En skit fråga :)

V

virrpANNA

Jag har bara en liten undran över magen och avföringen på 9 månaders babysar.

Min lilla kille blir 9 månader om 1 vecka och jag undrar hur bajsat egentligen ska vara för så små. Han äter frukost, mellis, lunch, middag och kvällsmål och ammas lite där emellan mest för myspyset.

När han bajsar så är det som en stor korv och han får lixom trycka så han blir helt röd i ansiktet. Är det normalt? Bajsar ca varannan var tredje dag och har gjort sedan han började med smakportioner. När han bara ammades bajsade han varje dag, gul grötaktig form :)

Sv: En skit fråga :)

Låter nog som om han är lite hård i magen, de ska nog gärna bajsa dagligen när de börjat äta mat. Katrinplommonpure o messmör (inte blandat...;)) har funkat bra på hård mage här. Dricker han ordentligt förresten?

Han dricker bra, tycker jag, men kan säkert dricka mer. Får juh även i sig bröstmjök iaf två gånger per dygn.

Men messmör ska jag pröva, Katrinplommon har ingen effekt på honom :(

Prova att ge kiwi, det fungerar på min son. Han brukar max äta en halv kiwi, bajsar alltid efter det.

Här ger inte katrinplommon någon effekt heller men däremot ren päronpuré (köpeburk, 5 månaders) funkar kanon! Messmör är oxå poppis!

Ang bajset så har vi en ettåring som bajsar "medelkletigt" :o minst 1 ggn/dag och har varit så sen han började äta ordentligt. Men ibland tar han i en hel del fast att det inte alls är hårt!

Jag tror som de andra att han är hård i magen så ge honom mat som "lösgör" för att få bättre konsistens och kanske även få igång magen så att han kan bajsa åtminstone varannan dag.

En kompis fick fruktansvärda bajsproblem med sin son (som sedan visade sig vara laktosintolerant). Han bajsade också var 3:e dag, hårt bajs och började sedan spänna sig eftersom det gjorde ont att bajsa.
Det var början till nästan 2 års helvete där barnet knappt vågade röra sig på "bajsdagen" eftersom det skulle kunna sätta igång processen. Det löste sig dock tillslut.

Jag vill inte på något sätt skrämma dig, bara berätta om en erfarenhet.
Jag tycker själv att bajs var 3:e dag är rätt sällan för ett så litet barn men där har väl bvc koll om vad som är normalt.

Erbjud ännu mera vatten och se om det kan hjälpa. Annars som någon tipsade om så päronpuré, men jag tror det viktigaste är mycket vatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka