanubas rasfoder för labradorer, och det innehåller L-karnitin. Fungerar bra på mn hund som gått ner till målvikt fort och får äta en normal mängd mat varje dag. Jag har också nämligen jättesvårt att ge små mängder för jag känner mig elak.
Men den här lösningen är min hund nöjd och fin i hullet, och jag är inte utblottad.

Kanske inte passar din ras, det har jag jag ingen aning om, men det är de erfarenheter jag har. Hoppas det går bra för dig.

Vad äter hundarna för foder i dagsläget?

Min unga är en sån där som blir tjock bara av att titta på mat. Hon äter idag färskfoder, Bravo Special med vom och det som fascinerar mig mest är att hon inte längre blir tokigt hungrig mellan måltiderna. För första gången någonsin är hon lugn och avslappnad även när det börjar närma sig matdags. (Tidigare stod hon och pep,slog mig med tassarna osv en timme innan matdags, nu vilar hon fram tills jag frågar om hon ska ha mat). Dessutom är hon lättare än någonsin att hålla i bra hull.

Jag provade Vom og hundemat till henne förut, men då blev hon tjock hur extremlätt som helst. Kanske det vore något att ge din smala hund?

Tack!

Jag har provat mig fram med olika men det jag tycker fungerar bäst är Royal Canins. Det var inte alltför länge sen jag bytte över till dietfoder för henne och jag tycker det är en liiiten, liiiten förbättring :D (om än så kanske den bara är inbillad)

Färskfoder köper jag ibland till tunnisarna med resultatet att när de inte får det så vill de inte äta i några dagar. Ett knep vi kommit på är att ta lite kattfoder och strö över hundmaten (så de ser också mycket viktigt) då blir maten lite intressantare.

Jag upplever inte min tjockisbasenji som utsvulten hela tiden men hon är matfixerad. Finns det tillgänglig mat så ska det ätas.

Dragträning. Hur kan jag införliva det i den dagliga motionen? Det här är hunden som om det är för kallt ute drar hem och sätter sig på altanen efter halva rundan för hon vill in i värmen. Får ofta ha koppel på henne bara för att hon ska följa med ut. (och sådan här var hon även när hon var i bra hull) Hon är bara game on och springa och leka om det är varmt ute.

Jag är galet förtjust i de här 2 basenjisarna jag har här hemma men aldrig mer denna ras säger jag bara :D

ger du märgben varje dag?!
:)
isf förstår jag varför just din hund inte äter sin mat...
märgben är ju som bekant vädligt feta och mättar mkt mer än man tror.
ge märgben kanske en gång i veckan så ska du se att din hund äter sin mat bättre. och får bättre balans i hela näringssystemet!

Nej.. jag ger märgben när han inte äter, så att han inte kräks av för tom mage på kvällarna.

Edit: När han äter bra brukar jag ge honom märgben 1 gång var tredje dag ungefär vilket fungerar alldeles utmärkt.

Senast ändrad:

Tack

Täcken har jag men den andra basenjin plockar gärna av fetknoppen allt som sitter löst på Täcke/halsband mm allt som går att bita i åker av.
Skor har jag faktiskt inte testat det är först nu det senare året hon blivit så tjock.

Sen kan jag villigt erkänna att när det är mer än -10 grader ute blir inte promenaderna så jättelånga. På vår/sommar/höst kan de följa med ut på ridturer.

Ger dem väldigt sällan ben/godis och sådant här hemma. Någon gång ibland händer det men det är rätt sällan. Ger man dem alla 3 så slutar det alltid likadant. 2 lämnar och 1 vräker i sig allt *s*

Mycket lättare när man bara hade en kräsen plutt här hemma. :D

Du får hålla kolla så att den ena inte sliter av den tjocka sina saker. Sen så är -10 grader ingenting enligt mig :p På med täckbyxor, varm jacka, mössa vantar, halsduk och gå ut.

Den som gnager i sig ben/godis fort kan ju få vara i ett annat rum och käka medans de som inte äter så fort får äta ifred. Sen kan man ju frysa om märgben som inte tar slut utan problem.

hon är matfixerad. Finns det tillgänglig mat så ska det ätas.

Det är rätt normalt hundbeteende ;) Därför är det en bra idé med fasta mattider, mat framme enbart när den ska ätas och sedan plocka undan den osv. Skulle min hund få äta vad hon ville och hur mycket hon ville, då skulle jag ha en saluki som såg ut som en fet utställningsgolden i kroppen.

Fasta mattider har vi alltid haft. Fick introducera det när hon kom in i bilden. Dvärgschnauzer åt faktiskt bättre när hon hade mat tillgängligt hela tiden. Fast det är big No-No när det kommer till Basenjin. :D

Mumorsan - När det är mer än minus 10 får de promenader javisst och de är med ute ni stallet där de brukar busa i halmen men promenaderna blir inte så långa. (Jag har massa bra ursäkter för detta :angel: )

Min Basenji skulle helst av allt när det är kallt ute använda kattlådan och skippa det där med att vara utomhus helt och hållet.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
897
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix