En stilla förfrågan/undran...

L

LindaK

Om man "bara" ska ut och motionsköra sina hästar 3-6 dagar i veckan, ute på landsväg och så, kan man då använda travsele och sulky och köra med, eller man bör ha bröstsele + rockard? Det handlar alltså inte om någon träning av något slag, endast motionskörning. Landsvägarna här är mest raka/plana, bara några små upp/nedförslut.
Vad tycker ni?

Sv: En stilla förfrågan/undran...

Jag vill vända på frågan - varför skulle du inte kunna ha det?
Alltså, det är ju två helt olika typer av selning, men det fungerar ju för alla som kör trav, så varför inte?
Det viktigaste är ju att grejerna är rätt tillpassade till din häst, och att den drar bra!

En sulky innebär ju ingen vikt för hästen, men du bör ju ändå ha en bred brösta som den drar med, så att den inte drar med däckeln enbart. Se´n ska bröstan inte vara fast, men det finns andra varianter, har jag förstått.

Vad är det för sorts häst du har? Har du sele o sulky eller tänker du köpa?

Lotta

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar