en Stel häst

Ämelie

Trådstartare
Vad kan man göra åt en stel häst?

Jag rider mycket öppna/sluta och försöker få henne mjuk i sidorna, men det tar alltid minst 45min innan hon börjar lossna! Efter en timme så brukar hon vara där jag vill. De första 45 min blir lite som en dragkamp, jag vill att hon ska vara lugn och lyssna när jag ber henne om saker, hon vill bara springa rakt fram. Förut har jag alltid tänkt att det berott på att hon inte lyssnar, men anledningen till att ho inte lyssnar är att det tar emot, hon är stel!

Jag har inte tillgång till ridhus/ridbana förutom 1 gång veckan och detta gör mig TOKIG! :crazy:

Vad kan man göra? Tips på mjukgörandeövningar? Har funderat på stretching, det borde väl hjälpa? lite massage skulle hon säkert också må bra av. Finns det något man kan ge i fodret? Gamla människor brukar väl äta nåt fodertillskott, det borde ju finnas till hästar också?

(hästen är 18år)

Sv: en Stel häst

Strechting och massage är inte fel. Om du bara har tillgång till ridbana 1 gång i veckan så rider du ut annars eller? Rid i skogen kringel i krokar runt träden så de får böja sig och verkligen bli lyhörda. Alltså helt off road inte på stigar utan bara rakt ut.

Ja, rider ut alla andra dagar i veckan, lite svårt nu på vintern att rida runt träden när det är typ 1m snö. Det är för mycket snö för att plumsa i, annars brukar jag rida så på sommarn och då har jag också ridbana....

Jag rider massor av öppor och slutor längs grusvägarna. Det har hjälpt kanon för både styrka och mjukhet. Även skänkelsvikning över vägen (håll koll på bilar!) är bra sysselsättning ute.

Ämelie skrev:
Ja, rider ut alla andra dagar i veckan, lite svårt nu på vintern att rida runt träden när det är typ 1m snö. Det är för mycket snö för att plumsa i, annars brukar jag rida så på sommarn och då har jag också ridbana....

snö är ju bland det bästa du kan få och hälst LÖSSNÖ
för hästen blir jätte fin och lösgjord
Piaff och passge är oxå jätte bra
bara man kan och hästen kan

Men om hästen är stel i bakkärran och även då kanske har svårt att rotera bak ordentligt så ska man inte rida i djupsnö. Nått att tänka på. Nu menar jag inte att trådskaparens häst är det utan bara rent allmänt.

Massage och stretching är jättebra, särskilt strecthing efter varje pass. Det hjälper jättemycket och man ser och känner snabbt en skillnad. Tänk bara på att hästen ska vara varm i musklerna innan du stretchar. första gångerna kan dom streta emot en del, men när det blir behagligare så brukar dom hjälpa till för fullt ;)
finns mycket lösgörande man kan rida när man rider ut oxå, bara att använda fantasin!
Annars är ju så mycket hagvistelse som möjligt att rekommendera, själv tycker jag att lösdrift är överlägset, särskilt till stela hästar.

hej. i bprjan av varje ridpass, efter att jag värmt upp ordentligt i alla gångarter brukar jag nöja min häst ordentligt. går på en volt, släpper yttertygel helt och böjer in hennes huvud så mycket det bara går. noga med att hålla min inner hand nere typ vid knät så hela bogen och halsen får stretcha ut ordentligt. sen samma utåt, så insidan stretchas ordentligt.. oj vad bra jag är på att förklara, eh..:o nämen det funkar bra och man får hela bogpartiet stretchat och även hals och nacke.. hoppas du förstod nåt, och lycka till! :)

för att undvika att min häst blir stel så har jag honom täckad jämt (vilket har gjort underverk, så mjuk och rörölig som han är nu har han nog aldrig varit) stretchar efter varje gång han tränats och har han gjort nåt som han inte ritkgit orkar (som tex tokrejsat i hagen i nästan 1 timme när matte ska hämta honom:crazy: ) så smörjs han med liniment också. Brukar ge lite lättare massage före träningen också för att mjuka upp musklerna lite

Senast ändrad:

Ämelie skrev:
Vad kan man göra? Tips på mjukgörandeövningar? Har funderat på stretching, det borde väl hjälpa? lite massage skulle hon säkert också må bra av. Finns det något man kan ge i fodret? Gamla människor brukar väl äta nåt fodertillskott, det borde ju finnas till hästar också?

(hästen är 18år)
våra hästar äter Steel Joint i fodret. Ett mineraltillskott som har gett
båda hästarna bättre hovar, Moses har fått bättre kvalite på man och svans, och Hermans knakande leder har blivit bättre.

vickis-pajala skrev:

Som sagt, det är inte det lättaste att få hästen att plumsa i 1m djupsnö. Hade det varit mindre snö, så visst... men det går inte när det är så mycket som det är nu.

Som sagt jag har inte tillgång till ridjus/ridbana mer än 1 gång veckan = kan inte rida på volt! Däremot så brukar jag ibland göra den övningen som du beskriver, men hittils har den bara resulterat i att hon väldigt lätt blir förböjd i halsen utan att börja sig i bröstryggen.

Zindy16 skrev:
våra hästar äter Steel Joint i fodret. Ett mineraltillskott som har gett
båda hästarna bättre hovar, Moses har fått bättre kvalite på man och svans, och Hermans knakande leder har blivit bättre.

Tack, ska kolla upp det där närmare :bow:

Det allra bästa du kan ge din häst är Gelatinat !! . Det är oslagbart och billigare än tex glucosaminprodukter och cortaflex, det är den enda av alla medel som vi fortsatt med. Och mânga andra här nere ocksâ tex Marc Van Dicjk, Wiepke hos VDL, Bruggink m.m.

Hâller din häst rörlig o smidig, även en äldre stel häst.

*kl*
Det finns bevisat på människor att glukosaminer har effekt, men inte på häst. Man misstänker att de har en liknande effekt hos häst.
Om du ska ut i fodertillskottsträsket och vandra, så läs noga på produktinformationen om hur mycket av den verksamma substansen som tillskottet innehåller. En stor burk kan innehålla mindre än en liten, dessutom finns det olika kombinationer med diverse andra substanser som man bör kolla upp vilken verkan de har.
Jag skulle nog provat med glukosamin, då det finns en dokumenterad effekt av det, även om det gäller människor. Glukosamin har ingen karens för tävling.
Om jag ska sticka ut hakan lite så finns det alltför många skumma mixer av tillskott på marknaden. Vissa är bra, andra mindre bra... Man får som sagt läsa noga och ta reda på fakta.
Lycka till!
// Lickety

Jag förstår din frustration över snön och kylan. Var är våren?! Det är inte roligt att försöka sätta igång hästar efter vintervila i det här. Har själv en häst som varit skadad länge och nu ska igång. Jag har promenerat mycket med henne på vägarna för att få igång skritten. Hon är en häst som har lätt att bli spänd så jag låter henne skritta mycket på lång tygel så hon slappnar av själv. En häst som är mentalt spänd ger spänningar i kroppen. Efter ridpasset masserar jag henne lätt.

De dagar jag inte hinner rida i ljuset promenerar jag med henne på vägen, annars rider jag. Halva passet på lång tygel, sedan plockar jag upp henne och gör lite öppna och sluta längs vägen.

vickis-pajala skrev:

Alltså.. Själv fegar jag ur å håller mig till stigarna på vintern.. Man vet ju aldrig vad som finns under snön :confused:
Iof har vi väldigt stenig mark häromkring så är väl därför jag tänkter så och har man sandmark eller annat så är det säkert en helt annan sak.. Men ändå, även om man har koll på hur marken såg ut i höstas så kan ju det ha hamnat nåt skrot där under sen dess.. Typ rostiga grillar eller nåt (fantasilös) :rofl:

Till trådkaparen: Jag har en väldigt smidig häst och följsam (ålder 23) så har aldrig haft det där problemet men vad jag kan tänka mig är väl just öppna och sluta och skänkelvikningar efter vägkanten som någon redan nämt, och är det inte möjligt att rida små volter på vägarna? Kanske inte det mest lämpliga dock om det kommer en bil.. Men mindre traffikerad väg kanske :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 705
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur