En rymmande ponny

S

Stenmagi

Min granne har två små shettisar och den ena av dessa små bushästarna rymmer regelbundet hem till mig och mina hästar. De bor cirka 200 m bort ifrån mig och i somras så bodde den ponnyn som rymmer i mitt stall så jag antar att han vill "hem" till sina gamla kompisar när han rymmer. Det hela är dock ganska så farligt eftersom att han måste korsa en starkt trafikerad 70 väg när han ska hem till mig och hittills har han haft änglavakt då jag alltid tittat ut genom fönstret eller varit nere i stallet när han kommit springades. Ett par gånger har han dessutom lyckats dra med sig sin shettiskompis.

Min granne har en mycket bra hage de går i med ordentligt med el men ändå så rymmer han. Hon har rakat honom på bogen samt satt en kedja i grimman men ingenting verkar hjälpa.

Jag har verkligen inga tips till henne, har aldrig varit med om en sådan rymmare. Har ni några tips på vad man kan göra? :rofl:
 
Sv: En rymmande ponny

HUr rymmer han? Kryper/Hoppar/går igenom?

Endera byter man staket till trä etc, men det är ju inte så lätt varken generellt, eller i synnerhet den här årstiden.

Hur täta trådar, att sätta trådar var 5:e centimeter hjälper, det innebär om man sätter tillräckligt många, att de måste trycka med mulen med för att trycka sig igenom. Mulen är elkänslig.

Haken såhär års är generellt jordningen, det jordar dåligt. Det finns elband som har + och - i bandet, dvs man är inte beroende av jord. Googla på polarband får du se.

Men, är det bara ström ordentligt, så är nog enklast att sätta ett mycket tätt stängsel, de ska inte få huvudet över eller under någon tråd, utan ska de gå igenom så måste de trycka med mulen om de inte ska backa igenom. Man kan för extra effekt göra en liten sån hage först och koppla all ström på den, och sen ta bort avdelningen och ha strömmen i stora hagen igen när de lärt sig.

Tillräckligt tätt stängsel med undertråd tillr lågt och övertråd tillr högt gör att de heller inte kan hoppa eller krypa.
 
Sv: En rymmande ponny

Kan tala om hur min svärmor lyckades med sin nyligen avvanda hingst som skulle rymma till mamma hela tiden. Hon lyckades duscha honom, så både grimma och ponny var blöta och nästa gång ponnyskrället skulle ta sig ut fick han sig en smäll av staketet så att han inte vågade försöka igen. ;)

Det var ett sätt som fungerade, men däremot var det ju även under en lite varmare årstid än denna. Men, som Alexandra påpekade, så är det intressant att veta hur han tar sig igenom staketet för att ge råd kring hur man ska förhindra det.
 
Sv: En rymmande ponny

Jag har ingen aning om hur han tar sig igenom staketet, vet inte om ägaren heller vet det riktigt. De passar ju gärna på så fort man vänder ryggen till. ;)
 
Sv: En rymmande ponny

får nät, det är nog det enda som kan hindra en shettis från att smita under/mellan trådarna.
eller kombinationen av 2 el-trådar, en jordad tråd i mitten fårnät runt hela hagen med en ordentlig grind med fårnät och en rad med plank i mitten på stolpen runt hela hagen. man kan börja med att ta 3 trådar och se om det fungerar, och sen gradera upp hagen tills hästen stannar. vi har ca 30cm mellan trådarna i vår shettis hage och har 3 trådar + fårnäts grind.
(den jordade tråden är nödvändig om hästen hoppar emellan trådarna, den jordade tråden gör att eltråden ger stöt även om hästen inte nuddar marken.)
 
Sv: En rymmande ponny

Ja, fårnät kanske vore något? Jag ska tipsa henne om det! Tack för tipset!
 
Sv: En rymmande ponny

flexinät ett slags fårnät av plast som är strömförande med monterade stolpar .Används till mindre djur ,är lättuppsatt och flyttbart .
 
Sv: En rymmande ponny

På grund av skaderisken så avråder man från djurskydds håll helt och hållet från att använda fårnät till hästar. Kan vara bra att veta. Dessutom är det dyrt och svårt att sätta upp på ett korrekt sätt. Det blir billigare att göra ett trästaket alt sätta slanor mellan trådarna på det som redan finns.
 
Sv: En rymmande ponny

flexinät ett slags fårnät av plast som är strömförande med monterade stolpar .Används till mindre djur ,är lättuppsatt och flyttbart .

En kraftig varning ang det nätet. Det är fruktansvärt starkt. Vi behöver inte gå in på hur det gick till men jag råkade fastna med dragkroken på bilen i det. Det gick INTE av. Bilen väger ett par ton. En shettis väger ett par hundra kilo.

Skulle inte rekommendera det till hästar alls, speciellt som det den här årstiden är fruktansvärt svårt få det ordentligt spänt.
 
Sv: En rymmande ponny

Håller med, det är inte lämpligt till häst som försöker rymma. Hade sånt staket till mina getter, bocken lärde sig att det inte var ström längst ner och lyfte staketet med hornen. Tredje gången ha gjorde så trasslade han in sig och höll på att strypa sig själv med nätet, dessutom var ju strömmen på så han stod bara och skrek och slet som en tok.... Hade fullt sjå med att klippa loss honom.....TUR att man var hemma och hörde honom......
 
Sv: En rymmande ponny

uch! men om man ska ha vanligt fårnät så är det nog bäst att gräva ner det en liten bit och nätet på utsidan av hagen och elen på insidan av hagen med eltråden på förlängda isolatorer lågt ner så att de inte kan komma på att man kanske kan krypa under allt ihopa.
 
Sv: En rymmande ponny

Det låter som att ett trästaket vore det bästa alternativet! Jag har trästaket till en av mina hagar.
 
Sv: En rymmande ponny

Jag tycker ett ordentligt uppsatt fårnätt är det bästa till shettis, folk skriver att det finns en skade risk - men det finns det med alla staket, desutom tycker jag det är värre att ponnyn korsar en 70 väg... där kan de ske skada både för hästen och övriga.

Det man kan göra är att ha en eltråd på insidan av fårnätet. Det är inte jätte vanligt att hästar lyfter stängsel och kryper under, men visst det finns ju alltid undantag. :) Hon får testa sig fram.

Till mina småhästar har jag vanligt elstängsel med 3 trådar, de rymmer inte. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En rymmande ponny

Fårnät är olagligt att ha till hästar! :idea:

Jag har också vanligt staket med tre eltrådar till mina shettisar (en mini och en normalstor) och de rymmer inte heller.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp