En testikel!!

S

Snagget

Såg en annons på en hingst som bara ena testikeln hade ramlat ner på! Vad gör man åt det? Är det farligt eller skadligt?
Jag var lite nyfiken hur man löser ett sådant problem!!

Sv: En testikel!!

Hur blir det när man kastrerar en sådan häst?
Testikeln måste väl finnas någonstans??

(herre gud vad jag är frågvis ;) )

Nä inte farligt, men den testikel som inte är nere kan ligga å trycka och då gör den ont. Man kan visst göra något åt det. Antingen kastrerar man den som vanligt, tar bort den ena testikeln, men då är den ju fortfarande hingst... Så då får man ta in den på klinik och ta bort den som ligger kvar, om man måste kastrera den...
Frågvis måste man ju vara annars lär man sig inget, och inga frågor är dumma

giffan skrev:
Nä inte farligt, men den testikel som inte är nere kan ligga å trycka och då gör den ont. Man kan visst göra något åt det. Antingen kastrerar man den som vanligt, tar bort den ena testikeln, men då är den ju fortfarande hingst... Så då får man ta in den på klinik och ta bort den som ligger kvar, om man måste kastrera den...
Frågvis måste man ju vara annars lär man sig inget, och inga frågor är dumma

Tänkte inte på det (att han fortfarande skulle vara hingst),
men det är ju självklart (när jag tänker efter).
Okey, nu tror jag att jag blivit lite klokare!
Men det är i allafall veterinär som gäller vad man än bestämmer sig för.( Hingst eller vallack)
Tack, Tack :D

Kan bli svårt att få en vet att ta bort en testikel, det anses inte OK. Så det bör bli antingen båda eller ingen.
PL

peter_lundin skrev:
Kan bli svårt att få en vet att ta bort en testikel, det anses inte OK. Så det bör bli antingen båda eller ingen.
PL

Detta kan inte stämma har träffat på många klapphingstar genom åren som har blivit normalt kastrerade avseende den kula som är nere men haft kvar den som ligger i buken.

Har under åren haft ett tiotal klapphingstar med en nedvandrad testikel. Vi har då tagit bort den och i 6 fall har den andra vandrat ner efter 1 mån till ett år och kunnat tas på samma sätt. I 4 fall har det fått bli klinikingrepp.

Men om hingsten har en testikel kvar i bukhålan har han testosteron produktion och därmed hingstbeteende, däremot osannolikt (men inte helt omöjligt) att han kan bli pappa. HH

Snagget skrev:
Tänkte inte på det (att han fortfarande skulle vara hingst),
men det är ju självklart (när jag tänker efter).
Okey, nu tror jag att jag blivit lite klokare!
Men det är i allafall veterinär som gäller vad man än bestämmer sig för.( Hingst eller vallack)
Tack, Tack :D

Om du bara vill ha den som hingst och den funkar som den är, så är det ju ingen anledning att göra någonting. Men får man problem med hästen, ex den funkar inte vid ridning/körning, kan man ju anta att den har problem av den testikel som inte är på plats. Då först har man ju ett bekymmer.

Det stämmer att det inte är korrekt att ta bort den ena , i vilken utsträckning detgörs ändå kan jag inte svara på. Det finns två skäl, det ena är att man inte skall kunna sälja en klapphingst som vallack det andra är att det kan vara svårt att se på vilken sida man tagit bort testikeln vilket är en nackdel när man skall operera.
PL

följd fråga...
är det ärftligt?
får en klapphingst betäcka?

giffan skrev:
Vad menar du med det?

Jag menar att det är inte farligt för hästen att ha bara en testikel, och att man kan inte "klämma ner" den andra..
Har den en, så har den.. Det kan aldrig bli två..... Däremot, så kan det ju bli noll :angel: Om man anser det vara nödvändigt ..

Gnist skrev:
Jag menar att det är inte farligt för hästen att ha bara en testikel, och att man kan inte "klämma ner" den andra..
Har den en, så har den.. Det kan aldrig bli två..... Däremot, så kan det ju bli noll :angel: Om man anser det vara nödvändigt ..
Den har ju faktiskt två¨... men båda ligger bara inte på plats. Man kan ju faktiskt ha sån tur att den andre vandrar ner helt av sig själv.

Vår häst Caspian hade bara en testikel som kom ned. Klapphingst brukar man kalla dom. De flesta hästarna som är kalpphingstar brukar ofta ha ett svårt temperament, t.o.m svårare än hingstarna. Caspian blev helt konstig, nonchalant, slet grimskaftet ur händerna på en, sparkade och högg efter en så fort man ställde krav på honom, helt oregerlig. Vi kastrerade honom och skickade honom till Hbg djursjukhus som opererade bort den testikel som inte "fallit ned". Numera är han hur snäll som hälst, han följer en som en hund och skulle aldrig få för sig att verken sparka eller bita en. han lyssnar och tycker det är det roligaste som finns att jobba lös i paddocken.

Tack för alla svar! :bow:
Nu tror jag att jag vet lite mer vad det innebär!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar