En snabb fråga..

Sv: En snabb fråga..

Jag använder den för att den ska bromsa upp vagnen i nedförsbackar och vid avsaktningar... jag tror inte att den har någon övrig funktion, så det blir intressant att se vad andra, mer kunniga, svarar här. :p

Sv: En snabb fråga..

link skrev:
Varför använder man baksele?

1. Det hjälper hästen att bromsa vagnen.

2. Om, mot förmodan, utrustningen skulle gå sönder i infästningen, kan bakselen rädda ekipaget från katastrof.

Så mitt råd är att alltid använda baksele (och alltid vara noga att kolla hela utrustningen innan avfärd)!

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
625
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den mexikanska tygelfattning är ett alternativt sätt att hålla i tygeln, som även är känt inom körningen. Peder Fredricson har nyligen...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?