En till häst!

S

Spider84

Måste bara få dela med mig och det är givetvis er på barock forumet som jag vill dela med mig till.

Snart har jag en häst till!
Jag har ju min "gamla" tant: halvblodssto på 14år med diverse gamla skador och problem med sin kropp. Den vandrar fram och tillbaka i utibldningen allt eftersom hon blir bättre eller sämre i kroppen. Låsningar som försvinner och kommer tillbaka m.m.

Så jag har länge velat ha en till häst: en unghäst som jag får börja från början med.
Och i slutet av månaden kommer hon!!

Det är en maxad d-ponny. Ett korsningssto som jag blev förälskad i i våras, men inte kunde köpa då.
Hon har nu visserligen haft en hovledsinflammation, vilket har gjort att prisets sänkts rejält, men den är nästan utläkt och jag har koll på allt som hänt runt det m.m.

I vilket fall: helt brun, mycket bärighet och en härlig gång. Lite för elastisk för sitt eget bästa så det blir mycket jobb med att bygga upp muskler för att stabilisera hennes kropp lite.
Dock ett underbart psyke: vill lära sig och lär sig fort.

Både tyvärr och "tack och lov" inriden sedan innan. Dock inte riden så mycket. Jag kommer dock att börja om med henne igen och det blir lagom att börja rida henne till våren/sommaren när hon är 4år.

Givetvis kommer jag att försöka ta kort, men det dröjer nog ett tag.

Nu ville jag bara skriva av mig lite och berätta de goda nyheterna!

Sv: En till häst!

Grattis! :bump:

Vilka raser är hon korsning mellan?
Ålder?
*nyfiken i en strut* :D

/Stallkatten - som ser fram emot många bilder!:)

:o Glömde jag skriva att hon är tre... :angel:

Så det blir lagom att sätta igång henne på "mitt" sätt nästa år.

Hon är korsning mellan sv.ridponny och new forest. Sv.ridponny är ju också en korsning och jag vet att det är fullblod i henne. Dock har jag inte sett henne stam än så jag vet inte vad de gömmer sig för fler raser där bak.

:p Kameran kommer gå varm under nästa år. ;)

Trevligt, då är hon lika gammal som min lilla skrutt! :)

Då kanske vi ses på någon kurs..
Lycka till med henne!

Kul! Grattis och lycka till!

Själv har jag köpt en fjord/kallblodstravarkorsning, som min man ska ha som körhäst. Det är dock bara vad han tror, han jobbar ju borta varannan vecka och då ska pållen in på den akademiska banan, så det så. :D

Immer

Bilder!!

vilse (här på buke) hade två bilder på henne från förra vintern. Då var hon dock bara 2år, eller ja hon hade precis gått över till det året hon är 3år då.

Här är de(hon har dock växt lite till efter det och ser lite vuxnare ut):

kirran2.jpg

kirran3.jpg

Söt liten pålla! Ser lite busig ut :)
Är inte det Mnemenths paddock den springer i? :idea:

Jag har också köpt en pålle till som kommer ner med lastbil på onsdag.
Fast sedan vi träffades sist är ju pållen jag har nu också ny.. :D

:D Hon är busig.

Det är mnemenths (och vilses) paddock hon är. Hon står i det stallet. Var så jag fick syn på henne första gången i våras.

Ja, jag har ju inte sett den ny alls och så kommer den en till: berätta!!

Den jag har nu är 3 1/2 år gammal och heter Stjärnpilen men kallas "skrutt"
Honom köpte jag i slutet av april i år så vi har mest lärt känna varandra över sommaren.
Många skogspromenader har det blivit, lite join up osv.
Någon enstaka gång på ridbanan med kapson har det också blivit men de går att räkna på två händer..
Vi tänkte åka på vår första kurs tillsammans till våren när han fyller 4 år.
Här är några bilder på honom! :love:
I våras när han varit hos mig i två dagar;
SpanarSnotra-Bukefalos.jpg

I somras;
Skruttsommarhage-bukefalos.jpg

I slutet på sommaren;
Mys-skrutt-bukefalos.jpg

Nya pållen är 1 1/2 år gammal, som är lite ljusare brun med stjärn och svart man & svans.
Han blir lite större än vad skrutten är. (Skrutt är ca 148 cm nu)
Tyvärr har jag inga bilder på honom i datorn så det får komma efter att han anlänt.

Som du kanske förstod är båda kallblodstravare :D

Har du "tanten" uppstallad hos Mnementh och vilse nu eller?

Givetvis kallblodstravare. Hade blivit förvånad annars. ;)

Nej "tanten" står utanför Kävlinge. Kirran står nu i samma stall som mnementh och vilse eftersom hon som äger henne även äger det stallet.

Ska flytta bägge i slutet av månaden till ett stall bara 1,5km bort.

Jag ställer mig i kön och berättar att jag oxå har en plutt till.
Gammelgubben är 19 år och fin men jag ville ha en påläggskalv.
Jag vill vet lite hur ni tänkt jobba med era och när.
Min lill-tjej är ett arabsto på snart 3,5 år och hon är mkt barnslig.
Jag köpte henne i april som helt ohanterad och har fått jobba med det. Nu kan hon uppföra sig och fungerar bra i vardagshanteringen.
Så min tanke är ju att påbörja longering och skolning på backen så smått under vintern. Jag har vid några få tillfällen försökt att longera henne lite(senast idag) men hon kan inte koncentrera sig alls hon försker mest snappa åt sig linan och tugga på den eller kasta/åla med halsen huvudet. Vad skulle ni ha gjort? Låta henne vara nån månad eller fler? Eller ska jag fortsätta försiktigt i 5-10 min typ varannan dag och inte uppmuntara det dålig betendet och berömma när hon går snäll några steg?
/T

Hm..jag skulle nog gjort nåt annat än att longera första månaden. Kanske bara gå och och gå, leka lite. Träna lite trick om hon nu är busig och vill.

Sedan lagt på med longeringen. Det kräver ändå lite att de ska vara allvarliga...och det är mycket begärt av visas unghästar. Speciellt när man nyss fått dem.

Min plan med den jag ska gå hem är att: två-tre första månaderna. Bar ut och gå, leka och träna massa trick för den psykiska stimulansen och för kommunikationens skull. Sedan longera blandat med dem som nämnts innan i två månade kanske. Efter det börja fundera på att sitta upp.

Och det är ändå en häst som reda är inriden, mycket snäll och mycket lättlärd.

oh! va roligt!!!:bump:

va söt hon va!!

*vill oxå ha häst*

har försökt övertala mamma att köpa häst..men,men..hon e ju envis som en åsna!;)

Om jag kommer ner o pluggar i Lund så kan jag ju få klappa på dina pållar....om du skulle vilja ha sällskap nån gån ut i skogen så vet du ju vem du ska fråga! :angel:

Bortsett från att det inte finns någon skog att rida i här nere så får du gärna följa med ut.
Jag tar nog med mig bägge hem över sommaren dessutom. Fast den lilla ska inte börja ridas förräns strax innan sommaren tror jag.

hahaha! det har du ju rätt i! (skogen som inte finns) :p

I sommar får jag väll försöka hitta en sommarhäst då lr nåt så att jag kan följa med dig ut o rida i skogen som faktiskt finns här uppe!:D

Hm, under sommaren och hösten har vi lekt och gått promenader. Hon är jätteduktig att stå stilla på en lastpall bla. Hon har varit mitt sällskap när jag varit ute och plockat svamp och fått bära packväxorna:angel:
Hon är tämligen trafikvan nu oxå så jag tänkte att det vore läge att gå vidare med skolningen.
Kan det vara avståndet mellan oss som får henne att bli osäker och okoncentrerad? Om jag låter henne gå runt mig typ "lilla snurren" så går det bra men när jag begär att hon ska gå på ett längre avstånd så tramsar hon.

/T

Tänk om det fanns skog och svamp här nere! :crazy:

Hm...det känns ju som att det kanske kan vara nåt sånt när det gäller koncentrationen. Unghästar är ju inte direkt jätte bra på att koncentrera sig och när du släpper henne längre ut så kanske hon känner att hon kommer utanför din "ram".
Första tanken jag får när du skriver det i alla fall.
Men det borde ju gå att öka på så smått allt eftersom.

Intressant problem att höra om dock för jag lär säkert råka ut för det själv inom en gansks snar framtid.

Skog och svamp finns det där jag ska bo! :D
Flyttlasset går nästa måndag (hästarna flyttar redan nu på onsdag).
Lasta din häst och kom och hälsa på oss!

Immer

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka