En stor dörr eller två mindre?

Trissa

Trådstartare
Det måste till en eller två dörrar/öppningar till lösdriften, idag är det en ca 15 meter lång vägg mot hagen. Jag väger för- och nackdelar mot varandra, och kan inte riktigt bestämma mig. Är det bättre med en riktigt stor öppning på mitten, eller två lite mindre i varsin ände?

Sv: En stor dörr eller två mindre?

Hur ser den ut i övrigt, var är de andra öppningarna?

Invändigt finns det en dörr som öppnas från lösdriften in mot stallet, och så finns det ett par dörrar från själva stallet ut mot gårdsplan, gödselstack och loge.

Det måste till en eller två dörrar/öppningar till lösdriften, idag är det en ca 15 meter lång vägg mot hagen. Jag väger för- och nackdelar mot varandra, och kan inte riktigt bestämma mig. Är det bättre med en riktigt stor öppning på mitten, eller två lite mindre i varsin ände?

Jag skulle defenitivt ha satt in 2 dörrar. Gärna med köldridå, så det inte drar så mycket, och håller ute insekterna.

jag skulle välja två. Underlägsna hästar kan få det svårt att komma in om en högrangad häst står barrikerad innan för den enda dörren.

En stor eller två beror säkert till stor del på hur väl hästarna kommer överrens. Hos oss är det 2 st 2 m breda öppningar så att den lägre i rang inte skall riskera att bli instängd av den högre i rang utan kunna ta sig ut utan att passera den högre i rang om den högre i rang blir grinig.

Då får det bli två dörrar. Idag skulle det inte vara några problem med en, men man vet ju aldrig vad för hästar som framtiden för med sig.... :)

skulle absolut ha valt två dörrar istället för en

*trådkap*

Hur pass bra fungerar en köldridå vid stark blåst. Är plastremsorna tillräckligt tunga?

tror att det borde funka. det finns ju olika tjocklekar (=> olika vikt) och i utsatta lägen kan man låta remsorna överlappa varandra mer. fast då blir det förstås meckigare med att komma igenom med skottkärra etc...

skulle förresten också valt två dörrar, men det verkar ju TS också redan ha bestämt sig för.

jag tycker du ska sätt in två portar. då kan du flytta dem så kan du ställa dem så att du får en står öppning på ena sidan eller två som på varsin sida. du kan också stänga båda eller ställa dem så att det inte kan blåsa in beroende på från vilket håll det blåser. det gör också att du kan flytta dem så att alla hästar kan komma ut och in ovavsätt rangordning.

Två meters öppningar, räcker det, eller bör de vara bredare?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 421
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV