en till plötslig hälta.

Rumpnissen

Trådstartare
Eftersom jag inte får tag i djursjukhuset tänkte jag att jag kan kolla med er här om råd i stället tills jag får tag i någon veterinär.

Igår gick ponnyn ett lättare hopp-pass och såg väldigt pigg och fräsh ut, idag skulle jag rida henne. Hon var då mycket tjock i vänster fram och en aningens tjock och lite gallig i höger fram. Jag trodde bara att det var för att hon hoppats igår så jag tog ut och började rida. I skritten märktes ingenting men jag hann inte trava mer än fem steg försen det känndes att hon var halt på vänster fram.
Jag hoppade då av och longerade henne och hon markerade tydligt på ytter fram i båda varven. Men inte inner. Hon är alltså halt på båda, men mest på vänster.

Hon är något varm över kotan på vänster men ingen ömhet. Hon har aldrig tidigare varit halt på fram.

Hur skulle ni göra? Har ni någon teori om vad det kan vara? Hon står för närvarande i boxen och tjurar. ;) Just nu lutar det väll mest åt att hon får stå kvar inne och promeneras lite (vid hand) tills på måndag om jag inte får tag i någon försen då.

Sv: en till plötslig hälta.

det låter som en vrickning av antingen kotled eller hovled.

tills du får tag på vet- VILA. box, boxhage och ca 20 min promenad vid hand om hon inte visar tydlig hälta.

Sv: en till plötslig hälta.

Tack så hemskt mycket.

Hon står för närvarande i boxen och tjurar, tänkte göra precis som du säjer, gå ut och gå en runda med henne i kväll.
Ringer veterinären det första jag gör på måndag morgon.

(Det är inte en min häst, men det är mitt lilla hjärtegull :love: )

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar