En språkfråga häst-människa?

kvandi

Trådstartare
Upplevde följande idag och blev fundersam, vad betyder det?

Skulle dela ut hö i hagen, båda mina hästar mötte upp halvvägs. "Ledaren" följer upp strax bakom mig och går fint medan unghästen(4år) kommer upp brevid för att sedan gå in framför mig och antar jag försöka stanna mig. Hon får en känga på baken och flyttar sig så jag kommer fram. Hon fortsätter dock att gå framför mig och stannar upp igen med sidan mot mig som för att blockera vägen och "få hö'et". Jag jagar iväg henne igen och bestämmer mig för en plats ett par meter bort. Hästarna kommer fram och tar inte hö'et förrän "varsågod" är tilldelat. Unghästen har inte öronen bakåt, eller "vänder baken till" eller beteer sig på något annat sätt som jag känner till som nedvärderande.

Vad betyder detta "stoppandet" som unghästen försöker med? Hur skall jag agera i förhållande till det?

Vad kan man säga är naturligt beteede när en människa kommer ut med hö'et, Hur skall hästarna agera om människan är en respekterad ledare? Vanligtvis så fodrar jag inne i ligghallen och där har jag aldrig upplevt detta beteende.

Sv: En språkfråga häst-människa?

Jag tolkar det som om den unga hästen gör ett litet försök att se om han/hon kan tvinga till sig höet från dig, ett artigt försök och inte aggressivt, men dock.
Bra att du motade undan och sa till, ett artigt litet unghästförsök kan efter hand bli mer påstridigt. Hästen är nog också i en ålder när den vill kliva på rangskalan, medan den äldre hästen vet vad som gäller och lugnt accepterar att du tar hand om ordningen i matkön.

Har inga svar, men undrar detsamma. När hästarna (3 st) ska fodras här så händer det ofta samma sak, ledaren som är 5 år följer mig medans den som är av "mitten rang" även hon 5 år, går in framför mig och gör någons sorts side pass ifrån mig om jag bara går vanligt. Om jag "jagar" bort henne så flyttar hon sig ännu snabbare förstås.

fölen bromsar mamma när de vill dia, kan ju hänga ihop med det beteendet..?

Att ge hö är ju en komplicerad situation för oss människor. Vi vill vara ledaren, men ingen ledare skänker bort sitt hö till de andra hästarna, rent krasst. Det torde alltså ligga väldigt nära för hästen att just i matituationer försöka "ta komandot" eller som föregående föreslog att det hänger ihop med diabeteendet?

Precis så gör mina två hästar också. Den gamla är 17 och den unga 9. Den gamla går gärna i mitt knäveck och gnäller lite och följer med mig, medans den unga går framför och försöker äta ur påsen och stoppa mig. Jag har aldrig egentligen analyserat så varför de har så olika beteenden, förutom att min gamla är mer uppfostrad och vet vad som gäller. Den unga har jag inte haft så länge, men hon är mycket läraktig och uppfostras tufft av den gamla. Min dotter ger eftermiddagshöt har berättat att den unga ibland har hotat henne. Men dottern är mycket bestämd och ger sig inte utan jagar bort henne.
Den unga är också mycket matfixerad och nästan hetsäter, i motsats till den gamla som tar det lugnt när hon äter.

Att hästen går framför eller försöker "valla" in en är för att helt enkelt få stopp på en så att maten kommer på en gång;-) Exakt samma som när de stoppar sin mamma. De möter henne vänder med henne, rundar under hennes hals och DÅ stannar hon och låter dem dia. (antagligen utlöser fölets beteende släppa till mjölkreflex hos stoet!) Om man tittar på ston i den situationen så bråkar de ALDRIG med fölet utan fölet får som det vill! Senare när hon vill avvänja fölet kommer hon INTE att agera förrän fölet är vid tuttarna med mulen då sidesteppar hon eller slänger med huvudet, oftast behövs inte mer än så.

Det har ingenting med dominans att göra det är bara ett inlärt beteende som gett bra utdelning tidigare. Helt enkelt ett sätt att stoppa en annan individ, använder det själv på min envisa märr när jag vill få stopp på henne utan rep eller grimma ibland, funkar alltid;-)

Själv föser jag bara undan hästarna som gör så men tar det inte personligt;-) Jag gillar inte upprörd stämning vid matdags, alltså uppför jag mej lugnt men målmedvetet.

Jag tror också att unghästen ville testa om det går att bestämma över dig, så det va nog bra gjort att driva bort honom.

Här är en film på youtube på en snubbe som ska fodra en häst (hästen har alltså attackerat sin ägare vid fodring förut och han ska få bukt med problemet)
http://www.youtube.com/watch?v=xfFxYgY_5g0
(jag menar inte att din häst försökte attackera alltså, men de va en intressant film ;) )

Det är vettigt det du säger.
Tycker emellertid att det finns dominans med i spelet.När du stannar din märr så är ju du dominant. Skulle man stanna upp för unghästen så kommer det att utvecklas till problem. Unghästar behöver hjälp med att förstå sin nya roll dvs underordna sig.
När min femåring ställde sig i vägen gick jag bara rakt igenom honom. Han sluta ganska snart med det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Ray
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka