en till fråga :) passande häst

videnlis

Trådstartare
om ni inte hade köpt en med exem, hade ni då köpt en lite udda islänning..
valacken i fråga är 9 år, har väl ok trav och galopp, men tar inte ett steg ren tölt utan passar rejält i tölten.
hästen är snäll, skulle passa mej som tanthäst, men som sagt tölten är en katastrof. finns det hopp för att den kunde bli bättre ?
tror hästen är lite felförstådd, den skulle må bra av trevliga uteritter längs väg och i skogen. nu rids den bara i manege/på bana.
annars frisk också.
vad hade ni betalat för en sådan?

av olika orsaker blev inte köpet av , då hästen jag vill ha var till salu. nu är den inte det längre och hästfebern rasar..

Sv: en till fråga :) passande häst

Har du provridit hästen? Trivs du med den? Skulle du vara nöjd med den även om den aldrig kommer tölta rent utan kommer ta till passen?

jag har ridit/provat honom för nåt år sedan och känner hästen sedan föl.
men nu har jag inte "provridit".

jag är lite itudelad ifråga om hästen. han är ju rätt så seg. vilket jag till stor del tror på att han är uttråkad. iof så skulle han ju vara en bra skogsmulle. men vill jag ha nåt mer?? det vet jag inte riktigt.

Då tycker jag det är en bra ide för dig att ta en funderare på vad du vill ha i slutändan. Vad du vill att hästen ska kunna i framtiden, vad du vill ha för typ av häst, lat, pigg någonting däremellan och så vidare. Och kolla vidare på om denna häst kan erbjuda det och har för möjligheter till det du vill ha ut av den.

Köp dig en bra häst med tölt. Förhoppningsvis ska du ha hästen i många år.
Jag hade nog satsat på en flyg/ båtbiljett till Sverige eller Danmark. Kolla in några hemsidor från de stora och bra försäljningsställena med nära till förbindelser. Titta på vad dom har samt priser.
Ring och berätta vad du söker samt be dom skicka film om du blir intresserad av någon häst.

Jag blir nyfiken.
Varför föreslår du de stora "försäljningsställena"?

Jag kan mycket väl ha fel, men jag har en känsla av att man kan få väl så prisvärda hästar när man köper av privatpersoner.

Det verkar ju vara betydligt dyrare att köpa häst i Finland än i Sverige, så jag är helt med dig i rekommendationen om att söka sig till den här sidan "pölen".
Man får då förstås ta hänsyn till ev tullavgifter och liknande men det tar jag för givet att TS har koll på.

Visst finns det riktigt bra hästar till salu här i Finland också, men utbudet (och oftast priserna) är ju nog helt annat i de västra grannländerna.
Blir inga tullavgifter om man köper häst från Sverige, men frakten kostar minst 500-600 euro och så behövs ett hälsointyg vid import som kostar drygt hundralappen. Att sedan registrera hästen i Finland kostar ca 200 euro. Så närmare 1000 euro kan man förbereda sig på att lägga till inköpspriset innan allt är klart. (Om man inte räknar med resa/resor för att åka o kolla hästar, men det kan man ju ta som semester-/nöjesresa ;) )

Med så lång resväg så är det nog enklare med ett försäljningsställe som har lite mer hästar att kolla på eller får in till försäljning.
Sen har man mer trygghet med konsumentköplagen.
Jag litar dessutom mer på vad dessa personer på bra försäljningsställen säger än de flesta privatpersoner säger om sina hästar. Privatpersoner har en viss förmåga att tillskriva sina hästar bättre egenskaper än dom egentligen har och sätta priset därefter. Medan försäljningsstall har en bredare erfarenhet av att ha sett många hästar när det gäller att beskriva hästen och är måna om sitt rykte.

Det är knepigt med grisepass/tölt, då det till stora delar kan påverkas av ryttaren. Det finns grisepassare som blir töltare på 5-minuter (max) med rätt ridning och de som är hopplöst svåra att korrigera - Vad som gäller för "din" häst kan vi bara gissa. Angående viljan så kan den säkert bli bättre men oddsen att hästen får stor vilja om den är en "sömngångare" är väl sisådär. Om du är nöjd måttligt mer än hästen har för tillfället så går det troligen att få fram.

Spontant, köp inte hästen, som någon föreslog så boka semester i Sverige eller Danmark och leta efter en häst du verkligen gillar, har man bara en så är det den avgörande punkten, om det blir fel så är det lätt hänt att man tappar intresset. Leta rätt på några större stall i förväg men se även på andra hästar i närheten. Din drömhäst står förmodligen och väntar på dig.

Större försäljningsstall är på gott och ont, man gör sällan ett riktigt fynd då de vet vad hästar är värda och man gör bäst att inte lita på något folk säger alls. Inte för att folk behöver ljuga, men vill man sälja en häst så är det många (oavsett om de är privatpersoner eller näringsidkare) benägna att tänja på sanningen för att få hästen såld.

Kan ju ännu berätta: för knappt tre år sedan gjorde vi en "rundtur" i en liten del av Sverige för att kolla på saluhästar. Mestadels större ställen, men också några mindre. 4 dagar, 10 stall, 15 provridna hästar.
Visst var det en hel del att organisera att få tidtabellerna att passa med alla, men med dagens internet, e-post o FB gick det ändå förvånansvärt lätt även om det tog en del tid. Tungt blev det givetvis, men var också väldigt intressant att se de olika ställena och hästarna.
Det svåraste/tyngsta var sen nästan att välja häst.... Hade foton o videofilmer på alla + hade gjort färdiga formulär om alla på förväg där vi skrev upp de detaljer vi frågade om/hade kollat upp på nätet. Utan den här dokumentationen hade det varit ganska besvärligt. Vissa hästar kunde man ju skippa direkt, men att sedan väja bland de några bästa var jobbigt, i synnerhet som vi är 3 personer som ska komma överens om saken O_o. I synnerhet om man är ensam om hästen kan man ju givetvis också hitta nån som känns överlägset bäst för en själv och då är ju valet enkelt.
I slutändan kom vi ändå överens och en av hästarna kom hem. Och i morgon borde vårt nyaste Sverigeköp anlända :D.
Sorry, det här blev nu egentligen ganska OT...

Fast ja, åker man iväg på en större runda bör man nog veta ungefär hurudan häst man söker och diskutera saken i förväg med säljarna, annars blir det nog lätt "för mycket av alltmöjligt" så att säga.

Intressanta svar :)
Jag drömmer om att få komma till sverige och välja och vraka :D

Jag vet ungefär vad jag sjulle vilja ha ( jag har ju den hästhatande mannen som inte vill ha npn häst åt mej...)
Men pm:a gjärna om de större stallena är ni snälla!!

Valacken i fråga grisepassar även med god ryttare.
Men jag tror den är missförstådd och att det har krävts för mycket av vad han inte har att ge. Så passa skulle han säkert göra men kanske lite mindre om han inte skulle behöva slå knut på sej med att försöka..?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen köpt min första islänning, och har så klart lite funderingar på detta med gångarterna. Något helt nytt för en...
Svar
4
· Visningar
2 392
Senast: Korven
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama