En till katt, vilken ras?

Angel

Trådstartare
Jag och sambon funderar seriöst på att skaffa en till katt. Har idag en ragdoll hane (kastrat) som helt klart visat att han vill ha en kompis. Var kattvakt åt en kompis katter för ett tag sen och han var helt överlycklig att ha andra katter här. Det vi fungerar lite på är vilken ras vi vill ha. Vi är supernöjda med vår Ragdoll, han är helt fantastisk och det absolut vänligaste man kan tänka sig men det är ingen knäkatt och jag skulle gärna vilja ha en ras som är lite mer benägen att vilja ligga och mysa i knät och inte bara sitta bredvid.

Rent praktiskt vore det även bra med en aningen mindre katt (eller i alla fall smidigare som faktiskt kan klättra/hoppa lite) så vi slipper smälla upp en till sitthylla på balkongen då det skulle bli lite för trångt. Ska även vara en ras som är lämplig som innekatt men behöver inte vara superslö då vi har rätt så mycket utrymme men bor i ett område där jag inte är bekväm med att ha djur ute själva.
Några förslag på en vänlig, lite smidigare kattras som har lite större "mysbehov"?
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Kanske någon social ras i kategori 3 eller 4? Devon eller cornish ska vara väldigt sociala och kontaktsökande/knäkatter, men de är förstås väldigt mycket mer aktiva och krävande än ragdollen, lite åt ap-hållet.

Sen finns det ragdolls som är knäkatter också, alla mina tre tycker om att gosa i knät - om det inte går att ligga bredvid. I soffan ligger de hellre bredvid, men vid datorn, matbordet eller ute på altanen så ligger de mer än gärna i knät och gosar. Hopplöst att sitta vid datorn för de är ju i vägen precis hela tiden... :D Fast jag förstår vad du menar, det finns säkerligen raser som är mer benägna att ligga i knät än ragdollen, man måste bara vara beredd på att de har egenheter som våra ragdolls oftast inte har. ;)

/Erica
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Det finns förmodligen både och av de flesta raser.
Sen finns det givetvis en del raser som är oerhört sociala men dessa skulle jag personligen inte orka med.
Jag har ju skogkatt och det finns de som alltid är som plåster på en så fort man slår ner rumpan och de som nöjer sig att ligga brevid.
Min är helt perfekt tycker jag hehe. Hon ligger ibland i knä och ibland brevid.
Tidigare skogkatter har varit lite jobbiga så man knappt blivit av med dem.

Tycker inte du ska gå efter vilken ras som är mest benägen att ligga i knä utan kika på dom du tycker verkar passa erat liv och boende och utgå sedan hur föräldradjuren är och hur dom växer upp :)
Akta dig för att ta en allt för aktiv ras bara i fall ragdollen är lite slö, denne kan då bli irriterad på det nya monstret :D
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Vi har Birmor, perfekta katter enligt mig. Små o smidiga, enkel päls, lagom aktiva o lagom sociala. Inte krävande men inte osociala heller. Den ena ligger gärna i knät den andra föredrar att ligga tätt, tätt intill, hon ligger gärna under täcket på ens arm o myser :-)
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Min ragdoll trivs väldigt bra ihop med sina kompisar som är två norska skogkatter och en helig birma. Av dessa raser är iallafall en birma oftast mindre och nättare än en ragdoll, och båda är snabbare och smidigare i sitt sätt att röra sig. Min ragdoll ser dock hur de andra tar sig upp på olika ställen och har med tiden blivit inspirerad att försöka göra likadant (även om han inte hoppar med samma lätthet).

När det gäller gosighet är det helt individuellt, men min erfarenhet är att skogisar är lite mer närgångna i sin gosighet än vad mina ragdolls är och har varit. Min nuvarande lilla birmakille är också väldigt kelig och älskar att ligga i famnen (men mina förra birmor var lite mer reserverade).
 
Sv: En till katt, vilken ras?

En från något katthem, då det redan finns masssor av katter utan hem. Jag personligen anser man ska ta reda på de som redan finns. Du väljer givetvis hur du vill. Ville bara inflika med hur jag anser det är bland alla katter. Jag själv har inga raskatter. Jag har numera 2 st. En infångad vildkattunge ( 10 år nu..tror vi) samt en hittekatt ( 6 år..tror vi här med). Går man och kollar på ett katthem, så hittar man alltid något.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Jag tycker du delvis har rätt, men det beror ju på vad man vill ha också. Få som vill ha halvblod går ju och köper en travare i stället för att det finns så många som slaktas för att ingen vill ha dom. Samma med katt. Vill man absolut ha en raskatt ska man köpa en. Spelar det egentligen ingen roll så tycker jag också man ska köpa katt från ett katthem.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Anledningen till att jag vill ha en raskatt är dels för att jag vill stödja seriösa uppfödare och dels eftersom jag är ute efter en katt som är avlad för att ha ett psyke för att passa som innekatt. Sen har jag inga krav på att det ska vara en kattunge utan en omplacering eller liknande blir lika bra bara den kommer överens med katten vi redan har. Alla katter på det lokala katthemmet här har i princip okänd bakgrund och vill få vara ute vilket inte är ett alternativ där vi bor.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Jag personligen är väldigt förtjust i skogisar men sambon vill gärna ha nåt som inte hårar fullt lika mycket så någon rex ras kanske kan vara en bra idé. Har dock aldrig träffat nån sån vad jag vet men kanske är värt att läsa på lite :)
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Fast seriösa kattuppfödare har ju även dom ett överflöd av katter. Ser man inte det i var och varannan annons där det till slut reas ut de man inte får sålt ? Nån gång måste man ta ett ansvar och beslut ang katter, och det gäller ÄVEN de som föder upp renrasigt. . Vi kan inte massproducera som det är nu...och inga hem finns. Någongång får ju faktiskt folk förenas oavsett renras eller bonnkatt. VEM ska ta hand om de ingen vill ha egentligen ?`Ska vi då fortdsä'tta producera kattungar TROTS det finns en massa ungar och även vuxna som sitter på ett hem och ingen vill ha för alla vill ha en kattunge eller en renrasig katt = VART tog omsorgen vägen att ALLA katter är katter oavsett ras ??? Vart tog empatin vägen över ett djur ???
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Med det tankesättet så lägger vi ner den seriösa raskattaveln för att de oseriösa huskattavlarna ska kunna fortsätt avla.
Självklart ska man inte fortsätta sin avel om man inte lyckas sälja ungarna, men att raskattuppfödarna ska behöva ta ansvar för huskattuppfödares dumheter anser jag inte vara rätt väg att gå. Var och en får ansvara för sin "ras".

För mig har alla katter samma värde, men det betyder inte att jag vill ha alla sorters katter. Lika lite som jag vill ha en Siames eller Perser, vill jag ha en huskatt.
 
Senast ändrad:
Sv: En till katt, vilken ras?

Nej, det gör vi inte. På villket sätt då menar du ? Alla måste väl tänka till även de som föder upp renrasigt. Du kan ju inte direkt komma undan med att: jag föder upp renrasigt därav går jag fri ? Ibland måsste man faktiskt hejda saker....så är det även inom renras oavsett djurslag.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Det kommer alltid finnas hemlösa huskatter. Raskatterna tros uppta ca 15% av Sveriges kattpopulation, huskatterna alltså 85%. Därför skulle det säkerligen krävas att all renrasavel upphörde för att man ska se nån skillnad alls. Räkna sen in alla oss som inte skulle köpa katt alls om inte raskatterna fanns.
Antalet hemlösa huskatter beror inte på att vissa föder upp raskatter, de beror på att huskattuppfödare inte tar sitt ansvar. Dom kommer inte börja ta ansvar för att man slutar avla renrasigt.
Jag har väl aldrig påstått att man går fri bara för att man avlar renrasigt?
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Nej, det gör vi inte. På villket sätt då menar du ? Alla måste väl tänka till även de som föder upp renrasigt. Du kan ju inte direkt komma undan med att: jag föder upp renrasigt därav går jag fri ? Ibland måsste man faktiskt hejda saker....så är det även inom renras oavsett djurslag.

Så du menar att vi som vill ha en specifik typ av katt ska låta bli att öht ha katt och föda upp för att huskatt"uppfödarna" ska kunna härja fritt och fortsätta procudera massor av katter?

I min ras föds 5-15 väldigt efterlängtade ungar i Sverige varje år. På vilket sätt hjälper det huskatterna om vi lägger ner vår avel (som aldrig går att ta upp igen eftersom rasen är försvinnande liten) och låter bli att ha katt för att vi inte vill ha huskatt?

Många raskattuppfödare jobbar aktivt med både upplysning och praktiskt arbete för att alla kullar som föds (oavsett ras/icke ras) ska vara välplanerade och genomtänkta. Det är knappast den strukturerade aveln som ska ha skit för att det finns för många katter, utan alla som "bara ska ha kull" (oavsett ras/icke-ras) eller de som inte orkar kastrera.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

VART tog omsorgen vägen att ALLA katter är katter oavsett ras ??? Vart tog empatin vägen över ett djur ???

Ursäkta men vad är det här för dumheter?!! Det är just av empati för individen jag vill ha en katt som är avlad för att vara innekatt och inte tänkt adoptera första bästa bondkatt som jag visst skulle kunna "rädda" men som med stor sannolikhet skulle vantrivas om den är van att kunna vara ute.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Jag har cornish rex, läser man om dem så står det att de är väldigt aktiva katter men det har mina aldrig läst. Skulle säga att de är väldigt normala katter som ligger och sover stor del av tiden, men de är ju otroligt smidiga när de väl leker. En cornish grej är ju att de gärna tar ett stort språng upp på axeln och ligger där för att kunna vara med på riktigt. Har aldrig träffat andra katter som är så besatta av ansiktet innan, men det är ju en social kommunikationsgrej.

Det är ju inte alla som gillar deras utseende men alla som träffat mina tycker de är väldigt trevliga katter. Mycket sociala, är alltid i samma rum som människorna. Det enda mina katter bråkar om är vem som ska få sova i knäet. Det värsta mina katter kan råka ut för är att bli utelåsta från rummet jag är i. Då står de och gräver på dörren och kan bli ganska högljudda. Är lite som hundar i personligheten. Gillar nya människor men är ändå väldigt ägarbundna. Min ena kan sitt, vacker tass och snurra runt.

Inte de vassaste redskapen i boden, men det kan vara ganska skönt med dumma djur. Inte så mycket hyss och är lätta att uppfostra. Springer de och gömmer sig för att de ser att man ska ut och resa behöver man bara skaka på godisburken så kommer de springandes glada i hågen, de går på det tricket varje gång år efter år.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Vilken ras det än blir: ta hjälp av uppfödaren att hitta kattungen som passar er bäst. :) Ofta visar sig kattungarnas personligheter redan som rätt små (om de gillar att mysa, om de klättrar högst i klätterträdet osv).

Jag tänker att en med mindre päls tycker om ett varmt knä. :) T ex rexraserna som du nämnde.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Jag skulle säga att en stor del av de förbättringar som sker på "kattfronten" är tack vare raskattsuppfödare. Att visa folk att katter också är värda omvårdnad, goda hem, försäkringar och bra mat.. Information information information. :)

Enbart omkring 15% av landets katter är raskatter.. Att upphöra med aveln på dessa skulle inte innebära någon försämring, det skulle nog snarare bli sämre igen.

Jag har inga som helst problem att sälja mina kattungar, snarare tvärt om.

Vill man ha en raskatt ska man självklart skaffa just en raskatt, något annat vore absurt.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Somali tipsar jag TS om. Lätta och smidiga, otroligt vackra (tycker jag) och vad jag förstår klänger de gärna på en och vill vara nära.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Somali tipsar jag TS om. Lätta och smidiga, otroligt vackra (tycker jag) och vad jag förstår klänger de gärna på en och vill vara nära.

Somali är liksom min egen ras, korat, förvisso både mycket kramiga och väldigt fartfyllda, men risken är stor att en ung katt av den kalibern ger sig på att mobba och köra rejält med något lugnare och mildare som en raggis.

Galenpannorna behöver någon annan att svinga sig under taket med, och vill man ha en sån tillsammans med en lugnare eller mindre fysisk katt bör man ha två så att de kan hållas med varandra. De högsociala/högaktiva raserna kan vara mycket krävande, min vän som har två crx blir tex mer eller mindre trött av att umgås med mina tre korater en kväll. Det ska kastas apportleksaker, klättras till konstiga ställen, sitta på axeln, rejsa över allt man äger stup i kvarten och mellan det ska man intensivgosa, helst med gäster. Då är mina katter 3-8 år, så de är inte värst i klassen...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 356
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp