En till tråd om hingstförslag... ;)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
N

Nyrelski

Vilken hingst skulle ni kunna tänka er att använda till ett sto med stammen Roven xx - Magritte - Ibsen? Målet är en bra fälttävlanshäst :)
Och sen, skulle ni vilja ha en häst med den stammen, hade ni funderat på betäckning eller inte? Jag har planerat och tillverkat henne så enligt mig är stammen bra, men tänker på andra ;)

Stoet är bara två och jag vill först se hur hon blir men hon ser just nu fin ut, men hon är ganska liten (blir nog ca 160). Hon har bra trav och det lilla jag har löshoppat henne har varit riktigt bra. Skritten är ok och galoppen markbunden och just nu sämsta gångarten (dock 8 på fölvisning).

Min tanke är en bra välmeriterad hopphingst som ger lite storlek. Har funderat på Feliciano, Tornesch, Emmerton eller kanske Niveu...

Vill egentligen bara ha lite åsikter om mina funderingar, har inte så bra koll än och behöver lära mig, stoet är min första uppfödning...

Sv: En till tråd om hingstförslag... ;)

Några förslag på dubbelbegåvningar
Grafenstolz
Ludwigs Champion
Last Liberty
Chirlon
Aerline H

*svar till båda*
Just det, Grafenstoltz har jag ju tittat lite på också :laugh: Han är ju väldigt fin själv, men har inte hört så mycket om avkommorna, kan man se någonstans vad han har gett? Hittar mest bilder bara, har Tyskland något liknande vår Blup?

Laptop tycker jag väldigt bra om, men går det att betäcka med honom fortfarande?

LC är jag inte så förtjust i, tycker han är för grov och har inte gett några speciella avkommor änsålänge iaf. vad jag vet.
De andra har jag inte så bra koll på... Känns inte som att de är på samma nivå som tex. Feliciano, men jag kanske har fel? Är som sagt inte jätte erfaren på detta.

Vad tycker ni om mina förslag? Om man tänker kombinationer med Magritte, någon som har koll på vad som blivit bra hästar? Roven är ju svårt då han inte har så många avkommor i Sverige och de dessutom är unga...

Avkommeindex Grafenstolz 2009

Dressyr 89% säkerhet totalt 120
Söner som gjort bruksprov HLP 121
Stotester ZSP 119
Unghästtävlingar dressyr ABP 112
Dressyrtävlingar TSP 116

Hoppning bara 79% säkerhet totalt 102
Söner som gjort bruksprov HLP 95
Stotester ZSP 91
Unghästtävlingar hoppning ABP 119
Hopptävlingar TSP 110

Så det verkar som hans avkommor mognar lite senare vad det gäller hoppningen.

Tack :laugh: han är absolut intressant och ska kolla upp honom lite mera!

Vad tycker ni om Cuper? Hans stam på pappans sida iaf. verkar ju också nedärva bra gång och hoppa kan de.

Jag har inte sett så mycket avkommor till honom, men han känns som han skulle kunna passa :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka