En snygg schäfer

Luff

Trådstartare
enligt mig iallafall.
Inte ser han ut att vara 70 i manken, så söt så.
IMG_2365.jpg

Mer lik en valp i uttrycket än den monsterhanne han är.
Skenet bedrar.

Sv: En snygg schäfer

WOOH den kommentaren måste förklaras.
Gillar du inte långhår?

Jag tyckte den var fin! Älskar långhåriga :love:
Dock var han liiite för böjd i ryggen enligt mitt tycke men annars vart jag helt kär:love:

WOOH den kommentaren måste förklaras.
Gillar du inte långhår?

Hehe...

Nej, jag personligen gillar inte långhår hos schäfer. Tycker att det är betydligt mkt finare,enklare och mer praktiskt med korthår.

Är hunden på bilden ämnad för utsällning? Ser ut som det iaf.. Jag föredrar helt enkelt riktiga schäfer hundar,dvs bruks schäfrar.

Det ÄR en bruksschäfer. Han skulle komma ungefär jättesist om han ställdes. För rak.... om man nu hittar en domare som är blind vad gäller hårlag.
Vad tycks om denna jycke då?
IMG_2361.jpg

När man ställer upp dom som på första bilden får dom dom vinklar som rasstandarden beskriver.
Den rasstandard som utställningsuppfödarna och domarna helt verkar ha tappat bort....

något som slog mig när jag såg bilderna är att utställningsschäfrar ofta har pluffsiga nyllen. en schäfer ska ha ett torrt ansikte och ett vaket uttryck. utställningsschäfrar ser ofta slöa och sävliga ut med allt löst skinn.

hundarna är fina, visst, men jag tänker mer gårdshund än alert brukshund när jag ser dina.

något som slog mig när jag såg bilderna är att utställningsschäfrar ofta har pluffsiga nyllen. en schäfer ska ha ett torrt ansikte och ett vaket uttryck. utställningsschäfrar ser ofta slöa och sävliga ut med allt löst skinn.

hundarna är fina, visst, men jag tänker mer gårdshund än alert brukshund när jag ser dina.
Tog orden ur mun på mig!:bow:

Det var dels därför jag trodde att det var en utställningschäfer när jag först såg den.

Senast ändrad:

Hrm expertisblicken missade visst där jag skrev att det är en bruksschäfer, sen missade du dessutom att det är samma hund på bilderna.
Ang huvudets torrhet - tja det vete tusan om schäferuppfödare skulle hålla med er där ang vilka som ser ut hur.
Men min jycke är lite storkäftad och ser väldigt snäll ut - när han är på det humöret.

Jag tycker att din hund är jättesöt :love: Vi har en liknande här i området, fast korthårig. En 4-åring. Innan jag pratade med ägaren så trodde jag att det var en valp. Pga det valpiga uttrycket. Brukar inte gilla schäfrar så mycket annars.

Hur som helst: Din hund är ursöt, var stolt över den :love:

enligt mig iallafall.
Inte ser han ut att vara 70 i manken, så söt så.
IMG_2365.jpg

Mer lik en valp i uttrycket än den monsterhanne han är.
Skenet bedrar.

väldigt snygg kille måste jag säga :D Har själv en långhårig historia som också e 70 cm hög ;)

Tack så mycket:)
Ja, det är min lilla darling det:love:

Njää, jag måste säga som de andra. Tycker inte riktigt om det utseendet på schäfer, främst på grund av pälsen.
Sen tycker jag inte riktigt att rygglinjen stämmer. Eftersom du ändå pratade om rasstandard, så säger den:
Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den obetydligt sluttande ryggen och det lätt sluttande korset, utan synligt avbrott.
Han är lite för krum i ryggen och manken är inte riktigt som den ska... Det ser man främst på den bilden när han står normalt.

Jämför med den här hunden, den tycker jag har en bra rygg!

ZIZI2.jpg

Ja den svarte var "utställningssnygg" i kroppen utan att vara räkrumpa.
Nä, min skulle ju som sagt var komma jättesist på utställning även om man kunde ta bort långhårspälsen.
Jag var mer inne på den låga rumpan och bakbensvinklarna som oerfarna automatiskt fördömer. Dom ser inte skillnad på en uppställd schäfer och en som släpar aschlet i marken.
Min är aningen rund i ryggen vilket förstärks av en päls som valt att buckla sig mitt på. Svansanfästningen är också en enda pälsullsboll vilket stoppar upp rygglinjen.

Men jag tycker han är görsnygg ur lekmansperspektiv - det var ingen direkt seriös exteriörbedömning jag gjorde.

Ja du har väl rätt då - fast det är konstigt att hans stamtavla säger annat.
De kennlarna avlar på schäfer av den gamla stilen - dock inte öststatsmonstren - och fokuserar på användbarhet och sundhet.
Det är ju skillnad på brukskennel som vill avla tjänstehund och de som avlar på en schäfer av den sorten som var vanlig på 70-80 talet.

Han är 3 år i höst och en stooor (snygg) kille.

Du, har du något kort på din hund där du ställt upp henne?

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 856
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka