En snabb fråga bara. Skendräktighet?

Miiip

Trådstartare
Upptäckte för någon dag sedan att tiken min (som löpte för ca 2,5 månad sedan) var "klibbig" i pälsen under magen. Kikade efter och upptäckte att det strilade mjölk ur hennes små tuttar bara man kom åt dom. Min första tanke var "Hjälp, är det valpar på gång?!", innan jag kom på att handhunden är kemiskt kastrerad för tillfället. Det KAN alltså inte vara valpar på väg.

Så min fråga är: Hur vanligt är det att en tik sätter mjölk under skendräktigheter? I mängder alltså? Kan man få den att sina på något sätt?

Som ni kanske förstår så har jag aldrig varit med om det här tidigare. Efter löp brukar hon gå tillbaka till sitt normala tillstånd, brukar kunna matvägra ca en vecka efter avslutat löp..men inget mer efter det.

Det är första gången hon har haft en hanhund i familjen under löp. Kan det ha påverkat henne på något sätt?

Ja..frågor söker svar :)

Sv: En snabb fråga bara. Skendräktighet?

Våran risen tik blev väldigt skendräktig och sätter mjölk. Hon ligger också och snuttar på sig själv för att fortsätta producera mjölk. Det är bara det att vissa gånger har hon snuttat så hårt att vissa utav tuttarna har varit helt skinnflådda. :crazy: När hon har hållt på så, så har vi fått tabletter av vetrinären som har gjort att mjölken har avstannat.
Som tur är har hon blivit bättre med åren.

Kemisk kastrerade hanar kan faktiskt bli fäder, så jag skulle nog om jag vore du definitivt kolla upp så inte tiken är dräktig..

Kemisk kastrerade hanar kan faktiskt bli fäder, så jag skulle nog om jag vore du definitivt kolla upp så inte tiken är dräktig..

Jo jag vet att det finns möjlighet till det. Det var inte det jag undrade över..
Men kan väl tillägga då att jag är hemma om dagarna och har haft hundarna under uppsikt vid löpet, just för att jag visste att det var möjligt för honom att få till det ändå. Var jag tvungen att lämna hundarna ensamma någon tid så var dom i varsitt rum, så även på natten. Dom gavs alltså inte någon möjlighet till ensamtid under löpet, så jag är helt övertygad att det är skendräktighet det handlar om.

Har fortfarande inte fått något svar på mina frågor!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
674
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka