En riktigt bra, neutral pad?

Praefatio

Trådstartare
Nu är det snart skatteåterbäring vilket innebär en hel del utrustningsinköp... Jag vill köpa en riktigt bra pad som jag kan använda dagligen, förslagsvis en svart. Tänker i banorna Professionals choice, vad säger ni? Om ni hade köpt en vettig pad idag, vilken hade ni då köpt? Ullpad, gelpad?

Hade tänkt att lägga ungefär en tusenlapp plus minus några hundralappar och har ingenting emot att beställa från the U and the S and the A om det kniper ;)

Sv: En riktigt bra, neutral pad?

Jag älskar mina ullpadar! Har både med neoprenundersida och utan, ganska tjocka. Formar sig härligt efter hästen efter ett tag. Jag tycker dom är oslagbara, har köpt mina (svarta) i Sverige för 700-800:- ca. Inga krusiduller, ingen "high tech" utformning och inget fett märke man får betala för, bara riktigt bra padar. :D

Jag har en PC smx air ride all-around so jag är nöjd med. Har haft den ett halvår ungefär och köpte den för att ha en lättare padd främst under sommaren när det är varmt. Jag är nöjd. Du kommer antagligen att få svar här om att den padden har tvivelaktigt innehåll eller stoppning men jag har inget problem med det.

Har även en ullpadd från Diamond wool som jag har haft länge (6-7 år tror jag) och även den är bra men inte så snygg :) Den padd jag gillar minst är en från Weaver med fleeceundersida, den blir lika äcklig efter ett tag som fleecefodrade utetäcken.

Har en svart reinsman med neopren

& en sån här gelpad
Pad%20Gel%20Western.jpg

Är jätte nöjd med båda!

Jag har beställt en 5 star equine pad i ull med läderförstärkningar. Dock kostade den 2450:-.... Skatteåterbäring!!!

Hej ! Jag har oxå en sådan svart padd som på bilden-vart har du köpt din o vad kostade den,,,? Jag är sååå himla nöjd med min;) ( Skicka pm om du inte vill skriva här)

Jag älskar mina ullpadar! Har både med neoprenundersida och utan, ganska tjocka. Formar sig härligt efter hästen efter ett tag. Jag tycker dom är oslagbara, har köpt mina (svarta) i Sverige för 700-800:- ca. Inga krusiduller, ingen "high tech" utformning och inget fett märke man får betala för, bara riktigt bra padar. :D

Var har du hittat dem?

Jag har letat länge utan resultat. PM:a gärna om du inte kan lägga ut här...

*KL*

Jag har två olika paddar från PF men de blir ju så svettiga och äckliga efter ett tag.

Ni som har neoprenpad, funkar det bra? Då är det ju bara att skölja av den efter ridning men har för mig att de kan orsaka friktion och då kan hästen bränna sig?

Vi har provat ett 15-tal pads av olika märken och kvalitéer. Inga med syntetmaterial under transporterade bort svett och fukt, hästen var blöt och varm under sadeln. Paden från PC tyckte vi kändes väldigt konstig så vi sprättade upp den i ena kanten och döm om vår förvåning när vi upptäckte att den dyra paden innehöll av bubbelplast, sådan som används som embalageplast! Den enda som motsvarade fåra högt ställda krav vad gäller trygfördelande, avlastande och ventilerande egenskaper var 5 Star's konturskurna ullpad. Även om hästen var svettig på andra delar av kroppen var den torr under paden. Den är inte den billigaste men den absolut bästa.

Jag har en 5-starpad. Rider varje dag, ofta länge. Padden motsvarar helt mina förväntningar och jag kommer nog köpa en till när jag får råd. Den formar sig fint efter hästen jag köpte den till så jag vill helst inte använda dem till de andra som ser helt annorlunda ut i ryggarna..

Jag tycker dock att mina "vanliga" billiga ullpadar formar sig fint efter hästen också...

*KL*
Ni som har neoprenpad, funkar det bra? Då är det ju bara att skölja av den efter ridning men har för mig att de kan orsaka friktion och då kan hästen bränna sig?

Jag använder en filt under min pad. Inga problem då med ev skav eller så.

Skulle också vilja investera i en bra ullpad gärna anatomisk kan du inte pm om vilka du har och var du fått tag i dom?

Jag har 2 st DW, en 1/2 och en "vanlig" och de funkar jättebra. Den ena är ca 1 år gammal och den andre ny.
De suger upp all svett och andas verkligen helt superbra, älskar dem och de är relativt billiga också.
Köpte en annan sorts pad på Eurohorse men den har kass passform till min häst och sadel så jag ska sälja den och köpte en till DW i stället.

Jag har haft denna typ av pad i fler år och är supernöjd!! Hade jätteproblem med skav men dom problemen är obefintliga med denna pad. Ända nackdelen är att dom andas ju inte så det blir ganska blött under den framförallt på sommaren, men jag har inte märk att den har "bränt" hästen som nån skrev. Otroligt lätt att rengöra är den oxå. Finns ju med filt på ena sidan oxå men har man en häst med vitt hår så blir den ganska vit då hästen fäller. Jag tycker bättre om den i bara neopren. Billig är den dessutom ;)

http://westernhorsemen.dk/pads-blankets-38/neoprene-pad-191.html

Vad är det för pad på bilden? Är den gelfylld? Kan den funka under sadel som bryggar bara en aning?

KL

Jag surfade runt lite och letade efter hovboots och hittade en sida som saluförde Cavallo pads.

Någon som har erfarenhet av dem ?

de såldes ut till lägre pris just nu och såg ut att vara bra pads men är ju alltid bra med lite konkret erfarenhet innan man går och köper en dyr sak, trots utförsäljning låg priset högre än min plånbok egentligen har råd med....:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka